Jangan Bersedih, Masih Banyak Nikmat Yang Ada Pada Diri Anda


Fikirkanlah nikmat dan kurniaan Allah yang amat besar. Lalu bersyukurlah kepadaNya atas semua nikmat itu, dan sedarilah bahawa anda benar-benar telah bergelimang dengan pemberianNya
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
“… dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya…” (Ibrahim: 34)
“… dan menyempurnakan untukmu nikmatNya lahir dan batin…” (Luqman: 20)
"Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka dari Allahlah datangnya…” (An-Nahl: 53)
Allah menegaskan betapa besarnya kenikmatan yang Dia berikan kepada hamba-hambaNya sebagaimana yang tersebut di dalam surah Al-Balad, ayat 8 hingga 10:
“Bukankah Kami telah memberikan kepadanya kedua mata, lidah dan dua bibir. Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan.”
Terdapat banyak kenikmatan yang terus mengalir; nikmat kehidupan, nikmat kesihatan, nikmat pendengaran, nikmat penglihatan, nikmat kedua tangan dan kedua kaki, nikmat air dan udara dan nikmat makanan. Dan nikmat yang paling agung adalah nikmat hidayah rabbaniyyah, yakni agama Islam. Seseorang pernah berkata: Apakah anda rela mata anda dibeli dengan harga satu juta dollar? Apakah anda rela menjual kedua belah telinga anda dengan harga satu juta dollar? Apakah anda rela kedua kaki anda dibeli dengan harga satu juta dollar? Apakah anda rela kedua tangan anda dibeli dengan harga satu juta dollar? Apakah anda rela menjual hati anda dengan harga satu juta dollar? Berapa banyak harta yang ada ditanganmu, namun mengapa anda enggan bersyukur!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...