Cerpen-Sesuci Hati isteri Ku




BAB 1:
~Cantik-cantik bintang di langit
Hati teringin tangan tak sampai~
"Mie."
"Mie….."
"Apanya ?"
"Sampai bila kita nak macam ni ?"
"Macam mana ?"
"Macam inilah. Saya dah tak sanggup."
Rambut lurus lembut itu diusap-usapnya penuh kelembutan dan kasih-sayang. Suasana bilik tidur itu suram hanya dilimpahi cahaya lampu tidur yang malap di bahagian atas kepala katil.
"Selama ni kita selamat. Mana tahu satu hari nanti bala datang, habis kita Mie."
"Apa yang awak merepek ni ?" Remie menggeliat kemalasan.
"Dah pukul berapa ?" Sambungnya.
Riana menjangkau telefon bimbit di tepi katil. Apabila ditekan warna birunya menyilaukan mata di dalam keadaan suram itu.
"Dah dekat pukul dua pagi ni. Awak nak balik ?"
"Malaslah. Tak larat nak drive." Remie membetul baring agar selesa, mencapai sebiji bantal lalu dipeluknya sambil mengiring membelakangi Riana.
"Baju saya nak kerja esok ada tak sayang ?"
"Ada."
Riana turut berbaring di sebelah Remie. Dia menarik selimut menutupi tubuh mereka berdua kemudian memeluk Remie dari belakang. Tangannya diletakkan di atas lengan Remie yang berbulu halus. Hasrat untuk berterus-terang malam ini tertangguh lagi. Remie sudah pun melelapkan mata, jika mengganggu dia bermakna sengaja ingin dimarah. Riana mengeluh perlahan sambil cuba melelapkan mata. Banyak perkara yang ingin dibincangkannya dengan Remie tetapi selalu saja tertangguh. Ada saja halangan. Dan kalau pun menemui masa yang sesuai, Remie selalu enggan mengambil bahagian.
"Sayang, malam ni kalau takde hal saya datang ." Kata Remie pagi itu ketika dia membelek wajah di cermin selepas mandi. Tabiatnya picit sana sini di muka kadang-kadang mengambil masa berbelas minit di depan cermin. Riana sedang menggosok baju mereka untuk dipakai ke pejabat.
"Saya rasa tak payahlah Mie...." katanya tanpa mengalihkan pandangan daripada blouse yang sedang digosok.
"Kenapa ? Ada orang lain nak datang ?" Tanya Remie spontan.
"Bukan macam tu…"
"Habis kenapa tak kasi saya datang. Bukan saya tak tahu awak.....tentu ada orang lain."
"Huh awak ni. Dengarlah dulu…."
Riana memandang Remie yang masih tegak di hadapan cermin besar.
"Bukannya ada orang lain nak datang. Saya takutlah Mie. Awak selalu datang tidur sini saya risau kalau jiran-jiran report pada jabatan agama. Mati kita Mie…."
"Hish awak ni suka fikir bukan-bukan. Hei ini kondolah, kondo! Kalau tidak buat apa saya beli rumah mahal-mahal ni." Nada suara Remie tinggi. Riana mengerti itu tanda dia tidak senang lalu dia terus mendiamkan diri. Susah mahu mengajak Remie berbincang. Apa yang penting baginya nampak tidak penting bagi Remie.
"Awak jangan buat hal kat rumah saya ni. Kalau saya dapat tahu awak bawak balik jantan lain siaplah awak. Saya halau terus awak dari rumah ni." Remie memberi amaran keras sebelum mereka keluar dari rumah pagi itu. Selepas menyarung kasut dia terus bergegas turun tanpa sempat Riana memberikan ciuman di pipinya seperti biasa. Riana tahu dia telah merosakkan mood lelaki itu.
Biarlah...sampai masa Remie akan mengerti apa yang difikirkannya.
Riana tidak kecil hati dengan amaran Remie itu kerana dia tahu Remie masih belum mempercayainya seratus peratus walaupun telah berkali-kali diterangkan dia tidak punya sesiapa lagi kecuali Remie seorang. Pandangan prejudis Remie terhadapnya masih menebal walaupun telah setahun lebih mereka berhubungan. Itulah yang Riana tidak faham. Kalau tidak percayakan aku kenapa masih bersama ?
Kereta Kancil yang baru dua bulan dibeli itu dipandu keluar dari kawasan kondo dengan perlahan-lahan. Perdana hitam Remie pula sudah menderum pergi meninggalkan debu-debu di belakang. Dahulu sebelum Riana membeli kereta sendiri Remie yang menghantar dan menjemputnya pulang dari kerja. Riana sedar selama mereka berhubungan Remie telah banyak membantunya. Malah jawatan yang disandangnya sekarang ini pun atas usaha Remie mencarikannya pekerjaan selepas dia tamat belajar di UPM. Saiful kawan Remie, pegawai senior di sebuah syarikat pengiklanan. Kerana itu Riana dapat menyandang jawatan penting dalam bahagian sumber manusia di syarikat itu.
Kondo yang didiaminya sekarang ini pun milik Remie. Sebelum ini rumah itu disewakan kepada orang sedangkan dia sendiri menyewa kondo lain yang lebih murah bersama kawan-kawannya. Selepas dua bulan mereka berkenalan Remie meminta Riana tinggal di kondo itu dengan bayaran ansuran rumah itu dikongsi bersama Riana separuh seorang. Kereta Riana yang baru dibeli itu, pun Remie yang menguruskan pembeliannya.
Tetapi bukanlah disebabkan pertolongan-pertolongan Remie yang membuatkan Riana terus terikat kepada lelaki itu.
Dia memang menyukai Remie sejak mereka berkenalan sebaik saja dia menamatkan semester terakhir di UPM. Kebetulan ketika itu Riana baru melepaskan hubungan-hubungannya dengan beberapa orang lelaki. Ketika itu dia merasakan sudah sampai masanya untuk membina perhubungan serius dengan seorang lelaki. Dan lelaki yang ditemuinya itu; Remie memang disukainya kerana sikap Remie yang tegas dan berpendirian. Remie tidak suka menunjukkan kasih sayang yang berlebihan.
Remie juga seorang yang komited dengan kerja membuatkan hati Riana terus tertambat dan ingin terus bersama walaupun Remie tidak pernah bersumpah setia. Kadang-kala dia agak ragu mengenangkan sikap Remie terhadap perhubungan mereka. Remie tidak pernah mengucapkan apa-apa yang boleh meyakinkannya yang dia benar-benar diperlukan dalam hidup lelaki itu.
Tetapi perhatian dan kunjungan Remie menyedapkan kembali hati Riana. Dalam kesibukan Remie menguruskan syarikatnya sendiri yang dikongsi bersama seorang teman itu, Remie tidak pernah mengabaikannya lebih daripada dua minggu. Setiap dua hari, atau kadang-kadang setiap hari Remie akan berkunjung dan bermalam di kondo itu. Saat itu memang ditunggu-tunggu Riana. Kalau boleh dia mahu setiap hari Remie berada di sampingnya, atau kalau Remie angkut kain baju terus tinggal di kondo itu pun tidak mengapa. Tetapi dia takut juga kalau-kalau disergah JAIS. Paling lama Remie mendiamkan diri seingat Riana ialah sembilan hari. Sepanjang tempoh itu Remie tidak pernah menelefon atau berkunjung ke kondo itu.
Dia pula sengaja tidak menghubungi Remie untuk melihat sejauh mana Remie memerlukan dirinya.
"Jadi tak, tidur rumah aku malam ni ?"
Mimi teman seuniversiti menelefon pada petang itu untuk kali yang kedua. Mimi meminta diteman tidur kerana suaminya bekerja di luar daerah. Riana agak cuak untuk meninggalkan rumah, bimbang Remie akan ke situ malam itu. Tetapi dia marah juga dengan lelaki itu, sudah seminggu lebih menghilang tanpa sebarang kata.
"Ummmm....okeylah. Kau datang ambil aku ya."
Tanpa Riana sangka malam itu Remie pulang ke kondo. Apa lagi mengamuk sakanlah lelaki itu mendapati Riana tiada di rumah. Riana ketika itu sedang enak bergosip di dapur Mimi apabila telefon tangannya berdering nada khas untuk Remie.
Baru saja butang menjawab ditekan dan telefon ditekap ke telinga, suara Remie yang berbaur cemburu menerjah pendengaran Riana.
"Di hotel mana awak ada sekarang awak cakap ! Saya pergi ambil awak sekarang juga." Keras suara Remie walaupun nadanya tidaklah tinggi mana. Dada Riana berdebar menahan gemuruh. Remie main serkap jarang sahaja.
"Saya bukan di hotel. Saya kat rumah kawan…"
"Kawan apa? Kawan jantan ? Awak bagi alamat rumah jantan awak tu sekarang juga saya pergi ajar awak."
Dalam ketakutan Riana hampir tersenyum. Dek kerana prejudisnya dia terhadap Riana apa saja tindakan Riana pun dia curiga. Riana sedar permintaan Remie mahu menjemputnya sekarang juga perlu dipenuhi, tidak perlu berdolak-dalik di saat dia mengamuk bagai lembu gila seperti waktu itu.
"Okeylah awak datang ambil saya sekarang. Nombor 23, Jalan Jati 12, Taman Putra Budiman…." Belum sempat Riana menyambung lagi Remie sudah pun memutuskan talian. Mentang-mentanglah dia biasa dengan kawasan ini.
"Apahal ?"
Mimi menjengah dari ruang dapur.
"Errr.….nampaknya kau kena tidur seorang jugaklah malam ni Mi. Aku kena baliklah, ada monster mengamuk."
"Laaa…monster kau datang rumah ke ?" Tanya Mimi hampir tergelak.
"Ya la….aku tak sangka pulak dia nak datang malam ni. Habislah aku dia marah gila tu…" Riana menuang air oren yang dibancuh Mimi tadi.
"Tu la engkau aku dah kata bagitau kat dia dulu. Kau tak nak pulak…." Bebel Mimi.
"Habis tu macam mana ?" Tanyanya pula.
"Huh macam mana apanya. Dia on the way datang nak ambil aku le tu. Sorry ye Mi tak dapat temankan kau malam ni."
Mimi tersenyum-senyum memandang temannya. Wanita ini memang bersifat happy go lucky, apa–apa hal pun bagaikan kelakar baginya sedangkan Riana agak berdebar menanti reaksi Remie seterusnya.
"Tak apa la kalau macam tu. Sabar je la Yana kau dapat monster garang macam Remie tu. Eh ini yang buat aku takut nak pergi rumah kau." Ujarnya.
"Ala kau ni….kau nak datang rumah aku datang je la. Dia pun kadang-kadang je ada kat rumah, bukannya dua puluh empat jam dia ada kat rumah aku tu…"
"Eh mana la tahu kalau aku pergi rumah kau, dia halau aku balik pulak." Sela Mimi.
"Hish kau ni. Kalau macam tu aku pun tak nak duduk rumah tulah. Baik aku cari rumah sewa lain je."
"Dia datang ambil kau ni, jangan-jangan dia pukul kau bila sampai rumah nanti tak. Habislah member aku jadi mangsa dera. Kalau dia pukul kau cepat-cepat telefon aku tau nanti aku datang rumah kau bawak polis…" Repek Mimi sambil tergelak. Riana turut tergelak.
"Takdelah sampai pukul-pukul. Berani dia pukul aku. Sebelum dia pukul aku, aku pukul dia dulu ." Mereka ketawa diikuti lawak-lawak merapu yang lain. Satu sebab Riana suka berkawan dengan Mimi kerana sifatnya yang suka berjenaka dan berfikiran positif. Sering saja mereka bergurau senda seperti ketika di zaman universiti walaupun kini umur sudah berada di angka dua puluh lima.
Dua puluh lima minit kemudian Remie tiba di hadapan rumah teres dua tingkat bernombor dua puluh tiga itu. Loceng di sebelah pintu ditekannya. Syukurlah Remie masih tahu bersopan , sangka Riana dia akan menerjah sahaja pintu dek kerana kegilaannya. Riana pergi membukakan pintu. Di situ Remie tercegat dengan wajah masam mencuka.
"Mana jantan awak tu ? Tengok sikit muka dia."
Riana tersenyum sahaja.
"Jantan apanya. Ini rumah Mimi la…kawan saya di UPM dulu ."
Mimi muncul dari sebalik pintu.
"Hai. Sorrylah. Saya yang ajak Yana datang tidur sini. Ingatkan awak tak pergi rumah dia malam ni sebab tu saya ajak. Kesian dia…sorang-sorang kat rumah." Mimi cuba meredakan ketegangan.
Remie hanya diam. Agaknya malu dengan keterlanjurannya sendiri.
"Okeylah Mi. Aku balik dulu ya. Nanti bila-bila datanglah rumah aku kita borak-borak."
Riana bersalaman dengan Mimi. Mimi pula masih tersenyum-senyum.
"Boleh ke aku datang rumah kau?" Tanya Mimi sambil menjeling Remie.
"Boleh. Apa salahnya. Bukannya ada gergasi garang kat rumah aku tu, aku sorang-sorang je. Ha kau tu bawak-bawak biasakan diri tidur sorang kalau laki tak ada. Tak payah lagi menyusahkan member…"Sela Riana pula. Remie terus berpaling menuju ke kereta. Mereka berdua menahan ketawa sebelum Riana mengikut Remie.
Di dalam kereta, sebaik meninggalkan rumah pegawai perhubungan awam syarikat swasta itu Remie terus saja membuka mulut.
"Awak buat apa kat situ ? Dah takde rumah sendiri nak duduk ? Ke rumah saya tu tak standard untuk awak ? Rasa bosan, nak duduk rumah lain pulak ?" Soalan Remie yang bertubi-tubi itu membuatkan Riana tersenyum. Suka benar Remie menyoal begitu, kalau orang lain begitu pasti dikatanya suka berfikiran bukan-bukan. Bahagian diri sendiri dia tidak ingat pula.
"Laki dia takde kat rumah, outstation. Jadi dia ajak saya temankan dia malam ni, dia bukannya biasa tidur sorang." Jelas Riana dengan suara lembut. Jika Remie mengamuk tidak guna dia pun bertegang leher, dibiarkannya saja Remie merepek sesuka hatinya.
"Dah tahu takut duduk sorang jangan duduk sorang. Ajak saudara ramai-ramai duduk sekali baru tak menyusahkan orang." Bebel Remie.
"Yang awak ni pun dah tak reti nak call saya ke ? Nak ke mana-mana suka hati pergi, telefon saya bagitau pun tak boleh, susah ke ? Dah tak ingat nombor telefon saya ?" Sambungnya lagi. Kenderaan yang agak banyak tersusun di jalan raya membuatkan wajahnya bertambah keruh.
"Bukan saya tak ingat nombor telefon awak, awak tu yang dah lupa nombor telefon saya. Entah ke mana-mana dia pergi berhari-hari senyap je." Riana meluah isi hati. Itu pun dengan suara yang perlahan bimbang dia menyimbah api ke minyak Remie yang masih menggelegak.
"Lagi pun saya isteri awak ke ? Kenapa saya nak kena bagitau awak kalau saya nak pergi mana-mana ?" Duga Riana. Dia ingin mendengar pengakuan Remie.
Remie menjeling Riana di sebelah. Dia tiada jawapan untuk soalan itu.
"Saya tak call awak sebab sibuk. Banyak kerja lain saya nak kena buat, bukannya asyik nak menempel kat awak je. Sendiri fahamlah."
Remie diam seketika bagi memberi perhatian pada jalan raya.
"Habis kalau saya senyap awak pun senyap ? Apa guna awak ada telefon. Call jantan lain ?" Lagi sekali Remie menuduh melulu.
Riana tidak menjawab. Dibiarkan Remie membebel sekali-sekala berselang-seli dengan suasana diam antara mereka. Tidak perlu dia menjawab tuduhan Remie itu kerana bagi Riana dia tidak pernah menelefon atau berjumpa lelaki lain semenjak dia menetapkan hatinya untuk Remie.
"Awak dah makan ?" Tanya Riana selepas beberapa ketika Remie diam. Ketika itu kereta sudah menghampiri Taman Bukit Kenangan.
"Belum. Ingat nak ajak awak makan kat luar tapi awak pula hilang entah ke mana." Kata Remie masih dalam nada marah.
Riana tersenyum sambil tangan kanannya dilabuhkan di atas paha Remie.
"Kan dah jumpa saya ni. Jomlah makan, saya temankan awak emm ?"
Namun Remie terus memandu masuk ke tempat letak kereta di bawah bangunan kondo itu.
"Tak payahlah. Saya dah malas."
Mereka keluar dari kereta. Masuk ke dalam rumah, Remie terus membuang badannya ke atas sofa lembut sambil menekan remote Astro. TV besar 29 inci yang dibeli Riana terpasang dengan saluran yang dipilih dari Astro. Riana bersimpuh di atas permaidani di hadapan Remie.
"Takkan tak nak makan pulak. Tak lapar ke ?" Riana bersuara lembut. Wajah Remie masih mencuka. Dalam tegas dan egonya kadang-kala Remie bersifat seperti kanak-kanak. Semua kehendaknya perlu dituruti.
"Saya tengok apa-apa yang ada kat dapur ya, saya masakkan untuk awak…" Pujuk Riana sambil tangannya mengelus rambut Remie yang lembut. Remie yang terbaring di sofa diam membatu. Riana tahu dia memang lapar ketika itu. Riana menundukkan muka lalu mencium pipi Remie sambil tangannya menjalar ke punggung Remie dan dipicit-picitnya bahagian itu. Daripada serius Remie langsung tergelak. Dia memang alah jika Riana memegang punggungnya. Geli.
Tangannya menghalang tangan Riana daripada terus mengusik punggungnya. Dia sendiri memaut wajah Riana lebih dekat lalu mengucup bibir mekar Riana yang tidak bergincu. Mereka bertukar senyuman mesra. Sesaat kemudian Riana bangun menuju ke bilik untuk menukar pakaian sebelum ke dapur memasak apa yang ada buat hidangan Remie. Begitulah Remie, senang sekali marah dan senang pula sejuknya.
Dan malam itu menyaksikan kesenangan hati Riana kerana Remie ada di sisinya setelah lebih seminggu dia keresahan menunggu Remie.
Remie....nama yang semakin lama semakin bertapak kejap di hatinya.....
bersambung adanya.....









BAB 2 :
Azan Maghrib mulai berkumandang sebaik dia pulang dari kerja petang itu. Seperti hari-hari yang lalu, ruang rumah itu sunyi, sepi dan kaku.
Di kondo yang mempunyai tiga bilik tidur itu Riana setia menunggu seseorang datang menceriakan harinya. Dia isteri tidak rasmi Zuraimi Ahmad Zaki. Ya, apa lagi yang boleh dikatakan. Dia memang diperlakukan bagai isteri. Dan dia sememangnya sentiasa menunggu kedatangan Remie.
Sangat bahagia kiranya Remie ada di sisinya sepanjang malam. Bukan dia hendakkan sangat layanan intim lelaki itu, dia cuma ingin memeluk dan merasai adanya seseorang di sisi.
Setahun lebih sudah dia mendiami kondo Remie itu. Remie yang meminta Riana tinggal di situ. Dia mahu rumahnya sentiasa terjaga, tidak mahu mendedahkan rumahnya kepada kerosakan-kerosakan yang mungkin dilakukan oleh penyewa yang tidak bertanggungjawab.
Petang tadi Remie menelefon, katanya malam ini akan datang ke kondo. Suka sungguh hati Riana. Sudah tiga hari Remie tidak datang berkunjung. Rindunya membuak-buak.
Remie. Belaiannya ajaib. Tak pernah Riana rasakan sebegini bahagia bersama seseorang. Antara ramai-ramai yang pernah berkasih, atau mengasihi, Remie saja yang betul-betul mengikat hatinya. Dahulu seseorang pernah bertapak kukuh di hati Riana, lama dulu. Entah di mana silapnya, kasih dibina musnah di pertengahan. Sejak itu Riana berhati kering. Cinta datang dan pergi bagai air pasang dan surut. Dia tak dapat lagi merasa keanehan bercinta sehinggalah Remie muncul membawa semula segala rasa cinta. Agaknya memang ditakdirkan dia mengasihi Remie, lelaki yang misteri....sukar dicungkil rahsia hatinya.
Yang nyata, Remie telah banyak mengubah sikap dan prinsip dirinya. Dahulu Riana sangat cengeng, dan pemarah juga. Seringkali dimarahi Remie kalau dia merengek meminta dimanja-manja. Pantang sungguh Remie kalau Riana tidak tahu membuat keputusan sendiri.
"Belajar tinggi-tinggi tapi benda kecil pun tak tahu fikir !"
Remie sukakan wanita yang tahu berdikari. Kerana itu Riana telah jauh berubah. Bukan berubah kerana Remie, tapi kerana rasa malu, selama ini begitu banyak sifat-sifatnya yang jelek. Selama ini dia begitu naif, tidak yakin diri dan selalu bergantung harap pada orang lain sedangkan sendiri boleh buat. Mengenali Remie, dia turut mengenali diri sendiri. Remie mendewasakan dirinya.
Suasana waktu Maghrib dirasakan semakin sunyi. Riana lantas menekan alat kawalan jauh radio. Berkumandang ayat-ayat suci daripada surah An-Nuur dibacakan begitu syahdu dan mengasyikkan sekali.
Hairan ! Siapa yang menukar saluran radio ini ? Biasanya dia mendengar ERA, atau kalau Remie datang dia akan memilih HITZ. Mungkin dia tertekan secara tak sengaja. Biarlah. Bagus juga mendengar bacaan al-Quran senja-senja begini. Hatinya terbuai. Dibacakan pula terjemahan ayat-ayat itu.
"(Ini adalah) satu surah yang Kami turunkan dan Kami wajibkan (menjalankan hukum-hukum yang ada di dalam)nya, dan Kami turunkan di dalamnya ayat-ayat yang jelas, agar kamu selalu mengingatinya.
Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman.
Laki-laki yang berzina tidak mengahwini kecuali perempuan yang berzina, atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina tidak dikahwini melainkan oleh laki-laki yang berzina atau laki-laki musyrik; dan yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang mukmin."
Riana terpaku di situ.
Remie ! Remielah laki-laki yang berzina, dan aku ! Akulah perempuan yang berzina !
Perasaannya jadi gelora, hatinya jadi luka. Betapa hinanya terasa dibidas ayat-ayat itu. Ayat-ayat yang diyakini, ayat-ayat yang termaktub, ayat-ayat yang sepatutnya dipegang kukuh oleh setiap umat manusia. Riana tidak menafikan apa pun, sememangnya dia hamba yang hina. Jadi dirinya tidak layak dinikahi melainkan oleh laki-laki yang berzina !
Riana meluru ke bilik mandi. Dibasahkan segenap inci tubuhnya, tubuh yang sekian lama terpalit noda-noda, dosa-dosa sebesar gunung. Malah mungkin besar lagi dosanya kalau dibandingkan dengan gunung. Bersatu air pili, air matanya merembas laju bagai air terjun di pergunungan. Sebak. Hiba. Berdosa.
Berada di rumah keseorangan di waktu-waktu begitu memang mengundang hiba yang hebat seolah-olah terasa ia memukul-mukul pantai hati sehingga bergelora.
Dijengah keinsafan yang bertandang itu, Riana segera menyucikan diri dan segera pula dia sujud kepada Tuhan Maha Pencipta. Namun sejenak itu terfikir pula dia apakah amal ibadat yang dilakukan dengan jasad yang kotor penuh dosa itu diterima Tuhan ?
Riana memang pasti dia ingin bertaubat, tetapi belum pasti apakah dia mampu menghidari dosa yang seterusnya pula ?
Kerana dugaan dan godaan itu masih melingkari garis hidupnya. Bagaimana harus dia lari ? Bagaimana harus menghentikan semua itu dengan segeranya bila mana sejurus itu pula Remie datang dengan membawa cinta yang didambanya ?
Apabila melihat Riana berlinangan air mata begitu Remie pun akan menjadi pelembut dan penyayang yang mana itulah pelemah benteng Riana yang paling nyata.
"Kenapa sedih-sedih ni emm, sayang ? Problem kat tempat kerja ? Sayang sakit ?" Dia memaut Riana rapat ke tubuhnya dan mengusap-usap rambut hitam Riana yang lurus panjang. Dan, itulah sebenarnya dugaan yang tidak mampu Riana tolak. Berada di dalam pelukan kasih sayang Remie yang pasti membuatnya rasa selamat dan selesa.
"Saya teringin sangat awak selalu ada di sisi saya." Tutur Riana perlahan.
Remie menguraikan pelukan lalu menyingkap telekung yang menyelimuti tubuh kecil itu.
"Kan saya selalu ada. Kalau saya tak datang bermakna saya sibuk, awak kenalah faham. Next time kalau perlukan saya just give me a call, saya akan datang jumpa awak." Dalam keadaan begitu bicaranya sungguh lembut dan menghayati keadaan.
"Bukan semata-mata datang Mie. Saya nak something for good. Saya nak awak."
"Yana ! Tolonglah faham. Saya banyak kerja. Saya tak boleh selalunya ada di sisi awak. Banyak lagi commitment saya nak kena jaga." Nada suaranya mula tinggi sedikit. Riana mengeluh dalam hati. Mie ! Tolonglah faham bukan itu yang saya maksudkan !
Riana mengempang air mata membiaskan rasa hati yang tidak mampu terluahkan, lantaran kata-kata disalaherti oleh Remie. Apakah kerja yang banyak yang perlu Remie bereskan setiap masa ? Apakah komitmen besar yang begitu menuntut perhatian Remie ? Mengapakah aku tidak diberi kepercayaan untuk mendengar permasalahan Remie, mengapa aku disisihkan untuk sama-sama memahami dan menyelesaikannya jika mampu ?
"Yana... sayang.... Jangan nangis lagi, Mie ada ni."
"Saya tak nak hidup macam ni lagi. Saya nak kita kahwin Mie." Berterus-terang adalah senjata ampuh untuk mendepani Remie.
Wajah dibasahi air mata dan suara bergetar dilanda emosi memungkinkan hasratnya difahami Remie dalam erti kata yang sebenar. Kedengaran Remie mengeluh perlahan. Riana sudah menjangkakan itu, malah alasan yang sama juga mungkin diberikannya nanti.
"Kahwin. Bukan senang Yana. Besar tanggungjawabnya. Ia akan merubah diri dan cara hidup kita awak tahu." Suara Remie perlahan dan mendatar tetapi jelas.
"Saya tahu Mie. Tapi takkanlah sebab itu awak tak nak kahwin. Sampai bila kita nak hidup macam ini takde kesudahan ? Lagi pun kalau orang lain boleh buat, orang lain boleh pikul tanggungjawab dalam perkahwinan kenapa pula kita tak boleh ?"
"Jangan libatkan orang lain. Masalah sekarang awak dan saya. Saya belum sedia lagi Yana."
"Apa sebenarnya masalah awak Mie ?"
"Tak payahlah awak tanya. Ada jodoh tak ke mana, besok-besok kahwinlah kita."
Dengan berakhirnya ucapan itu Remie melangkah keluar dari kondo bersama kunci keretanya meninggalkan Riana dengan persoalan di hati yang kian membengkak. Berbincang dengan Remie tidak memberi apa-apa penyelesaian sebaliknya meninggalkan lagi persoalan. Sudah sering begitu. Remie akan mengelak untuk berbicara tentang perkahwinan.
Apa sebenarnya yang dimahukan Remie. Sudikah dia hidup begini selama-lamanya ? Riana bingung. Dia mahu menyucikan diri dan hati. Dia mahu hidup normal berkeluarga seperti orang lain tetapi mahukah Remie ?
huhuhu....sambung lagi.....

BAB : 3

Betapa magisnya hidup ini. Baru tadi Riana terfikir dia kini berada di negeri kelahiran Irfan, mana tahu kalau-kalau terserempak Irfan di sini. Tetapi dia cepat-cepat menyangkalnya semula, kerana setahu Riana Irfan bekerja di Kuantan, dan kalau dia balik menjenguk ibunya pun di Seremban bukan di PD.
Tetapi kini di depan matanya benar-benar wujud Irfan, satu pertemuan yang tidak pernah disangkakan.
Riana membatalkan niat untuk menjelajah ke semua kedai yang ada di situ. Selepas bertemu Irfan situasi dirinya telah menjadi lain. Ada rasa gemuruh dan gementar yang bukan dibuat-buat. Irfanlah lelaki yang pernah mendiami lubuk hatinya paling dalam. Tidak seperti banyak lelaki lain yang pernah hadir, kewujudan Irfan memberi impak yang besar dalam hidup Riana.
Dahulu selepas putus hubungan dengan Irfan, berhari-hari Riana rasa kesakitan dalam dada menyucuk-nyucuk setiap kali bangun dari tidur. Yang sebenarnya itu bukan sakit fizikal tetapi sakit dalaman akibat bersedih dengan kehilangan Irfan. Berbulan-bulan pula Riana berperasaan setiap lelaki kurus tinggi yang dipandangnya kelihatan seperti Irfan. Sana Irfan, sini Irfan. Lalu Riana menyedari bahawa dia sebenarnya terlalu merindui Irfan.
Penderitaan tidak habis di situ, setahun lebih selepas berpisah, Riana menangis lagi kerana Irfan. Niat mengucapkan selamat hari jadi menjadi bala apabila Riana menelefon Irfan, orang lain yang menjawab.
"Saya tunang Irfan." Begitulah indahnya kata-kata orang yang menjawab panggilan.
Berguguranlah air mata Riana mengenangkan dirinya sendiri. Saat dia terkenang-kenang Irfan, rupanya orang itu sedang membina kasih dengan orang lain. Cukup. Noktah. Dari saat itu tiada lagi harapan. Berita yang sungguh pahit itu menjadi pemecah tembok harapan hati Riana yang selama ini terharap-harap Irfan akan kembali kepadanya.
Dan kini, Irfan sudah pun berkahwin. Walau pun hatinya agak terusik dengan pertemuan itu tetapi Riana cukup sedar diri. Tidak mungkin akan ada lagi cerita dia dan Irfan selepas itu. Yang ada hanyalah cerita lama yang sesekali terkenang. Hanyalah untuk dikenang semata-mata, tidak untuk dicuit atau diperpanjangkan. Tidak perlu menambah masalah baru kerana masalah yang ada ini pun amat berat untuk Riana pikul. Masalah Remie.
******************************************
Dia bencikan keadaan ini. Terlalu banyak perkara yang tidak menyenangkan berlaku dalam masa yang sama. Pagi tadi, pengarah syarikat Intan Juara merungut-rungut tentang kesalahan ejaan pada permohonan sijil online yang dibuat oleh oleh stafnya Mona. Intan Juara Sdn Bhd menjadi Intan Juara Sdn Vhd.
Penandatangan cek yang sepatutnya seorang dibubuhnya dua orang. Memang hanya kesilapan kecil yang boleh dibaiki tetapi kalau pelanggan sudah merungut, dia jadi tidak selesa. Dia mahu memberi yang terbaik untuk pelanggan tak kira perkhidmamatan kecil mahu pun besar. Kesilapan, kalau selalu terjadi akan menjejaskan nama syarikat. Dan stafnya Mona, nampaknya tidak jemu-jemu melakukan kesilapan seperti itu.
Semalam, dia makan tengahari di rumah mama. Orang tua itu telah menimbulkan isu yang kalau boleh sama sekali tidak mahu didengarinya.
"Esok mama nak pergi kenduri kahwin anak kawan mama, Untie Ramlah. Kawan-kawan mama tu....sorang demi sorang menyambut menantu, menimang cucu....mama ni, entahlah bila."
Mulanya dia buat tidak tahu saja. Malas melayan karenah mama yang ada-ada saja. Dia buat-buat sibuk menceduk gulai, menambah nasi sedangkan perutnya telah kenyang benar.
"Engkau ni bila Along oi ? Cepat-cepatlah bawa girlfriend along ke rumah, jumpa mama dan papa ni. Mama tak kisah siapa-siapa, asalkan along suka mama suka."
Dia hanya tersenyum memandang mamanya. Entah apa mimpi orang tua itu tiba-tiba menyebut tentang menantu.
"Apalah mama ni, macam dah nak kiamat. Banyak masa lagi ma....janganlah rushing sangat nanti semua benda tak menjadi. Along nak tumpukan pada syarikat dulu. Lagi pun along nak kahwin dengan siapa ? Along mana ada makwe..."
"Eleh....macamlah orang tak tahu Along tu....takde girlfriend konon !"
Remie menjegilkan mata. Si kembar Nana dan Nini tersengih-sengih. Dihulurkan kaki ke depan lalu ditekannya kaki Nana kuat-kuat. Nana melawan . Ditendangnya kaki Alongnya semula.
"Kalau mama teringin menantu, ni....kahwinkan aje budak debab dua orang ni, dah gatal sangat nak kahwin tu !"
"Eh Along ni, budak-budak ni kecik lagi...baru lapan belas. Along tu yang dah sepatutnya kahwin...dah sampai masa dah."balas mamanya.
Balik-balik kahwin. Kenapa semua orang bercakap tentang kahwin. Dua hari lepas Riana yang merengek-rengek nak kahwin. Hari ini mama menyuruhnya kahwin. Apa yang seronok sangat tentang kahwin ? Dia tidak nampak sebarang keseronokan tentang kahwin, kecuali masalah-masalah yang bakal menimpa. Sebenarnya dia bukanlah suka memikirkan perkara yang remeh-temeh. Buat apa peningkan kepala. Tetapi kalau semuanya datang serentak, dia agak resah juga.
Dan petang ini, datang lagi masalah lain. Emel dari London itu benar-benar membuatnya bengang.
Sia-sia pengorbanannya selama ini. Dia ingatkan penantian yang selama empat tahun itu akan berakhir sebulan-dua lagi, tetapi emel dari London itu memintanya menunggu selama dua tahun lagi. Gila ? Walau pun dia selalu memungkiri janji tapi kalau orang lain yang mungkir janji terhadapnya, dia tersangat bengang. Rasa marah meluap-luap.
Perempuan ! Mudah lupa pada janji !
Dia berasa rimas serimasnya. Ruang pejabat itu tidak lagi dingin seperti biasa. Lantas Perdana hitam dipandu laju ke Taman Bukit Kenangan.
Remie memanjat tangga ke tingkat satu. Kondonya yang didiami Riana gelap gelita. Ke mana pula Riana ? Remie mencampakkan kunci rumah ke atas meja lalu menghempaskan diri ke katil yang berkemas rapi. Riana sudah pandai meninggalkan rumah tanpa memberitahu. Baru tiga hari dia tidak ke situ, Riana sudah buat hal. Dia teringat hari Selasa lepas Riana menangis di atas sejadah. Gadis itu meminta dikahwini. Dia bukan tidak mahu berkahwin, cuma masanya tidak sesuai. Terlalu banyak perkara yang harus diberi tumpuan. Syarikatnya sedang berkembang. Banyak pelanggan yang datang meminta khidmat. Projek-projek lain pun banyak yang akan menyusul, takkanlah pula pada masa itu juga dia hendak berkahwin. Rahmat rakan kongsi syarikatnya itu sedang terumbang-ambing dengan masalah rumahtangga, jadi dia yang seharusnya mentadbir syarikat dengan sempurna.
Kenapa wanita terlalu sukar untuk memahami apa yang difikirkan lelaki ? Atau diakah yang terlalu sukar untuk memahami wanita. Di mana Riana ? Remie kecewa. Selalunya kalau dia bermasalah, pasti Riana sentiasa ada di sisi, menenangkannya, mengusap lembut rambutnya, memeluk dirinya sambil mengucapkan cinta. Riana tidak pernah merungut walau pun dia tidak berkunjung ke kondo itu sehingga berhari-hari lamanya. Riana tidak berani bertanya ke mana dia pergi, kenapa dia tidak pernah menelefon. Kejamkah Remie ini ? Dia sedar perhatiannya kurang pada Riana. Dia selalu mahu dimanjai Riana, tetapi tidak pernah mahu mengambil tahu apa yang difikirkan gadis itu. Riana....rindunya meruntun kini.
Truuuuuuttt.....
Remie tersentak. Dicapainya telefon bimbit di kepala katil. Sebentar tadi dia terlelap tanpa disedarinya.
"Hi honey. You dah baca emel yang I hantar hari ni ?"suara lembut itu sayup-sayup menerjah pendengarannya. Remie bingkas bangun. Suara ini sudah lama tidak didengarinya.
"You main-mainkan ?"
"No Honey...I tak main-main. I call ni pun nak pastikan you tahu, I tak akan balik dalam masa terdekat ni..."
"You kata nak balik lepas habis study, alih-alih nak kerja kat sana pulak...apasal ni ?"
"Itulah...tiba-tiba je I dapat offer kerja kat sini, takkan I nak tolak ? Ala bukannya lama....dua tahun cukuplah. I nak cari pengalaman kerja di tempat orang....."rayunya.
Hati Remie kembali panas. Elly telah melampau.
"Pengalaman kerja di mana-mana sama je. You jangan nak bohonglah, kalau you tak apply takkan orang nak offer kerja ? Ini mesti you yang tergedik-gedik nak tinggal terus kat sana kan ? Okeylah kalau macam tu....you tak balik langsung pun tak apa !"suara Remie meninggi.
Dia cukup marah kerana Elly telah mungkir janji.
"Sampai hati you cakap macam tu. Empat tahun tempoh I study you boleh tunggu, takkan dua tahun lagi tak boleh ? Selama mana pun I kat sini, berapa jauh pun kita, hati I tetap pada you."pujuk Elly lagi dengan suara yang cukup lembut.
Namun itu tidak melembutkan hati Remie. Wanita mana pun sama saja. Entah-entah Elly sudah tersangkut lelaki orang putih. Hatinya membara.
"It's up to you Elly. Kalau you nak kerja juga kat sana, ok. Kerjalah...tapi jangan balik cari I lagi."Telefon bimbit dicampak ke sisi.
Remie termenung panjang. Terbayang sesusuk tubuh seksi milik Elly. Dahulu sewaktu di sekolah mereka pasangan yang secocok, kata kawan-kawan. Dia tidak dapat membayangkan rupa Uda dan Dara, atau seakrab mana Rumi dan Juli, tetapi kalau hendak dibandingkan dalam zaman sekarang, Remie dan Elly bagai Alexander Young dan Arianna Teoh, sama cantik sama padan. Walau pun tidaklah sekacak Alexander, tetapi dia tetap berbangga dapat memiliki Elly. Ramai yang cemburu. Mana tak cemburu, kulit Elly putih melepak, tubuh tinggi lampai persis model, wajah cantik seperti gadis Pan Asian. Remie memejamkan matanya.
Malam-malam hangat bersama Elly terbayang kini. Elly sungguh bijak menggoda. Sekali berjumpa, takkan lengkap kalau tidak menunaikan kewajipan. Elly sentiasa penuh penghayatan dan perasaan, tidak seperti Riana yang sering takut-takut. Kelelakiannya sering teruji bila bersama Elly. Tetapi kini, Elly meminta untuk berjauhan dua tahun lagi. Tidak....dia sama sekali tidak sanggup. Selama empat tahun Elly di London, dia sering resah kalau tubuh seksi itu dijamah lelaki lain. Dia terlalu gundah kalau hati Elly diracuni kata-kata cinta lelaki mat saleh yang bijak memikat.
Elly, jangan persiakan cinta yang hampir sedekad ini.....

BAB : 4

~Barang yang lepas jangan dikenang
Kelak dikenang merana badan~
10.40 malam. Riana masih duduk-duduk di atas benteng konkrit di pinggir Selat Melaka itu. Di bahagian bawah benteng itu air laut menendang-nendang, menghempas-hempas benteng dengan aksi yang agak keras sesekali.
Di hadapannya laut luas yang hanya kelihatan hitam kelam. Ada juga beberapa tompok cahaya kecil di kejauhan. Mungkin cahaya dari kapal-kapal yang sedang bergerak di lautan luas itu. Sesekali Riana berpaling ke belakang. Yang terpandang adalah bangunan hotel tersergam indah dengan bilik-biliknya ada yang bergelap dan ada yang masih cerah. Riana meneka-neka mana satu bilik yang disewanya. Tingkat tiga. Ada banyak bilik di tingkat tiga. Entahlah yang mana satu, malas Riana hendak ambil pusing lagi.
Ada beberapa pasang muda-mudi dan juga yang tidak berapa muda berjalan-jalan di sekitar pantai dekat hotel. Ada yang berkumpulan atau berkeluarga. Nampaknya Riana sahaja yang keseorangan bermenung di situ.
Di mindanya masih terfikirkan pertemuan dengan Irfan. Sudah lebih tiga tahun mereka tidak bertemu namun Irfan kelihatan begitu juga. Kurus, rambut paras bahu, kulit sawo matang, percakapannya lembut dan perlahan dengan wajah yang bersahaja, wajah tanpa dosa walau pun hakikatnya pasti banyak dosa. Manusia manakah di zaman ini yang dapat lari daripada melakukan dosa ?
Irfan, sudah beranakkah dia ? Tiba-tiba soalan itu terpacul dalam minda Riana. Lupa dia menanya itu tadi. Sebenarnya banyak yang ingin ditanya tapi kerana gelabah tidak menentu semuanya jadi terlupa. Tiba-tiba pula Riana rasa rindu untuk berbual-bual dengan Irfan. Bercerita dari hati ke hati, bergurau, bermain teka-teki, saling usik-mengusik dan membincangkan masa depan seperti yang mereka lakukan dahulu. Dahulu, cerita cinta yang sangat indah.
Seperti kata Irfan;
"Kentut masih wangi."
Maksudnya di awal percintaan memang indah, segala apa berkenaan kekasih hati semuanya betul dan cantik dipandang. Sememangnya Riana dan Irfan pernah melalui zaman 'kentut wangi' itu bagai berfantasi berjalan di atas pelangi. Namun pelangi hanya datang seketika, tiba waktu ia akan pergi meninggalkan memori. Begitulah kisah cinta Riana dan Irfan yang kini hanya tinggal sejarah, tidak mungkin ada yang kedua kali. Bibir Riana menguntum senyum halus. Biarkan kenangan itu berlalu. Yang ada hari ini adalah untuk dihadap pada hari ini.
Tetapi salahkah kalau dia sekadar berbual-bual dengan Irfan di tepi pantai itu sebagai kawan lama ? Sesungguhnya Riana memerlukan teman bercerita di saat ini, teman yang seperti Irfan. Lalu Riana menggagau telefon di dalam beg tangannya.
"Your call has been forwarded …."
Ahh ! Suara ini. Suara ini yang Riana pasti bukan dirinya saja memusuhi suara ini malah hampir semua orang yang pernah memanggil talian itu. Riana merasai suatu kehampaan dan kehilangan. Di saat dia memerlukan sesuatu maka sesuatu itulah yang tidak ada.
Selang sepuluh minit dia mencuba lagi untuk kali yang kedua. Syukur kepada Tuhan panggilan dijawab selepas tiga kali dering.
"Ha-low." Suara penyayang itu menjawab dengan lembut dan bersahaja. Sungguh. Mendengar suaranya berkata 'hello' pun sudah dapat membayangkan dia seorang penyayang.
"Boy."
"Yana ?"
"Macam mana awak tahu saya Yana ?"
"Telefon ni beritahu."
Riana ketawa kecil. Kalau berbual dengan Irfan mesti ketawa, tidak ketawa sikit dia akan ketawa banyak. Sifatnya yang satu ini juga masih seperti dulu, suka membuat kelakar walau pun kadang-kalanya merapu.
"Belum tidur lagi ?" Tanya Irfan.
"Dah tentulah belum. Kalau dah tidur takkan saya telefon awak ?"
"Emm betul tu. Kenapa tak tidur lagi ?" Suara Irfan kedengaran biasa dan mesra, tidaklah menggelabah seperti ketika berjumpa tadi. Agaknya sudah pulih dari terkejut. Lagi pun perbualan tanpa wajah sememangnya lebih mesra.
"Hei….datang tempat macam ni sekali-sekala, bayar hotel mahal-mahal takkan nak tidur cepat, rugilah."
"Bukankah awak bayar bilik hotel tu sebenarnya untuk tidur ? Tilam tebal, empuk, bilik sejuk…kalau awak tak tidur rugilah."
Riana pula terdiam. Nampaknya perangai usik-mengusik antara mereka masih ada. Dahulu mereka berlumba-lumba mematahkan pendapat lawan yang kadang-kalanya menyakitkan hati walau pun niat asal adalah untuk bergurau. Biasanya Riana yang akan merajuk kalau Irfan bersungguh-sungguh menentang apa yang dikatakannya. Merajuk atau saja buat merajuk, kedua-duanya sekali.
"Awak kat mana ni Boy ? Dah balik Seremban ?"
"Belum. Saya ada kat sini lagi. Kejap lagi baliklah."
"Oh…"
"Kenapa ? Awak kat mana ni ?" Tanya Irfan pula.
"Saya kat tepi pantai, belum naik ke bilik lagi. Kalau boleh, saya…."
"Awak sorang-sorang kat situ ?"
"Ha ah."
"Kenapa ni ? Ada problem ? Kalau tak takkan menung sorang-sorang kat pantai ?"
Riana sayu tiba-tiba dengan soalan itu. Suara lembutnya mengusik perasaan Riana. Kalau diagah sedikit lagi pasti luruh air matanya di situ juga.
"Kalau sudi ceritalah dengan saya. Kitakan masih kawan." Tokok Irfan lagi seterusnya membuatkan Riana semakin sebak. Irfan, kalaulah kau milikku…
"Memang saya nak cerita dengan awak. Saya nak sangat berbual dengan awak." Suara Riana begitu perlahan dan bergetar. Sayu.
"Ceritalah."
Riana diam seketika. Menarik dan kemudian menghembus nafasnya.
"Saya nak jumpa awak malam ni boleh ?" Akhirnya Riana lega dapat menyuarakan hasrat.
Irfan pula diam seketika, mungkin berfikir tentang isterinya di rumah.
"Awak tunggu kejap, saya telefon awak balik okey ? Just a minute."
"Boy please….kalau awak minta kebenaran wife awak adakah dia akan bagi ? Logik sikitlah. Saya cuma nak berbual dengan awak malam ni saja, itu pun tadi tak sengaja terjumpa awak. Lain kali peluang begini takkan datang lagi kan ?"
Irfan menyatakan kesanggupan selepas diam sejenak. Itu memang Riana tahu, yakni kelemahan Irfan terhadap pujuk rayu orang. Sebab itulah Irfan berat hati menjawab panggilan Riana ketika baru-baru mereka berpisah dahulu. Kalau dirayu air mata, pasti Irfan lemah selemahnya dan sudah pasti dia akan kembali ke pangkuan Riana dalam keadaan terpaksa kerana lemah selepas dirayu. Itu yang dia cuba elakkan.
"Hai."
Riana menoleh sebaik terdengar suara itu. Di belakangnya Irfan sedang tersenyum. Riana membalas senyuman itu dengan seribu kelegaan.
"Duduklah. "
Irfan mengambil tempat di sebelah Riana.
Buat seketika mereka terdiam tanpa kata. Masing-masing mencari kunci memulakan perbualan.
"Kata tadi ada benda nak ceritakan dengan saya. Ceritalah." Wajah Riana dipandang tepat dengan pandanganya yang kuyu dan sayu itu. Sekali lagi hati Riana tercuit melihat sinar mata itu yang mengingatkannya kepada Irfannya yang dulu, Irfan miliknya suatu ketika dulu. Kini dan di sini, walau pun Irfan ada di sebelahnya tetapi Irfan ini adalah milik orang lain, tidak sama lagi dengan Irfannya yang dulu.
"Kawan awak mana ?" Tanya Riana sekadar berbasa-basi.
"Faizal ? Ada kat kedai Mael. Diorang tengah main gitar."
"Kawan-kawan awak pun pandai main gitar ya."
"Bolehlah setakat menghiburkan diri sendiri." Jawab Irfan bersahaja sambil tersenyum.
Irfan ini bukanlah dari golongan orang kacak, jauh sekali membuat perempuan terpikat dengan sekali pandang. Bagi perempuan yang tahu, yang rapat dan yang menyelami hatinya saja yang akan merasa bertuah memiliki hati lelaki itu.
"Tak sangka ya kita boleh jumpa malam ni. Saya betul-betul tak sangka." Kata Irfan lagi dengan suara yang perlahan. Riana tersenyum tipis. Saya pun tak sangka, tapi saya ada terfikir…
"Macam mana awak sekarang ? Seronokkah hidup berdua ?" Ujar Riana dengan senyuman. Dia ingin tahu keadaan hidup Irfan selepas beberapa lama mereka berpisah.
"Biasa saja. Cuma bila berkahwin, kita akan rasa hidup lebih bermakna, lebih bertanggungjawab sebab ada orang lain yang kongsi hidup bersama kita dan orang tu kita mesti jaga."
Jadi benarlah sedikit sebanyak perkahwinan mengubah hidup dan pemikiran seseorang. Dari apa yang diucapkan Riana tahu kini Irfan telah dewasa sedikit berbanding dahulu. Serta-merta Riana rasa dirinya telah ketinggalan di samping Irfan.
"Dah ada baby ?"
"Setakat ni belum lagi. Dia pun baru je habis belajar, belum ada masa. Mungkin lepas ni adalah."
"Awak ? Bila lagi ?" Sambung Irfan dengan pertanyaan.
"Bila lagi apa ?"
"Bila lagi nak kahwin ? Tunggu kucing bertanduk ke ?" Gurau Irfan.
"Ada ke kucing bertanduk ? Saya cuma tunggu awak pinang, jadi isteri kedua."
Irfan tersenyum lebar. Entah apalah di fikirannya ketika itu tiada siapa tahu.
"Tak mampulah saya." Balasnya selamba.
"Batin ke zahir ?"
"Batin dan zahir."
Mereka ketawa kecil.
"Yang sebenarnya…"
Irfan tampak memberi perhatian penuh apa yang ingin dikatakan Riana.
"Yang sebenarnya saya dah kahwin."
Irfan tersentak. Setahunya Riana belum berkahwin.
"Bila awak kahwin ?"
"Dah lama, cuma nikah saja belum."
"Huh !" Irfan membuang pandang ke tengah laut semula.
Gurauan Riana itu sesungguhnya mengejutkan dirinya. Benar. Dia tidak pernah menhubungi Riana tetapi jauh di sudut hati Irfan menganggap Riana adalah kawan baik dan kalaulah dia tidak tahu langsung peristiwa penting dalam hidup kawan baiknya, alangkah ketinggalannya dia.
"Kenapa awak tak datang semasa saya kahwin ?" Tanya Irfan mengalih topik. Memang juga dia ingin tahu kenapa Riana tidak sudi hadir ke majlis perkahwinannya setahun yang lalu sedangkan dia tidak lupa menjemput Riana.
Riana membalas dengan senyum mengejek.
Riana ingat lagi suatu hari Fira menelefonnya memberitahu sesuatu.
"Boy hantar kad ke rumah aku."
Bagi Riana itu bukan satu kejutan kerana memang kadang-kadang Irfan ada menelefon Fira, bertanya khabar dirinya dan juga Riana. Kata orang sekadar mengekalkan hubungan agar tidak terputus langsung.
"Kad ucapan hari jadi kau ke ?" Tanya Riana selamba.
"Bukan. Kad jemputan kahwin. "
"Oh…" Hanya itu yang terluah oleh Riana. Dia jadi kecil hati. Sering saja Irfan begini. Pandai menelefon Fira tapi tidak pernah terniat menelefon Riana. Bukankah sejak mereka terputus hubungan cinta Riana dan Fira telah menjadi sama taraf, masing-masing sebagai kawan Irfan. Itu juga yang Irfan lafazkan dulu. Kenapa Irfan selalu ingat Fira tetapi tidak ingat Riana ?
"Dia tak hantar kat aku pun." Riana memberitahu separuh mengadu. Fira kawan baik Riana sejak mula-mula masuk universiti lagi. Fira yang kenal Irfan dulu, kemudian memperkenalkan Riana kepada Irfan sehinggalah mereka bercinta dan setelah hubungan cinta itu putus, Irfan hanya merisik khabar dari Fira, tidak sesekali menelefon Riana sendiri.
"Aku tahu." Balas Fira.
"Sebab itu aku call engkau, nak ajak engkau sekali pergi. Irfan ada call aku minggu lepas, dia suruh aku bawa engkau." Sambung gadis itu lagi. Seorang sahabat yang amat memahami dan mengambil berat terhadap Riana dalam apa jua hal.
"Kenapa dia tak hantar kad sendiri kat aku ? Atau sekurang-kurangnya call aku ?"
"Bukan dia tak nak hantar pada kau tapi dia takut kau fikir lain. Dia takut kau tuduh dia sengaja nak menunjuk yang dia tu nak kahwin dengan orang lain."
"Dia bagitau kau macam tu ?"
"Ya. Sebab tu dia bersungguh suruh aku bawa kau pergi Seremban. Dia memang nak kau datang majlis kahwin dia cuma tak tergamak nak jemput kau secara terus."
Riana mengeluh kecil.
"Kenapa dia mesti fikir macam tu ? Cerita aku dengan dia kan dah lama habis, sekarang dah jadi kawan. Kenapa harus ada perbezaan antara kau dengan aku ?" Rungut Riana tidak puas hati.
"Entahlah. Yang tu kau kena tanya dia sendiri. Nak pergi tak ?"
"Tengoklah dulu Fira, aku tak berani cakap lagi."
Dan sehingga ke sudah Riana tidak berani cakap apa-apa sehinggalah Fira membuat kesimpulan sendiri bahawa Riana tidak mahu pergi. Termasuk Fira pun tidak jadi pergi ke majlis Irfan.
"Kalau kau tak pergi aku pun tak nak pergilah. Seganlah aku nak pergi sorang." Kata Fira sewaktu menelefon Riana untuk bertanyakan hal itu buat yang terakhir kalinya.
"Awak tak ajak saya macamana saya nak pergi majlis awak."
Sekali lagi Irfan berpaling merenung wajah Riana.
"Fira tak bagitau awak ?"
"Awak hantar kad untuk dia seorang. Awak call dia. Saya ? Apa pun tak ada." Kata Riana seperti merajuk sedangkan yang sebenarnya dia pun telah melupakan hal itu. Remie yang sebenarnya menjadi punca kenapa dia tidak menghadiri majlis perkahwinan Irfan.
"Nak sangat tengok orang kahwin, kenapa ? Ke awak masih minat dengan dia, nak kahwin dengan dia ?" Remie meradang bila Riana meminta kebenaran. Remie tahu siapa Irfan, malah setiap lelaki yang pernah menjalin hubungan dengan Riana. Remie yang meminta Riana menceritakan semuanya. Tunjukkan kejujuran, katanya. Dan sememangnya Riana tidak kisah berterus-terang dengan Remie kerana baginya Remielah lelaki terakhir dalam sejarah percintaannya. Riana sendiri mengharapkan kejujuran hatinya dalam perhubungan yang terakhir itu, mudah-mudahan dia tidak mengulangi kesilapan silam.
"La…takkanlah sebab itu. Kan saya wakilkan Fira untuk jemput awak ?"
"Pakai wakil saja ? Yalah saya tahu siapa saya. Awak bimbang kalau saya merayu awak kan ? Nanti tak jadi pulak awak nak kahwin." Sela Riana dalam nada lebih merajuk.
"Bukan macam tu. Aduhhh….macam manalah saya nak cakap."
Irfan melurut rambutnya. Dia benar-benar tersinggung Riana menyangka dirinya yang bukan-bukan. Riana lantas ketawa melihat aksi Irfan begitu.
"Okey. Okey. Kita bukan nak cakap pasal hal ni kan ? Lagi pun dah ia lama berlalu, buat apa nak ungkit lagi." Riana memujuk. Irfan diam tanpa sebarang aksi. Riana pula jadi resah. Kenapa mesti jadi begini di ketika yang tidak sepatutnya.
"Boy…saya minta maaflah. Saya tahu awak jemput saya, cuma saya yang tak boleh pergi. Saya teringin sangat nak tengok awak waktu kahwin. Saya…"
"Ada seseorang tak benarkan awak kan ?" Pintas Irfan. Giliran Riana pula tersentak. Direnung wajah itu dengan seribu kehairanan. Irfan tersenyum sinis.
"Sekarang awak masih bersama diakah ? Dia yang menyebabkan awak lari ke sini, sorang-sorang ?"
"Awak tahu pasal dia ?"
"Tahu. Sikit-sikit…"
"Fira ?" Irfan mengangguk. Rupa-rupanya Fira memberitahu Irfan hal berkenaan Remie.
Riana tidak pernah menyangka Irfan tahu kisahnya sehingga kepada hal sebegini. Sangka Riana Irfan hanya tahu tentang hal yang biasa, di mana dia bekerja, sihat atau tidak, berteman atau tidak, itu saja !
"Siapa namanya ?"
"Remie." Riana menjawab lemah. Malam ini tidak perlu berselindung lagi, biar dia menceritakan semuanya kepada Irfan. Sangkanya tadi dia terpaksa menebalkan muka untuk bercerita kepada Irfan hal-hal peribadinya yang tidak berapa gembira, rupanya Irfan lebih dulu tahu.
"Sejak akhir-akhir ni saya dan Fira selalu berhubung. Dia selalu call saya. Saya pun ada juga call dia." Terang Irfan.
"Kenapa Fira selalu call awak ?"
"Sebab awak. Dia minta saya tolong awak." Jawaban yang ringkas itu menghairankan Riana.
"Tolong saya. Nak tolong apa ? Kenapa mesti awak ?"
"Saya rasa awak sendiri pun tahu jawabannya. Sebab saya berkaitan dengan masalah awak dari mula hubungan kita putus sehinggalah hari ini." Suara Irfan perlahan tapi jelas.

BAB : 5

"Entahlah Yana aku pun tak tahu nak buat apa lagi. Aku tanya juga Boy, tak nak ke balik pada kau semula ? Tapi dia diam je." Keluh Fira seperti kesal. Riana menggeleng.
"Tak payahlah kau tanya-tanya dia lagi. Kalau dia berniat nak balik pada aku semula dah lama dia telefon aku."
Riana berselindung padahal dia amat mengharapkan keadaan itu berlaku, Irfan kembali menjalin hubungan dengannya. Riana masih mengharap dan terlalu mencintai Irfan hingga ke dasar hatinya.
"Tapi aku akan rasa lebih bahagia kalau kau bersama Boy semula. Dulu aku yang kenalkan kau pada Boy, lepas tu korang putus. Aku rasa bersalah. Sekarang kalau boleh aku nak rapatkan korang semula."
"Aku pun nak macam tu Fira. Tapi Boy ? Dia dah tinggalkan aku, tak mungkin dia akan balik pada aku lagi." Kata-kata Riana itu sebenarnya bukanlah ikhlas. Hanya terucap untuk menyedarkan Fira sedangkan hati sendiri pedih dengan kenyataan itu.
"Saya minta sangat-sangat, tolong jaga hubungan kita selagi ada. Kalau dah putus disebabkan salah diri sendiri jangan harap saya akan sambung semula hubungan tu. Saya tak suka bercinta, berputus kemudian sambung semula. Saya tak suka."
Riana masih ingat lagi baris ayat Irfan yang satu itu. Irfan mengucapkannya ketika mula-mula mereka bercinta.
"Habis tu kau nak lupakan dia ke ?" Tanya Fira.
"Mana boleh aku lupakan dia Fira. Aku sayang, aku rindu sangat kat dia. Aku cuma harap masa berlalu cepat, manusia akan berubah seiring masa bukan. Tapi sekarang…aku rindu sangat !" Rintihan Riana membuatkan Fira jadi sayu. Sampai hati kau Irfan…
Benarlah masa itu penawar segala duka. Ia akan membawa pergi segala duka lama kecuali parutnya yang kekal sampai bila-bila. Dalam kerinduannya terhadap Irfan, Riana cuba keluar dengan orang lain bagi membuatkan dirinya lupa akan Irfan. Riana pun tidak mahu menunggu buah yang tidak gugur. Irfan terus menyepi dan membuang terus Riana dari hidupnya.
Bagaimana pun Riana kelihatan gembira dengan perhubungan baru itu, jauh di sudut hatinya masih terkenangkan Irfan. Irfan terlalu kuat melekat dalam sanubarinya. Irfan yang penyayang, Irfan yang pelembut, Irfan yang kelakar, segala-galanya Irfan sehingga Riana terasa amat peritnya ditinggalkan Irfan. Putus cinta yang terdahulu tidaklah dirasakan begini azabnya oleh Riana. Masih lagi dia mempunyai semangat untuk bercinta kedua kali.
Tetapi kali ini, sesudah ditinggalkan Irfan Riana rasa amat sakit. Baginya tidak perlu lagi mengharapkan sesuatu dalam perhubungan kerana belum pasti apa yang diharapkan tercapai. Riana tidak pernah lagi mengharapkan apa-apa, kerana dia takut harapan yang hancur akan menghancurkan hatinya juga seperti yang dialami bersama Irfan.
Kerana itu, setiap lelaki yang menghulur salam cinta Riana sambut tetapi dengan hati tertutup. Riana cuma mempergunakan lelaki lain untuk membuatkannya melupakan Irfan. Dan pastinya, dia tidak pernah serius dalam perhubungan itu. Selepas Irfan, Imran datang mengisi kekosongan. Riana terima biarpun hati terlalu merindui Irfan. Sehingga ada kalanya Imran merajuk kerana Riana sering menyebut nama Irfan. Dua bulan selepas menerima cinta Imran, Shidi pula hadir juga membawa cinta. Pun Riana terima sedangkan Imran benar-benar percaya Riana kasihkan dirinya. Di sana Imran, di sini Shidi. Riana layan kedua-dua.
"Tak elok Yana kau buat macam ni. Aku tahu kau masih sayang Boy tapi kau sendiri cakap dia tak mungkin balik pada kau kan. Jangan aniaya orang lain sebab masalah kita sendiri." Rasa Fira itu ayat paling baik untuk dia lontarkan pada Riana petang itu. Itu pun sejak semalam lagi dia asyik menggubah kata nasihat yang sesuai buat Riana. Kalau tersalah cakap dia bimbang Riana kecil hati sedangkan hatinya sendiri membengkak melihat keadaan Riana begitu.
"Kau kawan baik aku. Aku tak sanggup tengok kau macam ni. Fikirlah Riana. Kita ni perempuan mana boleh pilih dua-dua ?"
Riana ketawa besar. Fira berfikir terlalu jauh.
"Siapa nak pilih dua-dua kak oi. Aku cuma berkawan. Sejak ada Shidi dah kurang sikit aku ingat kat Boy."
"Itu aku tahu, tapi di pihak diorang macam mana. Tengok Imran, dia berada jauh di Perak tapi dia percayakan kau di sini. Shidi pulak…dia tak tahu kau ada Imran, dia ingat kau betul-betul sukakan dia. Kesian diorang Yana."
"Cuba kau renung betul-betul. Kau pilih salah seorang yang terbaik, Shidi atau Imran terpulang pada kau." Cadang Fira pula setelah memberi nasihat. Riana tersenyum bersahaja.
"Kau kan tahu Fira aku sangat takut kalau kecewa lagi. Aku malaslah nak fikir hal serius lagi. Macam ni kan lebih senang. Kalau aku merajuk dengan Shidi, aku boleh bermanja dengan Imran. Kalau aku marah Imran, aku boleh cari Shidi. Bukankah untung."
Fira senyum pahit. Iyalah tu Yana…
"Tapi sampai bila ? Kena fikirkan masa depan juga. Entahlah Yana, aku tak boleh cakap lebih-lebih sebab aku sendiri belum pernah bercinta, tapi kau sendiri fikirlah…tak elok buat macam tu."
Gusar hati Fira dipandang sepi oleh Riana. Sehingga satu hari Imran meminta penjelasan Riana, dengan siapa Riana selalu keluar sehingga lewat malam ? Siapa beritahu Imran ? Riana rasa curiga tapi didiamkan saja. Dengan Imran dia berjanji akan berubah.
"Tak buat lagi."
Tapi itu hanya kata di mulut. Riana tega mencurangi Imran tanpa belas kasihan. Semakin lama semakin Riana suka membuang waktu bersama Shidi. Akhirnya, bangkai gajah terserlah jua. Imran menyepikan diri terus. Tanpa panggilan, tanpa SMS sehingga Riana sendiri meminta sebab.
"Apa yang awak janji dengan saya dan apa yang awak buat, awak sendiri fikirkan." Kata Imran.
Baiklah. Kalau itu yang terjadi biarkan. Sedikit pun Riana tidak ralat kehilangan Imran. Patah tumbuh hilang berganti. Datang pula Asry. Riana semakin seronok, semakin ligat. Ada tempat bermanja, tempat mencurah kasih menjadikan Riana semakin hilang nilai-nilai kesetiaan sebuah perhubungan. Shidi dan Asry menjadi mangsa kekejaman sekeping hati yang berparut luka.
"Boy ! Sebab kau dia jadi macam tu. Kau yang bertanggungjawab !"
Irfan mengeluh di hujung talian.
"Habis kau nak aku buat macam mana ? Cuba cakap."
"Dia sayang sangat pada kau. Tak ruginya kalau kau balik ke pangkuan dia. Selama ni dia memang tunggu kau."
"Perkara macam ni tak boleh dipaksa Fira. Ada sebab aku putuskan hubungan, aku bukannya jantan romeo nak main-mainkan perempuan."
"Aku bukan kata kau jantan romeo, aku cuma bagi cadangan je."
"Tapi aku tak boleh terima cadangan kau. Memang aku tak boleh teruskan dengan Yana lagi, kalau tidak buat apa aku putuskan dulu."
Fira mati akal. Irfan dan Riana punya hak masing-masing yang tidak boleh dicampuri pihak ketiga sepertinya. Meminta Riana menghentikan perangainya, dia akan dituduh penyibuk. Memaksa Irfan menerima Riana, mencari nahas namanya.
Sudahnya Fira hanya menjadi pemerhati.
Lama Fira membutakan mata dengan tingkah-laku sahabatnya yang keterlaluan sehinggalah baru-baru ini dia mendapat tahu Riana bermasalah dengan Remie kekasihnya yang entah ke berapa. Imran, Shidi, Asry dan entah siapa-siapa lagi dicampak sesuka hati. Sebagai sahabat yang paling rapat tentu saja Riana tidak dapat menyembunyikan permasalahannya daripada Fira. Jauh mana pun mereka, Riana di Kuala Lumpur dan Fira di Melaka namun Fira juga yang dicari Riana. Fira juga tempatnya mengadu kesesakan jiwa.
Fira turut menjadi buntu dengan masalah Riana. Simpati terhadap sahabat melimpah-ruah. Apatah lagi keadaan Riana kini terlalu rumit. Dia perlu menyelamatkan Riana. Riana sudah terlalu jauh menyimpang dari landasan. Kasihan sahabatku…Di saat dia ingin membina kebahagiaan hakiki, dugaan pula mendatang. Fira percaya ini juga pembalasan daripada perbuatan Riana yang lalu, yang terlalu tega menghancurkan hati orang lain. Kini orang yang benar disayangi berdolak-dalik, apakah Remie sekadar mendirikan pondok buat persinggahan ? Riana....kiranya engkau hanyalah sebuah pondok usang sahabatku !
"Kau rasa apa cara kita boleh tolong Yana ?" Irfan juga buntu. Seakan terbang separuh jiwanya apabila mendengar pengaduan Fira. Tidak rela rasanya membiarkan hidup Riana dihancurkan berkecai-kecai. Apatah lagi dirinya dikaitkan dalam hal itu walaupun Irfan merasakan dia bukanlah penyebab utama.
"Aku tak tahu. Aku risau kalau Remie nak mainkan dia je." Luahan Fira bertali arus. Celaru fikirannya membawa dia ke Seremban menemui Irfan yang kebetulan pulang ke kampung. Duduk semeja dengan Irfan meringankan bebanan masalahnya memikirkan Riana. Walaupun Irfan kini telah berkahwin Fira merasakan tiada salah kalau dia berkongsi masalah Riana bersama Irfan.
"Tak boleh ke kita suruh Yana tinggalkan saja lelaki tu ?" Irfan jadi geram mengenangkan Remie. Kenapalah wujud lelaki yang berhati batu seperti Remie. Tapi kau pun bersalah Yana ! Irfan kesal Riana terseret ke masalah serumit ini.
"Yana tak mahu tinggalkan Remie. Dia dah buat dosa banyak dengan Remie, dia nak kahwin Remie."
"Tapi kita tak tahu Remie macam mana. Kalau Remie tak berniat nak kahwin Yana, macam mana pula tu ?"
Kedua-duanya tidak menemui jawaban. Fira pulang dengan masalah yang belum selesai. Jangan kata selesai, jalan untuk menyuraikannya pun tidak ada.
Dalam hati Fira hanya mampu berdoa dan berharap. Semoga Remie tidak seburuk yang disangka. Semoga Remie sedar akan cinta Riana dan mengahwini Riana secepat mungkin.
'Berilah hidayah kepada sahabatku Tuhan...lindungilah sahabatku....'
BAB 6:
"Entahlah Yana aku pun tak tahu nak buat apa lagi. Aku tanya juga Boy, tak nak ke balik pada kau semula ? Tapi dia diam je." Keluh Fira seperti kesal. Riana menggeleng.

"Tak payahlah kau tanya-tanya dia lagi. Kalau dia berniat nak balik pada aku semula dah lama dia telefon aku."
Riana berselindung padahal dia amat mengharapkan keadaan itu berlaku, Irfan kembali menjalin hubungan dengannya. Riana masih mengharap dan terlalu mencintai Irfan hingga ke dasar hatinya.

"Tapi aku akan rasa lebih bahagia kalau kau bersama Boy semula. Dulu aku yang kenalkan kau pada Boy, lepas tu korang putus. Aku rasa bersalah. Sekarang kalau boleh aku nak rapatkan korang semula."
"Aku pun nak macam tu Fira. Tapi Boy ? Dia dah tinggalkan aku, tak mungkin dia akan balik pada aku lagi." Kata-kata Riana itu sebenarnya bukanlah ikhlas. Hanya terucap untuk menyedarkan Fira sedangkan hati sendiri pedih dengan kenyataan itu.

"Saya minta sangat-sangat, tolong jaga hubungan kita selagi ada. Kalau dah putus disebabkan salah diri sendiri jangan harap saya akan sambung semula hubungan tu. Saya tak suka bercinta, berputus kemudian sambung semula. Saya tak suka."

Riana masih ingat lagi baris ayat Irfan yang satu itu. Irfan mengucapkannya ketika mula-mula mereka bercinta.

"Habis tu kau nak lupakan dia ke ?" Tanya Fira.
"Mana boleh aku lupakan dia Fira. Aku sayang, aku rindu sangat kat dia. Aku cuma harap masa berlalu cepat, manusia akan berubah seiring masa bukan. Tapi sekarang…aku rindu sangat !" Rintihan Riana membuatkan Fira jadi sayu. Sampai hati kau Irfan…

Benarlah masa itu penawar segala duka. Ia akan membawa pergi segala duka lama kecuali parutnya yang kekal sampai bila-bila. Dalam kerinduannya terhadap Irfan, Riana cuba keluar dengan orang lain bagi membuatkan dirinya lupa akan Irfan. Riana pun tidak mahu menunggu buah yang tidak gugur. Irfan terus menyepi dan membuang terus Riana dari hidupnya.

Bagaimana pun Riana kelihatan gembira dengan perhubungan baru itu, jauh di sudut hatinya masih terkenangkan Irfan. Irfan terlalu kuat melekat dalam sanubarinya. Irfan yang penyayang, Irfan yang pelembut, Irfan yang kelakar, segala-galanya Irfan sehingga Riana terasa amat peritnya ditinggalkan Irfan. Putus cinta yang terdahulu tidaklah dirasakan begini azabnya oleh Riana. Masih lagi dia mempunyai semangat untuk bercinta kedua kali.

Tetapi kali ini, sesudah ditinggalkan Irfan Riana rasa amat sakit. Baginya tidak perlu lagi mengharapkan sesuatu dalam perhubungan kerana belum pasti apa yang diharapkan tercapai. Riana tidak pernah lagi mengharapkan apa-apa, kerana dia takut harapan yang hancur akan menghancurkan hatinya juga seperti yang dialami bersama Irfan.

Kerana itu, setiap lelaki yang menghulur salam cinta Riana sambut tetapi dengan hati tertutup. Riana cuma mempergunakan lelaki lain untuk membuatkannya melupakan Irfan. Dan pastinya, dia tidak pernah serius dalam perhubungan itu. Selepas Irfan, Imran datang mengisi kekosongan. Riana terima biarpun hati terlalu merindui Irfan. Sehingga ada kalanya Imran merajuk kerana Riana sering menyebut nama Irfan. Dua bulan selepas menerima cinta Imran, Shidi pula hadir juga membawa cinta. Pun Riana terima sedangkan Imran benar-benar percaya Riana kasihkan dirinya. Di sana Imran, di sini Shidi. Riana layan kedua-dua.

"Tak elok Yana kau buat macam ni. Aku tahu kau masih sayang Boy tapi kau sendiri cakap dia tak mungkin balik pada kau kan. Jangan aniaya orang lain sebab masalah kita sendiri." Rasa Fira itu ayat paling baik untuk dia lontarkan pada Riana petang itu. Itu pun sejak semalam lagi dia asyik menggubah kata nasihat yang sesuai buat Riana. Kalau tersalah cakap dia bimbang Riana kecil hati sedangkan hatinya sendiri membengkak melihat keadaan Riana begitu.


"Kau kawan baik aku. Aku tak sanggup tengok kau macam ni. Fikirlah Riana. Kita ni perempuan mana boleh pilih dua-dua ?" Riana ketawa besar. Fira berfikir terlalu jauh.

"Siapa nak pilih dua-dua kak oi. Aku cuma berkawan. Sejak ada Shidi dah kurang sikit aku ingat kat Boy."

"Itu aku tahu, tapi di pihak diorang macam mana. Tengok Imran, dia berada jauh di Perak tapi dia percayakan kau di sini. Shidi pulak…dia tak tahu kau ada Imran, dia ingat kau betul-betul sukakan dia. Kesian diorang Yana."

"Cuba kau renung betul-betul. Kau pilih salah seorang yang terbaik, Shidi atau Imran terpulang pada kau." Cadang Fira pula setelah memberi nasihat. Riana tersenyum bersahaja.

"Kau kan tahu Fira aku sangat takut kalau kecewa lagi. Aku malaslah nak fikir hal serius lagi. Macam ni kan lebih senang. Kalau aku merajuk dengan Shidi, aku boleh bermanja dengan Imran. Kalau aku marah Imran, aku boleh cari Shidi. Bukankah untung."

Fira senyum pahit. Iyalah tu Yana…

"Tapi sampai bila ? Kena fikirkan masa depan juga. Entahlah Yana, aku tak boleh cakap lebih-lebih sebab aku sendiri belum pernah bercinta, tapi kau sendiri fikirlah…tak elok buat macam tu."

Gusar hati Fira dipandang sepi oleh Riana. Sehingga satu hari Imran meminta penjelasan Riana, dengan siapa Riana selalu keluar sehingga lewat malam ? Siapa beritahu Imran ? Riana rasa curiga tapi didiamkan saja. Dengan Imran dia berjanji akan berubah.

"Tak buat lagi."

Tapi itu hanya kata di mulut. Riana tega mencurangi Imran tanpa belas kasihan. Semakin lama semakin Riana suka membuang waktu bersama Shidi. Akhirnya, bangkai gajah terserlah jua. Imran menyepikan diri terus. Tanpa panggilan, tanpa SMS sehingga Riana sendiri meminta sebab.

"Apa yang awak janji dengan saya dan apa yang awak buat, awak sendiri fikirkan." Kata Imran.

Baiklah. Kalau itu yang terjadi biarkan. Sedikit pun Riana tidak ralat kehilangan Imran. Patah tumbuh hilang berganti. Datang pula Asry. Riana semakin seronok, semakin ligat. Ada tempat bermanja, tempat mencurah kasih menjadikan Riana semakin hilang nilai-nilai kesetiaan sebuah perhubungan. Shidi dan Asry menjadi mangsa kekejaman sekeping hati yang berparut luka.

"Boy ! Sebab kau dia jadi macam tu. Kau yang bertanggungjawab !"
Irfan mengeluh di hujung talian.

"Habis kau nak aku buat macam mana ? Cuba cakap."

"Dia sayang sangat pada kau. Tak ruginya kalau kau balik ke pangkuan dia. Selama ni dia memang tunggu kau."

"Perkara macam ni tak boleh dipaksa Fira. Ada sebab aku putuskan hubungan, aku bukannya jantan romeo nak main-mainkan perempuan."

"Aku bukan kata kau jantan romeo, aku cuma bagi cadangan je."

"Tapi aku tak boleh terima cadangan kau. Memang aku tak boleh teruskan dengan Yana lagi, kalau tidak buat apa aku putuskan dulu."

Fira mati akal. Irfan dan Riana punya hak masing-masing yang tidak boleh dicampuri pihak ketiga sepertinya. Meminta Riana menghentikan perangainya, dia akan dituduh penyibuk. Memaksa Irfan menerima Riana, mencari nahas namanya.

Sudahnya Fira hanya menjadi pemerhati.
Lama Fira membutakan mata dengan tingkah-laku sahabatnya yang keterlaluan sehinggalah baru-baru ini dia mendapat tahu Riana bermasalah dengan Remie kekasihnya yang entah ke berapa. Imran, Shidi, Asry dan entah siapa-siapa lagi dicampak sesuka hati. Sebagai sahabat yang paling rapat tentu saja Riana tidak dapat menyembunyikan permasalahannya daripada Fira. Jauh mana pun mereka, Riana di Kuala Lumpur dan Fira di Melaka namun Fira juga yang dicari Riana. Fira juga tempatnya mengadu kesesakan jiwa.

Fira turut menjadi buntu dengan masalah Riana. Simpati terhadap sahabat melimpah-ruah. Apatah lagi keadaan Riana kini terlalu rumit. Dia perlu menyelamatkan Riana. Riana sudah terlalu jauh menyimpang dari landasan. Kasihan sahabatku…Di saat dia ingin membina kebahagiaan hakiki, dugaan pula mendatang. Fira percaya ini juga pembalasan daripada perbuatan Riana yang lalu, yang terlalu tega menghancurkan hati orang lain. Kini orang yang benar disayangi berdolak-dalik, apakah Remie sekadar mendirikan pondok buat persinggahan ? Riana....kiranya engkau hanyalah sebuah pondok usang sahabatku !

"Kau rasa apa cara kita boleh tolong Yana ?" Irfan juga buntu. Seakan terbang separuh jiwanya apabila mendengar pengaduan Fira. Tidak rela rasanya membiarkan hidup Riana dihancurkan berkecai-kecai. Apatah lagi dirinya dikaitkan dalam hal itu walaupun Irfan merasakan dia bukanlah penyebab utama.

"Aku tak tahu. Aku risau kalau Remie nak mainkan dia je." Luahan Fira bertali arus. Celaru fikirannya membawa dia ke Seremban menemui Irfan yang kebetulan pulang ke kampung. Duduk semeja dengan Irfan meringankan bebanan masalahnya memikirkan Riana. Walaupun Irfan kini telah berkahwin Fira merasakan tiada salah kalau dia berkongsi masalah Riana bersama Irfan.

"Tak boleh ke kita suruh Yana tinggalkan saja lelaki tu ?" Irfan jadi geram mengenangkan Remie. Kenapalah wujud lelaki yang berhati batu seperti Remie. Tapi kau pun bersalah Yana ! Irfan kesal Riana terseret ke masalah serumit ini.

"Yana tak mahu tinggalkan Remie. Dia dah buat dosa banyak dengan Remie, dia nak kahwin Remie."

"Tapi kita tak tahu Remie macam mana. Kalau Remie tak berniat nak kahwin Yana, macam mana pula tu ?"

Kedua-duanya tidak menemui jawaban. Fira pulang dengan masalah yang belum selesai. Jangan kata selesai, jalan untuk menyuraikannya pun tidak ada.
Dalam hati Fira hanya mampu berdoa dan berharap. Semoga Remie tidak seburuk yang disangka. Semoga Remie sedar akan cinta Riana dan mengahwini Riana secepat mungkin.

'Berilah hidayah kepada sahabatku Tuhan...lindungilah sahabatku....'

BAB : 7

~Kerana cinta membutakan hati
Kaca diberi kusangka berlian~
"Awak betul-betul sayang dia ?"
Di situ, di atas benteng konkrit di belakang hotel Paradise Riana dan Irfan masih duduk menghadap ke laut lepas. Bicara tentang diri sendiri memang memalukan ! Walaupun Irfan tidaklah memandang wajahnya tapi Riana terasa malu.
Irfan sudah setahun lebih berumahtangga. Fira bila-bila masa saja mungkin menghantar kad jemputan kahwin sesudah enam bulan dia bertunang. Mimi teman berguraunya, hampir setahun sudah berkahwin dengan Fendi, teman seuniversiti yang dulu dikutuk kawan-kawan kononnya Fendi sangat pemalu dan tidak kacak. Teman-teman seangkatan yang lain- kebanyakannya sudah terikat dengan ikatan perkahwinan. Cuma segelintir saja yang belum, itu pun masing-masing sudah ada calon muktamad. Baru-baru ini Riana dengar Shidi pun sudah berkahwin dengan bekas kekasihnya yang terdahulu. Khabarnya teruk juga Shidi kecewa sebab Riana. Tapi Riana ? Masih terumbang-ambing mencari kebahagiaan. Masih teraba-raba dalam kegelapan, entah Remie sudi entahkan tidak !
Dia rasa rendah diri. Terlalu sukar mencari kebahagiaan. Butir-butir air mata mula jatuh satu-satu menuruni pipi.
"Awak salahkan saya ?" Irfan menjeling Riana di sebelah.
Dia nampak Riana menangis tapi apalah dayanya untuk menghalang air mata itu dari terus jatuh. Mengelap air mata di wajah itu tidak mungkin, Irfan sedar ada batas besar yang wujud antara dia dan Riana.
Hatinya semakin tersayat melihat butiran air mata yang bagaikan mutiara itu. Kalau dulu Riana tidak membohonginya tidaklah keadaan menjadi begitu. Mungkin mereka sudah pun berkahwin, mungkin mereka sudah pun bertiga atau berempat seperti yang diimpikan Riana dan dirinya sendiri. Irfan pernah meletakkan Riana di tempat yang paling istimewa sudut hatinya, kini memegang hujung jari Riana pun dia tidak mampu lakukan. Irfan benar-benar terseksa dengan keadaan ini. Dia ingin memaut bahu Riana, dia ingin menyapu air mata di wajah Riana, dia ingin membuang duka yang dirasai Riana tetapi dia tidak mampu. Maafkan aku Yana !
"Saya tak salahkan awak Boy… saya yang pilih jalan ini. Saya dah buat banyak salah." Tutur Riana perlahan.
Walaupun ditahan sesekali air matanya melimpah keluar. Asalnya dia tidak bercadang untuk menangis di hadapan Irfan tetapi tiba-tiba saja hatinya jadi sebak teringatkan Remie. Langsung Remie tidak cuba menelefon walaupun Riana tidak pernah menutup telefonnya sejak meninggalkan rumah pagi tadi. Sukakah Remie kalau dia pergi terus ?
"Dulu…awak harap sangat saya kembali kepada awak kan ? Saya minta maaf buat awak tertunggu-tunggu…"
Riana membiarkan saja Irfan berkata-kata. Selama ini pun dia berharap dapat berbicara dengan Irfan dari hati ke hati biar pun dalam mod hubungan yang berbeza, seperti malam ini. Sejak mereka berpisah Irfan menyepikan diri terus tanpa sebarang kata.
"Saya bukannya benci awak macam yang awak sangkakan. Saya tak pernah benci awak. Awak pun tahu macam mana saya sayang awak dulu kan…Tuhan saja yang tahu terseksanya saya terpaksa lepaskan awak…"
"Kalau ikutkan hati memang rasanya nak sambung semula hubungan kita yang terputus, tapi bila saya teringat hal itu, saya jadi marah. Saya rasa bodoh. Kenapa awak buat macam tu Yana ?" Luahan Irfan yang berupa rintihan itu semakin menyebakkan mereka. Hal itu ! Hal itulah yang menyebabkan mereka terpisah, yang menyebabkan Irfan membawa diri ke Kuantan, yang menyebabkan Riana terus terseksa sehingga sekarang.
Riana ingat lagi kata Irfan;
"Demi menjaga hubungan kita, berterus-teranglah dalam segala hal. Lebih baik saya tahu dari mulut awak sendiri sebelum saya dapat tahu dari orang lain."
Riana faham sangat apa yang dikatakan Irfan tapi Riana pandang sepi sahaja. Bagi Riana belum masanya lagi dia berterus-terang dengan Irfan tentang hal itu, tanpa dia terfikir ada natijah besar yang menanti.
"Apa penerimaan awak kalau dapat tahu girlfriend awak sudah tidak suci ?" Riana melontar soalan umum kepada Irfan pada suatu hari.
"Saya ni bukanlah memilih sangat. Saya boleh terima dia dengan syarat dia berterus-terang dengan saya, beritahu siang-siang jangan sampai saya tahu sendiri. Kalau tidak nasiblah nanti." Jawab Irfan juga secara umum.
"Eh kenapa tanya macam ni ? Awak…?" Irfan sedikit curiga pada asalnya tetapi jawaban Riana melegakan hatinya.
"Saja tanya. Bukankah ada lelaki yang tak boleh terima perempuan begini walaupun diterangkan secara baik. Ada yang sudah berkahwin pun boleh bercerai semula tahu."
Irfan lega. Dia percaya kekasihnya tidak begitu. Tapi suka dia mengingatkan Riana akan prinsip dirinya.
"Apa hal sekali pun awak mesti berterus-terang dengan saya. Ingat, jangan dah terbongkar baru nak merayu minta maaf. Tolong jaga hubungan kita baik-baik." Berulang-kali Irfan menyatakan begitu kerana dia mengharapkan agar perhubungan itu berkekalan. Dia telah berlaku jujur sejujurnya dan berharap Riana pun begitu.
Tapi siapa sangka Riana yang dianggapnya jujur itu menipunya hidup-hidup ? Irfan marah teramat marah bila mendapat tahu Riana sebenarnya sudah tidak suci.
Riana bukan dara ! Kenapa Riana menipu ? Kenapa Riana tidak berterus-terang ? Kenapa Riana sengaja mencabarnya ? Baiklah. Riana boleh pergi mati. Bermula saat dilafazkan kata perpisahan Irfan langsung melangkah tanpa menoleh lagi. Sengaja dia mencari kerja di Kuantan biar jauh dari segala penipuan, biar jauh dari Riana. Pujuk rayu dan penyesalan Riana dilontar jauh-jauh. Biar seribu kali sayang, untuk kembali kepada Riana adalah tidak mungkin. Riana kejam menipunya ! Riana bodoh menghancurkan cintanya !
"Entahlah Boy. Tak payahlah kita cakap lagi perkara yang lepas. Kalau dah tiada jodoh antara kita ada sajalah penyebabnya berpisah." Kata Riana pasrah.
Irfan senyum. Riana nampak ada air bergenang di takung mata Irfan. Jiwanya yang pelembut memang mudah membuatnya menitis air mata. Dulu, Riana pernah ke Seremban untuk memujuk Irfan sehari selepas membaca emel terakhirnya. Puas dirayu tetapi Irfan tetap dengan keputusannya untuk berpisah. Begitu pun, Irfan turut sama menangis apabila Riana menangis. Habis daya Irfan menahan air matanya namun ia tetap turun dengan laju. Sekali itulah Irfan tega menepis rayuan air mata seorang perempuan. Agaknya marah sangat dia sehingga tidak mungkin mahu kembali kepada Riana.
"Yalah. Memang tak ada jodoh kita ya. Tapi sekarang masalah awak macam mana ? Apa cadangan awak ?" Tanya Irfan. Riana melepaskan keluhan kecil.
"Saya tak tahu. Saya betul-betul bingung sebab itulah saya datang sini."
"Awak tak rasa Remie tu ada orang lain ?"
Riana tersentak. Dia sendiri pun tidak pernah terfikir untuk menanyakan soalan itu kepada dirinya sendiri. Pertanyaan Irfan telah membawanya kepada satu cabang kemungkinan baru. Mungkinkah Remie ada orang lain ? Sebab itukah Remie keberatan menikahinya ?
Selama ini Remie mencurah kasih buatnya seorang sehingga menutup pemikiran Riana untuk terfikirkan hal itu. Lagi pun lama dulu dia pernah menyuarakan hal itu kepada Remie tetapi jawab Remie;
"Awak pernah nampak saya jumpa orang lain ? Pernah nampak perempuan lain telefon saya, SMS saya ? Sudahlah jangan fikir mengarutlah !"
Sejak itu Riana yakin hanya dirinya seorang yang bergelar kekasih Remie. Segala prasangka dibuang jauh-jauh. Kalau Remie jarang berkunjung ke kondo, Riana mengandaikan Remie sibuk dengan kerja. Kalau Remie marah-marah, Riana menganggap Remie tertekan dengan bebanan kerja.
"Orang lain ? Tak tahulah saya. Rasanya tak ada, selama ni tak ada pun perempuan lain call dia."
"Orang lelaki ni lain Yana…mungkin dia pandai simpan rahsia sebab tu awak tak rasa curiga. Kalau tidak kenapa dia bertangguh-tangguh kahwin awak. Tak elok Yana duduk macam tu…seolah-olah dia mempergunakan awak untuk puaskan nafsu saja."
Riana diam. Dia tahu cakap Irfan itu ada benarnya tapi dia juga berasa marah Irfan bercakap begitu tentang Remie.
"Maaflah kalau awak terasa. Tapi bagi saya sebagai seorang lelaki saya faham sangat, kalau seseorang lelaki selalu beri banyak alasan untuk kahwin tentu ada sesuatu yang tak kena."
"Berapa umur Remie ?" Tanya Irfan pula.
"Dua puluh tujuh."
"Nah. Dua puluh tujuh tahun. Dah elok pun kahwin. Dia bekerja, awak pun bekerja rasanya masalah sara keluarga takkan timbul. Dia nak tunggu apa lagi ?" Kata Irfan bagaikan seorang menteri pembangunan keluarga.
"Saya memang nak kahwin. Tapi dia yang tak nak." Keluh Riana.
"Macam ni Yana. Awak balik rumah, bincang elok-elok dengan dia. Pujuklah dia, bawa jumpa keluarga awak." Cadang Irfan selepas terdiam seketika.
"Kemudian kalau dia tak nak jugak, terpaksalah awak buat keputusan. Lupakanlah dia demi kebaikan awak."
Riana diam lagi.
"Saya tahu awak sayang Remie. Bukan senang nak lupakan seseorang kan. Tapi kalau dia tak ikhlas, berkahwin pun tak guna…nanti akan timbul pula masalah lain."
Riana menelan kata-kata itu dengan pahitnya. Kolam airmatanya terasa panas. Benarkah begitu Remie ? Tidak ikhlas kepadaku ? Kenapa tak cakap saja, kenapa berpura-pura ? Sukakah lihat aku menderita ?
"Sabarlah Yana. Saya yakin suatu hari nanti awak akan jumpa kebahagiaan yang awak cari. " Pujuk Irfan bila melihat Riana kembali menitiskan air mata.
"Ehm…nak main teka-teki tak ? Saya ada banyak nak bagi awak ni." Kata Irfan dengan suara yang ceria.
Riana tersenyum sambil mengesat titisan airmata.
"Awak tanya saya dulu."
"OK. Banyak-banyak jenis ayam, ayam apa pandai main bola sepak ?"
Malam itu mereka berpisah setelah beberapa kali isteri Irfan menelefon. Riana mengiringi Irfan sehingga ke keretanya di perkarangan depan hotel. Di saat kereta Irfan mula bergerak keluar ke jalan besar Riana melambai-lambai dengan perasaan yang sayu. Mungkin ini pertemuan terakhir. Pertemuan itu telah menyuntik perasaan baru bagi Riana. Irfan tidak pernah membuang dirinya. Biar pun tiada jodoh sebagai suami isteri tetapi mereka masih boleh berhubungan sebagai kawan rapat.
"Ingat, lain kali ada masalah jangan lupa call saya. Sekurang-kurangnya awak boleh luahkan perasaan." Pesan Irfan. Ya. Irfan pun berupaya menceriakan perasaannya. Seperti tadi, mereka berlawan teka-teki bagaikan murid sekolah menengah. Habis teka-teki, Riana bercerita tentang kisah-kisah lucunya sewaktu bersama kawan-kawan. Mereka bergelak ketawa bagai waktu dulu-dulu. Sedikit sebanyak perasaan Riana jadi lega.
Pukul lima petang hari Sabtu itu Riana berdebar-debar sebaik saja tiba di tempat letak kereta di kawasan kondonya. Kereta Remie ada di situ. Perlahan-lahan Riana masuk ke dalam rumah. Dia bimbang apa reaksi Remie tentang pemergiannya ke Port Dickson.
Tadi sepanjang perjalanan dia telah menimbang semasaknya tentang perhubungan dengan Remie. Betul kata Irfan, kalau Remie tidak ikhlas, berkahwin pun tak guna. Nanti akan ada pula masalah lain. Dia telah bersedia kini. Kalau Remie masih berdolak-dalik, Riana tidak akan tunggu lagi. Apa yang dikejarkan pada Remie.
Meninggalkannya memang satu keputusan yang pahit ditelan, tetapi demi masa depan dia harus berkorban. Sampai bila mahu ditunggu lelaki itu yang entahkan sudi entahkan tidak. Dua tahun dia mengenali Remie, tidak pernah sekali pun Remie sudi memperkenalkan dia kepada keluarganya. Padahal rumah keluarga Remie bukanlah jauh sangat dari situ. Kalau berkereta lima belas minit pun boleh sampai.
Jangankan hendak dibawa berjumpa keluarga, wajah di dalam gambar pun Riana tidak pernah lihat. Entah bagaimanalah rupa ibu bapanya. Remie cuma memberitahu Riana yang ayahnya pensyarah di universiti swasta dan emaknya membuka butik. Itu saja. Apabila Riana bertanya lebih lanjut, Remie malas melayannya.
Sebaik ditolak daun pintu bilik kelihatan Remie sedang tidur nyenyak. Senyap-senyap Riana menukar baju sebelum ke dapur. Pembungkus mi segera terdampar di dalam bakul sampah.
Mungkinkah Remie berada di rumah ini sejak semalam ? Begitu pun, keadaan rumah dan dapur tetap juga kemas seperti yang ditinggalkannya semalam. Inilah yang Riana suka dengan Remie, dia sangat kemas dan bersih tidak seperti kebanyakan lelaki.
Ketika dia menyiapkan minuman, Remie masuk ke dapur. Mukanya kelihatan sembab mungkin kerana telah tidur dalam waktu yang lama. Rindu sekali Riana terhadap lelaki itu. Sejak malam itu lagi Riana ingin bermanja, tetapi Remie pergi meninggalkan rumah selepas dia menyentuh hal kahwin. Riana berharap malam itu Remie akan menemaninya.
"Nak minum ?"
Remie menyambut gelas berisi susu coklat yang dihulurkan Riana. Diteguknya sedikit sebelum diletak kembali ke meja. Riana tertunggu-tunggu adakah Remie akan bertanya ke mana dia pergi dua hari ini, tetapi Remie diam saja. Remie hanya merenungnya dengan pandangan yang tidak difahami Riana.
Tingkah-laku Remie malam itu sungguh pelik. Apabila Riana mahu memasak, dia mengajaknya makan di restoren tom yam di Bandar Baru Bangi. Dari rumah sehingga selesai makan dia diam sahaja. Wajahnya muram sehingga Riana tidak berani bertanya apa-apa. Sangka Riana dia akan mengamuk sakan kerana meninggalkan rumah tanpa memberitahu. Jangankan marah, tanya pun tidak.
Lelaki itu tidak menunjukkan tanda ingin pulang ke rumah sewa selepas menghantar Riana ke kondonya. Selepas menukar pakaian dia termenung di balkoni sambil menghisap rokok. Riana sedikit resah. Dia ingin berbual dengan Remie, dia ingin memeluk Remie kerana tersangat rindu tetapi sikap Remie yang tiada mood itu tidak membolehkan Riana berbuat begitu. Lagi pun dia tidak tahu apa yang ada di fikiran Remie. Entah-entah Remie marah dia pergi, entah-entah Remie pening kepala disebabkan perniagaannya. Biarlah. Riana menunggu kalau-kalau Remie memulainya dulu. Sambil itu Riana membaca novel yang baru dibeli di dalam bilik.
Dia mengangkat wajah apabila Remie melangkah masuk ke bilik. Lelaki itu langsung berbaring di ribaan Riana sambil menyilang tangan di dahi. Besar sangatkah masalahnya ? Riana diserbu tanda tanya.
Dipegangnya kepala Remie.
"Minggu depan kita balik kampung awak. Saya nak jumpa mak dan ayah awak." Kata Remie dengan suara perlahan. Riana ternganga.
"Awak nak jumpa mak dan ayah saya ?" Buang tabiat agaknya Remie. Selama ini tidak pernah pun dia bertanya tentang emak dan ayah Riana, alih-alih malam ini mengajak balik kampung.
"Ya. Saya nak beritahu mak dan ayah awak yang bulan depan saya nak bawa mama dan papa jumpa diorang. Kita nikahlah."
Riana terlopong tanpa kata. Bermimpikah dia ? Benarkah Remie berkata begitu ? Sungguhkah Remie ? Apa pula yang membuat Remie berubah fikiran. Ah, kalau tahu begini dari dulu Riana pergi meninggalkan rumah dua-tiga hari, kalau itu boleh menyedarkan Remie yang dia merajuk.
"Betul ke Mie ?"
Remie mengangguk. Riana lantas memeluk Remie erat-erat. Wajahnya dibenamkan ke dada Remie. Buat seketika Riana tidak tahu berkata apa. Dia sungguh takjub dengan perubahan angin Remie malam itu. Syukurlah.
"Terima kasih sayang.... saya terlalu sayangkan awak." Riana mencium pipi Remie bertalu-talu. Remie membalas dengan satu kucupan di dahi Riana. Tubuh Riana dirangkulnya erat. Sambil itu tangannya mengurut lembut rambut Riana.
"Awak ke mana semalam, hari ni baru balik ?" Tanyanya dengan suara yang perlahan. Riana memandang tepat ke matanya.
"Awak marah?" Remie menggeleng.
"Saya pergi mencari hati. Saya mencari cinta awak."
"Dah jumpa ?"
"Dah" Riana senyum bahagia.
Sangat bertuah rasanya berada dalam pelukan Remie. Apatah lagi Remie berhasrat melamarnya. Ternyata Remie bukan seperti yang dikatakan orang, Remie tidak mempermainkannya dan Remie tidak ada orang lain. Kalau ada orang lain masakan Remie mahu menikahinya ?

BAB : 8

~Susah sedikit tidak mengapa
Bulan impian jatuh ke riba~
Segalanya bagaikan mimpi. Sehingga kini Riana tidak dapat mempercayai yang dirinya kini sudah bertunang dengan Remie. Mereka bertunang tidak lama, hanya dua bulan. Itu pun kalau mengikut Remie tidak mahu bertunang, tetapi keluarganya yang beria-ria mahu mengikut adat.
Remie anak sulung, tidak hairanlah mama dan papanya begitu teruja mahu menyambut menantu. Awal-awal lagi Zaharah menawarkan diri untuk menaja pakaian perkahwinan mereka. Mulanya Riana terlalu segan tetapi bersungguh-sungguh pula bakal ibu mertuanya itu, terpaksalah Riana bersetuju. Lagi pun dia boleh juga menjimatkan kos.
Nampaknya mama Remie itu sangat baik dan ramah orangnya, tidak seperti anaknya yang jarang-jarang mahu bergurau itu. Jangankan bergurau, bercakap pun dia tidak sudi kalau tidak kena dengan anginnya. Pada pertemuan yang pertama lagi Riana sudah jatuh hati pada sikap mesra Zaharah, begitu juga kedua-dua adik kembar Remie yang sangat gembira mendapat kakak ipar. Belum apa-apa lagi mereka sudah berpesan supaya Riana melahirkan ramai anak saudara untuk mereka. Riana hanya tersenyum. Tuhanlah yang tahu betapa berdebar-debarnya dia menghadapi keadaan baru ini.
Kelam kabut juga Riana menguruskan hal-hal berkaitan perkahwinan. Masa persiapan hanya dua bulan. Mujurlah kakak dan abang ipar yang tinggal di kampung bersetuju untuk menguruskan hal-hal menjemput orang kampung dan kenduri-kendara.
Dia cuma mengeluarkan sedikit perbelanjaan. Emak dan ayah bermurah hati menanggung sebahagian perbelanjaan kenduri. Abang-abang Riana pun sudi menghulur serba-sedikit.
Duit simpanannya yang sebahagian lagi bolehlah digunakan untuk membeli barang hantaran, kad jemputan dan hadiah untuk tetamu. Kenduri di kampung ini memang dia berniat untuk mengadakannya secara besar-besaran. Itu memang impiannya sejak dulu. Riana mahu majlisnya dihadiri semua sanak saudara jauh dan dekat, semua orang-orang kampung dan semua kawan-kawannya sejak di sekolah asrama sehingga ke kawan-kawan di universiti dan di pejabat.
Riana tahu emaknya sudah cukup berkenan dengan Remie. Ternyata Remie tahu bersopan di hadapan orang tua. Berlakon pun pandai. Asal masuk waktu sembahyang Remie akan segera bersuci dan mencari sejadah. Riana senyum saja. Kalau di rumah sendiri, bukan main liat lagi soal sembahyang. Kerana kepandaiannya berlakon itu juga memikat hati ayah Riana. Kalau liat bersembahyang, tentu awal-awal lagi ditolak.
Terharu sungguh Fira bila diberitakan kepadanya Remie setuju berkahwin. Dia bersyukur sungguh dan berjanji akan hadir ke majlis Riana. Nampaknya Riana yang akan kahwin dulu walaupun Fira bertunang lebih dulu. Inilah yang dikatakan jodoh.
Irfan juga begitu. Terharu dan gembira sekali menerima berita itu lewat panggilan telefon.
"Itu semua berkat daripada saya. Kan sebelum itu awak jumpa saya di PD, hah itulah berkatnya." Gurau Irfan. Riana cuma ketawa.
Dalam keghairahannya mengurus hal perkahwinan Riana agak terkilan dengan Remie. Sikapnya acuh tak acuh saja. Semua hal berkaitan perkahwinan diuruskan sendiri daripada menempah kad jemputan sehingga ke mengedar kad termasuk kepada kawan-kawan Remie sendiri. Dia cuma memberi senarai nama dan alamat.
Soal pakaian untuk akad nikah dan majlis bertandang diserahkan bulat-bulat kepada mamanya. Bila diajak berbincang, Remie menyerahkan segala-galanya kepada Riana. Dia seolah-olah tidak bersemangat langsung untuk berkahwin.
"Saya sibuklah. Nak kahwin kena pakai banyak duit kan. Saya tengah cari duitlah ni. Lagi pun saya tak reti hal-hal hantaran semua ni." Begitu kata Remie.
Cari duit ? Lupakah Remie dia pernah memberitahu Riana yang mama dan papanya sudi menyumbang separuh daripada duit hantaran yang berjumlah tujuh ribu ringgit itu ?
Sudahnya Riana sendiri yang pening kepala merujuk ke sana sini. Laman web, majalah pengantin, majalah kewanitaan, kawan-kawan habis semuanya dirujuk Riana sebagai persediaan perkahwinan.
Tambahan pula masa yang ada cuma dua bulan. Remie juga yang menetapkan tempoh itu. Bagi Riana pula tidak kisah masa persediaan singkat asalkan Remie mahu berkahwin, dia pun sudah tidak sanggup lagi menjadi isteri tidak rasmi kepada Remie. Dia mahu menjadi isteri yang rasmi, yang sah digauli agar hidupnya lebih tenteram kelak.
Dan Riana nekad selepas perkahwinan ini dia akan berubah. Dia mahu lebih dekat kepada Tuhan. Dosa-dosa yang lalu akan ditebus dengan sesungguh hati. Bukan kepalang banyaknya dosa Riana kepada Tuhan Maha Pencipta. Dan kepada rumahtangga yang dibina, Riana ingin mengabdikan diri sesungguhnya. Alam ini akan menyaksikan kesetiaan Riana yang tidak berbelah bagi. Kepada Remielah dia akan setia sehingga ke akhir hayat.
******************************************
"Yeay....kahwin jugak member aku."kata Mimi sambil menepuk bahu Riana. Riana berkerut kening.
"Kau nih....cakap macam tu. Malulah aku...."
Mimi dan yang lain-lain ketawa. Bahagia sungguh Riana dikelilingi kawan-kawan rapat di hari perkahwinan. Kawan-kawan rapat sejak dari zaman sekolah sehingga ke zaman universiti.
Riana amat-amat berterima kasih. Tak sangka mereka sudi datang walau pun kampungnya agak jauh dari Kuala Lumpur. Mereka telah menyempurnakan impiannya. Saudara-mara pun ramai yang datang memeriahkan majlis.
Melihatkan majlisnya yang sesak, Riana jadi sebak. Segala rintangan telah berakhir hari ini. Dia telah pun sah menjadi isteri Remie. Rasa seperti bermimpi. Tadi sewaktu majlis akad nikah, airmatanya menitis tanda kesyukuran. Di sisinya Fira menemani sambil setia menggenggam jemarinya. Fira seorang sahabat yang setia. Dia yang tak pernah gagal berkongsi perasaan bersama Riana sejak mereka ditakdirkan berkenalan di UPM dulu.
"Tahniah Yana....." Ucap Fira sebak sebaik saja selesai akad nikah. Dia menolong mengelap air mata di wajah Riana.
"Syyy…jangan nangis banyak sangat nanti rosak mekap."
Riana cuma mampu senyum dalam tangisan. Hari ini hari impiannya tercapai. Remie yang dicintai sudah sah dimiliki jadi bagaimana dia tidak sebak. Hatinya berkali-kali mengucapkan syukur.
"Semoga kau bahagia sahabatku. Buang semua kisah-kisah lama dan sekarang mulakan hidup baru. Jaga Remie elok-elok tau !" Pesan Fira.
"Yalah. Kau pun selamat berbahagia. Tak lama lagi nak kahwin, ha…jaga Wan Fariz betul-betul." Mereka ketawa.
Kesetiaan persahabatan Fira nampak jelas. Dia sudi menemani Riana sehingga ke petang dan banyak memberi nasihat itu dan ini. Dia juga turut berkongsi perasaan yang sama dengan Riana, terharu dan bersyukur tak terhingga dengan pernikahan ini. Setelah petang barulah dia bertolak balik bersama Irfan yang tiba bersama isterinya waktu tengahari.
Riana, tidak seperti pengantin baru yang lain tidaklah begitu gementar menunggu malam pertama dalam kehidupan berumahtangga. Tiada rahsia bagi Riana. Selama ini pun dia sudah biasa menjadi isteri Remie. Isteri yang tidak sah.
Cuma dadanya berdebar bila memikirkan keadaan yang akan mereka tempuhi malam ini. Keadaan mereka sebelum dan selepas bernikah adalah berbeza. Kalau pun Remie ingin melaksanakan tanggungjawabnya di malam pertama itu, Riana dapat membayangkan keadaan itu berbeza daripada pengalaman yang sebelumnya.
Dan Riana berpendapat malam ini adalah lebih baik. Tentu saja lebih baik kerana pergaulan mereka pada malam ini diredhai Allah bukan dilaknati seperti yang sebelum ini. Selebihnya Riana rasa gembira kerana malam ini dia akan menghadapi seorang suami, bukan seorang kekasih. Di sudut hati Riana tidak sabar menunggu peluang berduaan dengan suaminya.
Sepanjang hari ini dia tidak puas menjeling ke arah Remie yang kelihatan begitu segak dengan baju melayu hijau muda yang ditaja butik mamanya sendiri. Konsep warna hijau muda ini dipilih oleh Zaharah dan mujurnya tidak ada bantahan dari sesiapa. Riana pun bersetuju saja. Mana tidaknya, kebaya pendek dari kain satin itu begitu cocok dengan tubuh dan kulitnya. Potongannya sangat kemas dan padan sekali dengan susuk tubuh Riana yang kecil molek. Ternyata ibu mertuanya begitu bijak memilih warna yang sesuai untuk hari penting anak terunanya itu.
"Yana, apa terhegeh-hegeh lagi ni...dah malam, cepat pergi siapkan bilik sana." Tegur emak apabila dilihatnya Riana masih berlengah-lengah di dapur.
Riana tersengih. Dia tahu maksud emaknya. Bilik pengantin itu memang sudah kemas, tiada apa yang nak dikemaskan lagi. Sudah jam sepuluh, mungkin sudah masanya dia masuk ke bilik. Tadi dia segan hendak memerap di bilik, ramai saudara-mara yang bermalam di rumah itu. Risau pula kalau dikata dia tak sabar menunggu malam.
Riana masuk ke bilik dengan senyap-senyap. Kotak-kotak hadiah memenuhi penjuru bilik. Dia pun tidak menyangka akan menerima hadiah sebanyak ini. Kawan-kawan Remie pun ramai yang datang, masing-masing membawa hadiah.
Riana menukar pakaian dengan sehelai baju kelawar. Tidak perlu dia menyediakan baju tidur yang seksi untuk malam ini, dia tidak perlu bersusah payah menggoda Remie.
Sambil menunggu Remie masuk dia duduk di depan almari solek sambil memerhatikan wajahnya di cermin. Keningnya yang lebat telah dipantis oleh mak andam sehingga tinggal nipis sebaris. Riana berharap keningnya akan tumbuh lagi selepas ini.
Cantik juga wajahnya selepas disolek siang tadi. Semua orang memuji-muji akan seri di wajahnya, kecuali Remie. Ah, Remie memang tidak suka memuji perempuan. Dia memang pantang lelaki memuja wanita berlebihan.
Kalau menonton drama melayu di televisyen, mulutnya bising mengutuk lelaki yang bersedih-sedih kerana perempuan. Suaminya itu memang tinggi egonya.
Riana menjeling ke pintu. Remie belum juga masuk. Belum habis muzakarah agaknya. Riana cuma berharap Remie tidak bosan mendengar ayahnya berceloteh. Ayahnya itu memang suka berbual dengan anak-anak lelaki. Tadi pun tiga orang abang Riana turut serta ayah dan Remie berbual di anjung luar. Nampaknya Remie diterima baik oleh seluruh ahli keluarganya. Riana paling takut kalau Remie tidak dapat menyesuaikan diri di dalam keluarga baru itu. Syukurlah Remie berpendidikan tinggi dan berpengetahuan luas, jadi tiada masalah untuk melayan ayah dan abang-abangnya berbual.
Melewati jam sepuluh empat puluh lima, Remie masuk dengan wajah yang kelihatan letih. Dia terus saja berbaring di katil. Riana menghampiri.
"Well, what should I call you now, abang ?"
Remie memejamkan mata. "Nothing change us. We are still the same !"
Terangkat kening Riana mendengar kata-kata itu. "Of course we changed. We are married now, husband and wife. Don't you happy ?"
Remie tersenyum sedikit. "Yalah....tapi tak payahlah tukar-tukar nama. Saya suka awak panggil saya Mie aje."balasnya sambil menyuruh Riana menutup lampu dengan isyarat. Dipeluknya sebiji bantal lalu mengiring ke kanan. Riana turut berbaring selepas menutup lampu. Tubuh Remie dipeluknya dari belakang.
"Takkan dah nak tidur ?"
Kedengaran Remie ketawa kecil. "Habis nak buat apa lagi ?"tanyanya sinis.
Riana turut tersenyum. Tangannya mencari tangan Remie lalu digenggamnya erat.
"Thank you Mie....sayang sangat kat awak...."bisik Riana perlahan.
Kasihnya mendalam. Kini di dalam pelukannya bukan lagi seorang kekasih tetapi seorang suami. Pastilah Riana kini yang Remie memang jodohnya, miliknya yang abadi. Orang yang akan bersama-samanya mengharungi kehidupan ini ialah Remie, bukan orang lain. Remielah yang akan terus merajai hatinya, kini dan selama-lamanya.

BAB : 9

~ Sungguh rumahku berlantai intan
Berdinding emas seri tiada~
"Remie ! Sampai hati you ya.....kalau I tahu begini pengakhirannya, I takkan tunggu you hampir sepuluh tahun tahu !!"
Gadis berambut perang itu menjegilkan mata. Marah benar dia sampai kelihatan berombak-ombak dadanya. Remie lekas-lekas menutup pintu bilik. Entah dari mana gadis ini tahu di mana pejabatnya. Wajah yang berona merah itu ditatap lama. Wajah itu masih cantik seperti dulu. Hidung mancung dan mata besar yang galak mampu memikat sesiapa saja. Hatta kaum Hawa pun tidak jemu menatap wajah cantik ini. Tetapi Remie tidak pernah memuji secara zahir. Dia hanya bangga di dalam hati dapat memiliki gadis secantik ini.
"Kenapa you balik ?"tanyanya bersahaja. Elly mendengus kuat. Remie sengaja membakar perasaannya !
"You tanya kenapa I balik ? Why, you ask me why ? Eh I nak tanya you....kenapa you kahwin ? You tell me...kenapa you kahwin ?"
Remie ketawa kuat. Lucu soalan Elly.
"I told you....kalau you nak kerja kat sana, go on la...kenapa balik pulak ? Tak seronok ke kerja kat London ?"
Elly berpeluk tubuh. Wajahnya masam mencuka. Dia benar-benar tidak sangka Remie serius dengan kata-katanya. Sangkanya Remie hanya menggertak supaya dia terus balik ke tanah air, tetapi ketika itu dia sudah pun melaporkan diri di sebuah syarikat kewangan di London. Dia perlu memulakan tugasnya minggu itu juga sewaktu Remie memberitahu akan berkahwin dalam tempoh tiga bulan.
Selama tiga bulan itu dia yakin Remie hanya main-main. Tetapi semenjak Remie semakin lama semakin keberatan untuk melayan panggilannya, dia mula tidak sedap hati. Rupa-rupanya Remie benar-benar berkahwin. Betapa susahnya dia mendapatkan nombor telefon kediaman ibubapa Remie dari staf-staf Remie yang begitu setia itu. Dari London dia berusaha mencungkil rahsia, akhirnya dapatlah bercakap dengan seorang wanita.
"Look...I don't know who you are and how far you're calling from but please...listen to me. My only son is married and please get yourself away from him...."
Wah ! Elly tidak pernah menduga ibu Remie ini sangat berterus-terang orangnya sama seperti anaknya. Hatinya sakit. Sudahlah mendapat tahu Remie menikahi orang lain, dilayan dingin pula oleh wanita ini. Disabarkan saja hatinya. Dia tidak mahu berkurang ajar dengan mama Remie kelak akan membuatkan Remie semakin menjauhkan diri darinya. Terus dibungkus kain bajunya lalu segera terbang pulang ke Kuala Lumpur.
"Sejak dari zaman sekolah lagi kita bersama.... I tak pernah ada orang lain, hanya you seorang. You tahu betapa banyaknya dugaan sepanjang empat tahun di sana, I seorang diri... tapi I kuatkan hati, I hanya ingat kat you seorang...." Gadis itu mula membebel dengan suara yang sayu hampir menangis dengan wajah tertunduk memandang riba sendiri.
"Kenapa you sanggup buat I macam ni Honey ? Selama ni you jarang call, jarang chat dengan I.... I anggap you sibuk dengan kerja, rupanya you sibuk ulit perempuan lain. Sedangkan I tak pernah benarkan orang lain sentuh tubuh I ni kecuali you seorang ! I tak sangka di saat I berperang perasaan rindu pada you... you tengah membelai perempuan lain rupanya..."
Suaranya benar-benar sebak dan sayu. Airmata semakin laju mengalir dan bahunya terhinggut-hinggut menahan esakan. Remie menjadi belas. Elly mengangkat wajahnya yang basah lalu segera berlari ke pangkuan Remie. Dia menerjah ke pelukan Remie dengan kuat sehingga bergegar badan lelaki itu.
Tangan Remie dicapai lalu diletak kemas di dadanya bagai meminta Remie merasai apa yang terpendam di lubuk hatinya. Matanya yang berair dan memancar sinar hiba itu merenung sayu ke mata Remie.
"I miss you Honey... I really miss you."
Remie membalas rangkulan itu. Memang dia juga terasa sebak dan tersangat rindu akan gadis itu tetapi ditahankan saja perasaannya. Dia menyesal kerana terlalu mengikut amarah hari itu sehingga mulut begitu ringan mengajak Riana kahwin. Kini dia telah melukakan hati kekasihnya. Remie benar-benar berasa bodoh. Begitu saja dia menghancurkan cinta yang hampir mencecah sedekad itu.
"Honey.... Honey you nak tinggalkan I ke ? You betul-betul nak tinggalkan I ke ? Please don't honey... please ! I sayang sangat kat you, I tak nak berpisah dengan you lagi..."
Rengekan Elly menikam dalam ke lubuk hatinya. Separuh dadanya telah basah dibanjiri airmata Elly. Menjalar di dalam tubuhnya kini kasih sayang Elly yang meruap-ruap. Remie tahu tidak mudah untuk dia melupakan gadis itu. Dia terlalu cantik, terlalu menggoda untuk dilupakan begitu saja oleh seorang lelaki.
**************************
Tidak banyak yang berubah sebelum dan selepas kahwin. Mungkin betul seperti kata Remie di malam pertama pernikahan mereka.
"Nothing changes us. We are still the same !"
Yang berubahnya cuma Remie tidak lagi menyewa di kondominium Sri Sentosa bersama kawan-kawannya. Dia telah mengangkat segala kain bajunya ke kondo yang didiami Riana.
Riana mengharapkan Remie lebih peka dan mengambil berat terhadapnya semenjak berumahtangga tetapi ternyata dia silap mengharap. Sikap Remie begitu juga. Malah sejak akhir-akhir ini semakin dingin. Segala bil di rumah itu tidak pernah ditanya berapa jumlahnya, sudah dibayarkah belum, barang apa yang berkurang di dapur tidak pernah dipedulikan.
Yang itu Riana tidak kisahkan sangat, kerana sejak dulu pun dia biasa menanggung segala perbelanjaan rumah seorang. Tetapi perubahan yang ini amat mencemaskan. Sejak sebulan dua ini Remie sudah pandai tidak balik ke rumah. Sehari atau dua hari dia menghilang begitu saja. Bila ditanya tidur di mana, katanya tidur di pejabat, banyak kerja. Sama sekali Riana tidak percaya. Keluar semalam pakai baju lain, balik hari ini pakai baju lain. Kadang-kadang alasannya tidur di rumah sewa yang lama. Untuk apa ?
Riana teringat kata-kata Irfan sewaktu pertemuan mereka di PD.
"Kalau dia tak ikhlas, berkahwin pun tak guna... nanti akan timbul pula masalah lain."
Tidak ikhlaskah Remie berkahwin dengannya. Dahulu dia hairan juga kenapa Remie tiba-tiba bersetuju berkahwin sedangkan sebelum ini begitu liat. Tetapi Riana tidak punya masa untuk memikirkan itu. Dia terlalu seronok untuk berkahwin. Lagi pun dia takut untuk bersoal-jawab banyak nanti Remie akan mengubah fikiran pula. Sekarang kesannya makin terasa. Lagak Remie bagai tidak punya tanggungjawab. Masuk keluar rumah itu sesuka hati seperti zaman sebelum berkahwin.
"Malam ni awak balik ?" Tanya Riana pagi itu selepas selesai menggososk kemeja Remie. Remie menyambut kemeja yang dihulur sambil menjeling Riana sekilas.
"Kenapa tanya macam tu ? Inikan rumah saya..."
"Kalau awak balik, saya nak masak. Selalu saya masak tapi tak ada siapa makan, awak tak balik..."
"Nak masak, masak la...tak payah tunggu saya. Saya boleh makan kat luar."
"Tapi saya nak makan dengan awak...dah lama kita tak makan sama." Riana bersuara perlahan. Jangankan makan bersama, perkara lain pun banyak yang telah diabaikan Remie. Dahulu sebelum berkahwin ada juga mereka keluar bersama, membeli-belah atau sekadar duduk di rumah di hujung minggu sambil mengemas rumah atau menonton TV. Sekarang ini Remie selalu hilang. Kalau hari Sabtu, alamatnya lewat malam hari Ahad baru nampak mukanya.
"Saya banyak kerja kat pejabat.... malam ni pun nak stay back sampai lewat malam. Banyak projek pending."katanya sambil mengemaskan baju yang dipakai.
"Tapi tak pe...petang nanti lepas office hour awak singgah office saya, kita makan sama-sama OK?" Dahi Riana dikucupnya sekali sebelum terburu-buru mencapai beg bimbit lalu keluar dari rumah itu. Awal benar Remie ke pejabat hari ini sedangkan Riana sendiri belum siap berpakaian. Bagus juga kalau ke pejabat Remie hari ini, dia ingin melihat sendiri projek apa yang disibukkan Remie. Malam tadi menjelang dua pagi baru Remie balik. Selepas mandi terus terbaring dan tidur mati. Tinggal Riana saja yang terkebil-kebil.
Petang itu hati Riana sakit benar. Dari pagi lagi dia menunggu masa cepat berlalu untuk ke pejabat Remie, alih-alih lima belas minit sebelum pukul enam Encik Joo panggil bermesyuarat.
"I got something to rush off. Can you please postpone it to tomorrow ?"rayunya penuh harap. Namun bos yang tidak bertimbang rasa itu tidak pernah cuba untuk memahami situasi.
"No ! This is very important. I can't hold anymore even for e second."katanya tegas. Riana mengeluh. Orang tua ini tak tahu penat agaknya. Baru semalam balik dari Hong Kong petang ini sudah mahu bermesyuarat.
"Jom aje la Yana...tak lari ke mana Remie dikejar." Sampuk pula si Saiful. Riana menjeling dengan riak tidak senang. Lelaki ini macam tahu saja apa yang difikirkannya.
Di bilik mesyuarat sudah penuh dengan eksekutif, ketua-ketua jabatan, serta supervisor shif pagi dan petang. Ini tentu ada sesuatu yang hendak dibebelkannya. Tentu pagi tadi ada orang mengadu sesuatu kepada bos. Inilah yang paling dia tidak suka. Nasib bekerja dengan orang, walau berjawatan tinggi masih lagi seorang kuli.
Tepat seperti yang dijangka Riana, sepanjang ketiadaan Encik Joo selama dua minggu memang ada yang mengadu domba. Kena leterlah nampaknya...
"Saiful, and also Liana, I want your explanation on this thing. I heard something happened to the Nepal and Bangladesh workers. Can you explain ?" Pandangan Encik Joo dan semua yang ada di situ terarah kepada mereka berdua. Riana kaget seketika. Tidak sangka isu pekerja yang mahu disentuhnya. Riana tahu tentu isu pekerja Nepal dan Bangladesh bergaduh di kilang minggu lepas yang dimaksudkannya.
"Er...actually nothing serious about that. There were just some misconceives..."
"Nothing serious ? They had broken the board and you said nothing serious about that ?" Encik Joo mencerun pandang ke arah Saiful. Orang ini kalau perkara yang melibatkan kerugian memang sangat cemas. Dia mula menyoal berapa harga papan iklan yang pecah itu, serta mempersoalkan siapa yang patut bertanggungjawab ke atasnya.
Akhirnya semangat Riana yang tadinya berkobar-kobar untuk berjumpa Remie petang itu menurun perlahan-lahan sehingga ke paras terendah. Sudah berpuluh kali jam tangan dijeling, Encik Joo tidak menunjukkan tanda-tanda ingin berhenti. Orang tua itu terus sibuk berceramah tentang kepentingan mengambil tahu hal-hal pekerja bawahan. Masalahnya, mereka sendiri yang bertelagah hal peribadi. Pergaduhan yang tercetus minggu lepas itu khabarnya berpunca dari Omar pekerja rakyat Bangladesh yang marahkan Lowey pekerja dari Nepal yang kerapkali mengambil mi segeranya di asrama tanpa izin. Mereka bertumbuk di kilang.
Encik Joo pun satu hal juga, sudah banyak kali konflik antara kaum ini diketengahkan, sudah dua kali Riana mencadangkan baik disewa satu unit lagi bilik asrama untuk diasingkan pekerja-pekerja itu, tetapi dia degil. Katanya baik disekalikan tempat tinggal mereka untuk kepentingan integrasi kaum. Ah, Riana faham sangat sebenarnya Encik Joo hendak jimatkan kos. Sudahnya puak Nepal dan Bangladesh selalu bertumbuk, ada saja yang tidak puas hati.
Melewati jam tujuh suku, Encik Joo menamatkan bebelannya. Semua yang ada di situ menarik nafas kelegaan. Cepat-cepat Riana mengeluarkan diri dari bilik mesyuarat, mencapai tas tangan dan kunci kereta di biliknya lalu bergegas turun. Harap-harap Remie masih ada di pejabat. Dicuba mendail nombor telefon bimbit Remie beberapa kali tetapi hampa, panggilannya disambut peti pesanan suara.
"Eh..akak. Cari Encik Remie ke ?" Riana disapa seorang staf ketika dia terjenguk-jenguk ke bilik Remie.
"Ya, dia ada ?"
"Dah keluar, baru je..."
Riana cam wajah staf ini yang menghadiri majlis perkahwinannya dulu tetapi namanya Riana tidak dapat mengingat. Dua orang staf lagi kelihatan sibuk berbincang di dalam bilik perbincangan.
"Dia keluar dengan siapa ?" Tanya Riana. Staf itu bergerak ke bilik perbincangan sambil mempelawa Riana masuk. Dua orang rakannya melemparkan senyuman kepada Riana.
"You all OT ke ? Tadi I call office takde sapa angkat pun ?"
"Tadi kitorang pergi minum kak. Semua orang dah balik, kitorang je yang buat OT, pasal deadline dah dekat."
"Encik Remie keluar dengan siapa ?" Riana mengulang pertanyaan tadi yang belum terjawab.
"Er...er...tadi dia keluar sorang, mungkin jumpa client kot." Riana melirik jam tangan.
"Jumpa client, waktu macam ni ?" Actually I dah janji nak drop sini lepas office hour, tapi tak apalah...I tunggu dia kat rumah je."
Riana benar-benar hampa tetapi dia melemparkan senyuman jua, bimbang permasalahannya dikesan oleh staf-staf Remie. Begitu sibukkah Remie, terlewat sejam begitu berkira.
"Banyak ke projek you all sekarang, sibuknya ?"
Dia harus mengambil kesempatan ini. Remie jarang mahu bercerita tentang projek-projek syarikatnya.
"Uishh...memang sibuk kak. Inventory yang kitorang buat ni, dalam masa dua minggu lagi nak implement. Lepas ni ada dua lagi projek menyusul. Encik Remie pulak...sibuk dengan projek kiosk maklumat dia. Kejap lagi team projek diaorang nak datang meeting kat office, kalau akak nak tunggu Encik Remie bolehlah... kejap lagi baliklah dia tu. "
"Ermm... tak apalah. I tunggu kat rumah je. See you guys.."
Riana memandu pulang ke Taman Bukit Kenangan dengan perasaan yang terkilan sekali. Begitu susahnya dia sebagai isteri hendak makan semeja dengan Remie. Lebih sakit hati tengahari tadi dia cuma mengalas perut dengan sebiji bun kecil, semata-mata untuk makan dengan Remie petang ini. Ke mana sebenarnya Remie ? Bukan dia tidak faham budak-budak programmer tadi teragak-agak untuk memberitahu Remie keluar dengan siapa. Riana tahu mereka berbohong. Takkanlah jumpa klien di waktu begini. Lagi pun kereta Remie ada terletak elok di tempat parkir.
Ah, Remie... tidak sudah-sudah menggundah-gulanakan perasaannya. Mungkin salahnya juga kerana mengajak Remie berkahwin walau pun nyata lelaki itu tidak bersungguh. Mungkin Remie tidak pernah terniat untuk menikahinya. Tetapi mengapa diteruskan perkahwinan itu. Apakah sebenarnya helah Remie. Perkahwinan bukannya satu percubaan, perkahwinan adalah satu percaturan hidup yang harus ditempuhi walau apa pun yang berlaku. Fahamkah Remie hakikat itu ?
Telah berkali-kali dia cuba menafikan sendiri, tetapi naluri seorang isteri tetap ada. Riana tahu suaminya kini bersama perempuan lain, tetapi siapa ?

BAB : 10

"Kau nak shopping kat mana ni ?"
"Mana-mana je lah.. asalkan boleh shopping barang baby aku ni.. rasa-rasa kat Metro banyak choices tak ?"
"Eh jangan! Jangan shopping kat Metro."potong Riana cepat. Mimi tercengang.
"Kenapa tak boleh ? Oooo...kau hutang along kat situ ye ?" Semenjak mengandung lima bulan ini keceriaan Mimi bertambah-tambah. Bahagialah katakan, mengandung anak sulung.
"Bukannya aku hutang along ke apa, cuma aku malas nak ke sana.. mak mentua aku ada kat sana."balas Riana tenang.
Hari ini terpaksa menjadi pemandu Mimi yang ingin membeli-belah barang persediaan menyambut kelahiran bayinya.
"Mak mentua kau ? Buat apa kat Metro ?" Seperti yang dijangka Riana, Mimi pasti akan menyiasat sehingga ke akar umbi. Sifat ingin tahunya tak pernah berubah. Semua orang pun hairan kenapa dia tidak menjadi wartawan sahaja sesuai dengan sifatnya itu.
"Butik."
"Waaa... mak mentua kau ada butik rupanya. Eloklah tu... jomlah kita ke sana. Boleh aku beli baju kat butik dia, mana tahu mak mentua kau nak kasi diskaun kat aku."
Riana ketawa besar.
"Kenapa pulak dia nak bagi kau diskaun ? Kau tu bukan menantu dia." Mimi turut ketawa.
"Ala... kan aku ni kawan baik menantu dia. Lagipun aku lagi cantik saripada menantu dia, tentulah dapat diskaun." Riana hanya menjuihkan bibir. Malas melayan karenah Mimi yang ada-ada saja.
"Ehem.. .pada pedapat kau aku ni cantik dan seksi lagi tak bila mengandung macam ni?"
Riana menjeling sekilas ke perut Mimi. Memang temannya itu tampak lebih berseri-seri sejak mengandung. Dari dulu pun jarang dia melihat Mimi bersedih atau merungut tidak puas hati terhadap sesuatu. Dia sentiasa menerima keadaan sekelilingnya dengan redha.
Riana akui Mimi lebih dari sudut itu. Hidup Mimi begitu teratur. Belajar, bercinta, bekerja dan berkahwin semuanya berlaku mengikut urutan. Fendi, meski pun satu waktu dulu sering dikutuk teman-teman sebagai sangat pemalu dan tidak kacak, tetap dipilih Mimi sebagai teman hidupnya. Dia hanya tersenyum dan menerima komentar teman-teman sebagai gurauan. Kini, di dalam tubuhnya berdenyut satu nadi baru yang akan menambah seri dalam keluarga. Bahagianya Mimi.
"Hei! Apa yang kau fikir lama sangat ? Cantik lagi tak aku ni?"sergah Mimi.
"Err....cantik, cantik... Macam tembikai busuk !"
Mimi ketawa besar sambil tangannya pantas menampar paha Riana sehingga kawannya itu berdesis kesakitan. Ini akibat kalua bergurau dengan Mimi.
Namun dia bersyukur Mimi terlupa untuk bertanya lanjut tentang keengganannya ke Plaza Metro. Sebenarnya Riana keberatan untuk bertembung dengan mama Remie. Bukan dia tidak sukakan wanita itu cuma risau kalau Zaharah bertanya tentang Remie. Dia sendiri tidak pasti di mana Remie tidue semalam, apa akan dijawab kalau Zaharah bertanya mengapa sudah lama tidak ke rumah ?
Memang sudah agak lama Remie tidak membawa Riana ke sana. Dahulu setiap hujung minggu mereka akan makan malam di rumah ibu bapa Remie pada hari Sabtu atau kalau tidak berkesempatan mereka akan makan tengahari pada hari Ahad. Rumah ibu bapa Remie bukan jauh sangat cuma lima belas minit perjalanan. Tetapi kini setiap hujung minggu Remie menghilang. Riana sendiri buntu.
"Bila kau nak jadi macam aku ?"
"Jadi macam kau ? Buat apa ?"
"Hei ! Inilah..." Mimi menunjuk sambil menggosok-gosok perut buncitnya.
"Ohhh...itu !" Riana tergelak kecil. Lenguh-lenguh di kaki masih terasa, tangan pula bagai nak putus membawa barang Mimi yang bermacam-macam.
Mengandungkan anak Remie ? Memang Riana sangat-sangat teringin. Bagaimana agaknya rupa seorang anak yang keluar dari tubuhnya, yang terhasil dari cantuman benih Remie dan benihnya sendiri. Comelkah wajahnya, gelapkah, cerahkah kulitnya, cerdaskah otaknya ? Riana sangat teruja bila memikirkan itu tetapi sehingga kini tiada langsung tanda-tanda dia akan menjadi ibu. Malah, dua tiga bulan kebelakangan ini Remie sudah jarang menyentuh tubuhnya, jadi bagaimana ?
"Jangan nanti tengok anak aku comel...baru kau terhegeh-hegeh nak buat anak." Tempelak Mimi. Riana tersenyum cuma.
"Tak apa...kau lahirkan dulu anak kau, kemudian baru aku buat anak."
"Kenapa pulak ? Kan seronok kalau kita pragnant sekali ? Boleh shopping barang baby sama-sama, tak adalah kau jadi tukang bawak barang aku je."
"Bukan apa, aku takut kalau kita pragnant sama-sama, nanti keluar anak sama-sama, muka diorang pun sama, hei...ngerilah !"
Pap ! Kali ini lengan kiri Riana menjadi sasaran sambil berhambur gelak ketawa Mimi sehingga menarik perhatian orang-orang di sekeliling. Mimi, mulut dan tangannya sama pantas.
"Jom baliklah..."
Empat jam meronda di dalam kompleks itu memang meletihkan. Apa lagi sudah agak lama tidak keluar begitu, terasa bagai mahu berbaring di katil secepat mungkin.
Seperti yang diduga, Remie tidak ada di rumah ketika Riana sampai. Hanya mampu mengeluh sendirian. Dia sendiri hairan bagaimana diri boleh sesabar dan sebetah itu membiarkan Remie bertindak sesuka hatinya.
Semalam ketika membawa baju-baju Remie untuk dicuci, yang sudah dua hari dikumpulkan itu, hatinya tersiat pilu. Kesan gincu bertempek merata-rata di kolar dan dada baju. Nyata kesan itu disengajakan. Nampaknya perempuan itu begitu daring, begitu berani menonjolkan diri. Mahu memulakan perangkah ? Riana terhiris. Remie pun tidak berusaha langsung untukmenjaga hatinya. Tega dia membiarkan Riana melihat kesan gincu itu.
Atau Remie sudah menjadi begitu mua kerana dia hanya seorang isteri yang sentiasa mendengar kata dan tidak berani menunjuk perasaan ? Ataukah kasih sayang ini dijadikan sandaran sehingga Remie beranggapan Riana tidak akan melangkah pergi dari sisinya walau apa pun yang berlaku ?
"Mie, kat mana awak ? Tak nak balik ke ?" Suara selembut itu pasrah dilontar. Namun yang lembut itulah yang menjadi pemangkin letupan amrah Remie. Riana sudah tahu itu. Tetapi semenjak mengenali Remie dia sudah tidak tahu lagi bagaimana hendak menjerit marah kepada lelaki itu yang membuatnya kecewa, atau menghentak kaki tanda protes.
"Awak ni ! Jangan kacau saya boleh ? Saya ada kerja sekarang. Sekejap lagi saya baliklah !"kata Remie dengan suara yang tegang sambil terus memutuskan talian.
Riana mengalihkan telefon dari sisi telinga dengan pergerakan yang tidak bermaya seklai. Sekejap lagi saya balik, tak boleh pakai ! Sekejap lagi ; mungkin jam empat pagi nanti, atau malam esok baru Remie balik. Itu takrifannya untuk sekejap lagi.
Lagipun telinga Riana masih cukup baik berfungsi untuk menangkap sayup suara seorang perempaun sebelum talian terputus tadi.
"Siapa tu honey ? Come on, tadi kata nak cepat."
Sialan ! Perempuan mana yang memanggil suaminya honey ? Dia sendiri tidak pernah memanggil Remie Honey atau Madu atau apa saja. Riana dijolok rasa jelik. Itukah kerja Remie ?
Pandangannya jatuh melorot ke arah beg plastik dan beg kertas yang berlonggok di hujung katil. Perlahan-lahan dia menarik salah satu beg dan dikeluarkan isinya. Sehelai tali leher Armani berwarna biru gelap yang berharga hampir dua ratus ringgit dan sebentuk pin tali leher bersadur emas 24 karat.
Kata Remie dua minggu lagi akan mengadakan final presentation di salah sebuah jabatan kerajaan. Riana sengaja membelikan tali leher dan pin itu untuk dipakai Remie semasa presentationnya, dengan harapan Remie akan kelihatan lebih berwibawa dan seterusnya berjaya memperolehi kontrak itu. Itu tanda sokongannya terhadap perniagaan suami.
Tetapi kini Riana tidak pasti apakah bernilai hadiah itu di mata Remie. Dahulu setiap kali menerima hadiah daripada Riana, Remie pasti akan tersenyum lebar lalu mengucup dahinya sebagai tanda terima kasih. Meski pun Remie jarang membalas pemberiannya, Riana tetap berbesar hati. Asalkan Remie suka menerima pemberiannya itu sudah memadai.
Riana merebahkan badan ke katil dengan perasaan yang begitu bercelaru. Pandangannya tajam tertancap ke siling sambil setitik air mengalir lesu dari hujung mata.
Duhai malam, di mana Remieku...
BAB : 11
~Di kanan madu di kiri gula
Kumbang tersesat di tengah laman~
Remie tersentak keras. Perlahan-lahan dibuka matanya. Mengamati jarum jam di dinding, dia terbingkas bangun. Sudah jam sepuluh tiga puluh pagi. Nasiblah kerana mimpi dia terjaga. Jika tidak entah berapa lama lagi akan tidur di situ.
Di sisi, Elly masih tidur dengan wajah yang begitu tenang sekali. Direnung sekujur wajah putih bersih itu. Wajah itu memang cantik. Remie merasa bertuah gadis secantik itu sudi menagih kasih darinya biar pun hubungan mereka kini terpaksa bersorok-sorok. Andai diketahui mama dan papa hubungan terlarang ini, Remie tidak pasti apa yang akan terjadi seterusnya.
Dia secara rasminya dimiliki Riana berteraskan akad, tetapi hati ini lebih dulu dicuri Elly secara mutlak. Riana dan Elly, dua wanita yang berbeza dari segi penampilan dan tingkah laku tetapi mempunyai satu persamaan. Mereka masing-masing punyai hati yang terlalu menyintai dirinya.
Riana ! Sudah dua hari dia tidak melihat wajah comel itu. Pagi Jumaat yang lalu dia keluar dari rumah tergesa-gesa tanpa menjeling pun hidangan sarapan yang disediakan Riana. Usai waktu kerja dia langsung menuju ke apartmen Elly. Begitu juga semalam dan seterusnya pagi ini dia masih lagi berada di rumah Elly.
Pasti Riana tertunggu-tunggu, pasti Riana tertanya-tanya ke mana dia menghilang. Namun Riana tidak pernah menunjuk perasaan dengan keadaan itu. Cuma bertanya dengan wajah yang teragak-agak, dan kalau Remie cuma mendiamkan diri, dia akan turut diam.
Remie pasti Riana sedang makan hati. Tetapi apalah dayanya. Dia tidak mampu menyenangkan dua hati serentak. Meninggalkan Elly ? Tidak mungkin. Hubungan mereka terjalin sudah lama. Lagi pun semalam Elly baru membawanya berjumpa Roslan, bapa saudaranya yang merupakan orang penting dalam pengurusan sebuah syarikat pengendali taman hiburan terkemuka di negara ini.
Lelaki botak itu nyata begitu seronok bertemu Remie dan menjanjikan peluang perniagaan yang sering dinantikannya. Andai syarikatnya gagal mendapatkan kontrak bersama jabatan kerajaan yang sedang diusahakan ini, Roslan berjanji akan menyediakan laluan mudah untuknya mendapatkan kontrak perniagaan bersama syarikatnya pula.
Remie begitu teruja. Masakan peluang perniagaan bernilai jutaan ringgit itu mahu dilepaskan. Tetapi, bila saja orang tua itu mula menyentuh tentang hubungannya dengan Elly, Remie kecut perut. Terasakan bagai peluang itu ditarik semula.
"Uncle tengok Mie dah lama kawan dengan Elly. Bila nak ditetapkan hubungan tu... tak elok hubungan tanpa komitmen."
Remie diam tidak terkutik. Gugup dan gementar. Kalaulah orang ini tahu yang dia sudah menikahi perempuan lain, bagaimanalah agaknya. Mujur saja ruang makan restoran itu agak samar.
"Alah uncle, apa yang nak dirisaukan. Kita dah kawan lama, dan selama ni ... Remie tak pernah pun curang pada Elly. Betul tak honey ?" Elly mengenyit mata. Ah, gurauan dalam sindiran atau sindiran dalam gurauan?
Apa pun, dia harus berterima kasih kepada gadis ini. Elly telah melakukan pengorbanan. Biar pun terpaksa makan hati, tetapi Elly tetap ingin meneruskan hubungan ini. Dan, rahsia pernikahan Remie dan Riana langsung tidak dikhabarkan kepada keluarganya. Remie sedar akan natijah yang menanti kalau keluarga Elly mendapat tahu tentang kecurangannya terhadap anak perempuan mereka.
Bapa Elly, pemimpin kawasan berpangkat datuk. Abang sulungnya pula pemilik rangkaian pusat bina badan. Dan orang tua yang berkepala botak ini, pasti mengambil tindakan drastik jika rahsia itu terbongkar.
Remie melepaskan keluhan kecil. Kekusutan yang wujud ini adalah berpunca darinya. Dia yang dulunya tidak memikirkan kemungkinan yang bakal berlaku sewaktu mula-mula mendampingi Riana, hampir tiga tahun lalu.
Segera Remie mengenakan pakaiannya dan senyap-senyap menyelinap keluar dari apartmen Elly. Dia tidak boleh menunggu sehingga Elly terjaga kelak perempuan itu akan merayunya untuk terus tinggal di situ. Dia tidak suka dirayu dan tidak suka membiarkan dirinya terasa seperti dikongkong. Andai dirayu sekali dia masih boleh menepis, tetapi andai Elly berulang-ulang kali merayu, dia akan terasa rimas dan tidak dapat mengelak untuk tidak bercakap kasar kemudiannya. Biarlah dia mengelak daripada keadaan itu dan biarlah dia terus menjaga hati Elly selagi terdaya.
***************************************************************************
Lagu cinta Good Bye dari Air Supply berkumandang menyambut ketibaan Remie di kondo. Setiap ruang di rumah itu terletak kemas dan berbau harum bunga-bungaan. Pasti isterinya sudah bangun dari awal pagi mengemas rumah dan menyembur pewangi ke seluruh rumah. Itu sifat azali Riana yang dia paling suka.
Wanita itu sungguh jitu kalau soal kebersihan dan kekemasan.
Tetapi ke mana dia ? Remie tercari-cari. Matanya tertancap ke jambangan ros segar di tepi almari solek. Berjiwa romantik memang menghabiskan duit ! Setiap tiga hari Riana akan menukar jambangan bunga hidup itu, kalau dikirakan duit yang terbuang, huh !
Dia menjengah ke beranda. Ah, itu dia. Lama dia memerhatikan Riana yang sedang leka bermain dengan dua ekor hamsternya. Saat itu Riana kelihatan bagaikan seorang anak kecil. Dengan hanya berseluar pendek sendat dan camisole putih bertali halus, rambutnya yang panjang berjuraian bebas di atas bahu, comel sekali Riana. Bercakap-cakap pula dengan hamsternya. Remie tersenyum lucu.
Saat itu Riana berpaling ke belakang. Terkejut dia melihat Remie tiba-tiba berdiri di situ entah sudah berapa lama.
"Awak."
Riana merapat lalu meraih tangan kanan Remie dan mengucupnya. Tanpa menunggu sebarang reaksi dia terus berlalu masuk. Remie mengekori. Meski pun Riana tersenyum tetapi dia dapat melihat mendung di wajah itu. Sejak akhir-akhir ini Riana semakin kurang mesra. Marahkah dia ?
"Hari ni rancang nak buat apa ?" Remie melabuh punggung di atas sofa. Ketika Riana menjauh sedikit barulah dia teringat yang dia masih belum mandi.
"Mama called. Ajak makan kat rumah." Jawab Riana perlahan.
"Ya ? Bila mama call ?"
"Pagi tadi."
Benarlah Riana sedang memendam sesuatu. Ketika berbicara dia tidak bertentang mata dan hanya menjawab sepatah dua. Buat-buat sibuk pula, membelek majalah, menukar siaran TV sesuka hati. Biasa Riana tidak begini.
"Awak siaplah, kita pergi rumah mama. Saya mandi dulu."
Remie bangun menuju ke kamar mandi. Entah mengapa kali ini dia tidak upaya mengembalikan keceriaan Riana. Selalunya Riana yang terpaksa mengikut moodnya. Kalau dia marah, Riana tidak berani menegur atau bertanya apa-apa melainkan dia yang memulakan dulu. Kalau dia murung, Riana akan menunggu sehingga murungnya berkurangan barulah mengajak berbual hal yang menyenangkan. Kalau dia gembira, Riana terlebih-lebih lagi gembira. Ketika itulah baru Riana berani bertanya itu ini, bergurau dan bermanja.
Sebaliknya pula di pihak Remie. Tanpa mengira mood Riana, dia akan bergurau apa saja kalau dia mahu. Dia akan meminta dilayani bila-bila masa dia suka. Dan Riana sememangnya telah berjaya melatih diri sendiri menjadi isteri yang baik. Sentiasa cuba menurut fiil suami.
Kali ini, Riana bermain perasaan. Dan Remie turut terpalit. Memang salahnya yang membuat Riana jadi begitu.
*******************************************************************************
"Kak long!"
Nana dan Nini menerpa sebaik terdengar bunyi kereta berhenti di luar rumah. Kedua-dua gadis comel itu segera memeluk dan mencium pipi kakak ipar mereka sebaik saja Riana melangkah ke dalam rumah.
"Aii ? Sambut kak long aje, abang long ni siapa nak sambut pulak ?" Ujar Remie yang menyusul di belakang.
"Uwek!"
Nana dan Nini serentak menjelirkan lidah kepada abang mereka. Riana hanya ketawa melihat gelagat dara kembar itu. Nakalnya bukan main mengusik si abang tetapi sangat manja dengan kakak ipar.
"Kak long, apasal lama tak datang ? Kitaorang rindu tau dengan kak long. Along tu tak datang pun tak apa, tapi kak long kenalah datang sini tiap-tiap minggu. Tu, kat dapur mama dah masak macam-macam untuk kak long."rengek Nini sambil memeluk lengan kiri Riana. Nana pula di sebelah kanan menyiakan kata-kata si kakak.
Riana geli hati melihat mereka. Kedua-duanya agak berisi dan berkulit putih gebu, sangat comel melihat mereka bermanja-manja begitu.
"Along sibuk, selalu ada kerja hujung minggu jadi macam mana nak datang."
"Ala, kak long datang sorang la... tak payah tunggu along tu. Bukannya tak ada kereta."balas Nana dengan wajah berkerut. Tertawa Riana dibuatnya.
"Mana boleh macam tu."
"Apa khabar papa ?" Riana tunduk mencium tangan Ahmad Zaki yang sedang tekun membaca surat khabar. Orang tua itu tersenyum mesra dan mengangguk. Dia boleh dikatakan pendiam kalau dibandingkan dengan isterinya Zaharah yang sangat peramah dan kuat bercerita.
Riana menjengah ke dapur diiringi Nana dan Nini di kiri dan kanannya.
"Mama masak apa ?"
Zaharah yang sedang sibuk mengacau periuk berpaling dan tersenyum manis.
"Yana. Dah sampai pun. Mama masak banyak hari ni, semua favorite Yana dan along."
Riana mencium bau sup tulang yang sedang menggelegak. Wah, tiba-tiba terasa lapar. Mama memang pandai memasak. Walaupun sibuk dengan urusan butiknya, tapi soal keluarga tetap nombor satu.
Riana kagum dengan emak mentuanya ini. Kelihatan ranggi dan moden, tetapi jiwanya kaya dengan nilai-nilai kekeluargaan. Setiap hari selepas memastikan rumahtangga terurus barulah keluar ke butik. Walaupun mempunyai pembantu rumah, mama akan memasak sendiri untuk suami dan anak-anak. Riana sendiri tidak pasti adakah dia boleh melakukan sebaik itu kalau mempunyai perniagaan sendiri seperti mama.
"Nana dan Nini pergi siapkan meja kat depan, mama dan kak long nak hidangkan lauk-lauk ni."arah mama pada dua orang anak dara suntinya. Mereka patuh sambil mulut tidak senyap bergurau sesama sendiri. Mama mencuit Riana supaya rapat kepadanya selepas Nana dan Nini berlalu.
"Along kat rumah macam mana Yana ?"
Terkerut kening Riana. Apa maksud mama ?
"Macam mana apa pulak ma ?"tanyanya.
Zaharah sibuk mengelap pinggan.
"Mama bukan apa, mama kenal anak mama tu. Along tu kalau dah kerja tak ingat dunia. Mama risau kalau dia terlalu sibuk dengan projek-projeknya sampai lupakan rumahtangga."
"Oh,"
Lega Riana. Dia sangkakan mama akan bertanya hal lain yang memang paling ditakutinya kalau diketahui mama.
Dia paling risau kalau Zaharah dapat menangkap aroma ketidakharmonian dalam rumahtangganya. Memang sukar menghadapi kenyataan itu tetapi biarlah dia mengharunginya seorang diri. Mama, papa, atau ibu dan ayahnya sendiri pun tidak perlu tahu.
Sudah cukuplah menanggung derita sebelum berkahwin, Riana tidak mahu kelak dia dituduh isteri yang tidak betah menjaga suami sendiri.
Tetapi tinggal dalam kawasan yang sama memungkinkan mama menghidu ketidakserasian itu. Mama orang berniaga, ramai kawan dari golongan korporat dan pengusaha salon dan butik sepertinya.
Mungkinkah mama pernah melihat dia selalu berjalan berseorangan tanpa ditemani Remie ? Kalau berteman pun cumalah teman baiknya Mimi. Kalau bukan mama sendiri pun, mungkin kawan-kawan mama yang ramai itu, yang berada di mana-mana. Paling dia risau kalau perangai Remie yang suka berkepit dengan kekasih itu yang menjadi tontonan orang, lambat laun akan sampai ke telinga mama. Rimasnya.
Cukuplah matanya sendiri yang sakit melihat Remie makan berdua dengan seorang perempuan seksi di Bangi minggu lepas. Patutlah jarang mahu makan di rumah, rupanya makan bertemankan bidadari. Selepas makan, mungkin terus ke rumah perempuan itu dan bermalam di sana.
Sakitnya hati ! Boleh meraung sakit jiwa dibuatnya kalau mengenangkan Remie. Kerana itu dia diamkan saja. Kalau kecoh-kecoh pun tak guna, Remie akan buat tidak tahu macam lembu bodoh. Akhirnya hanya Riana yang sakit hati sendiri.
Sejak hari itu dia tidak mampu memandang ke mata Remie. Sakit hati dan sakit mata. Terbayang-bayang gandingan mereka yang kelihatan cukup serasi. Biar pun Remie tidak menyorongkan kerusi untuk perempuan itu, atau berbual sambil memandang tepat ke anak mata masing-masing, tetapi dia dapat merasakan antara dua makhluk itu memang telah 'ada apa-apa'.
Selesai menyantap hidangan tengahari mama membangkitkan soal anak. Riana tidak tahu sama ada ini bala atau kemujuran buatnya. Dia sendiri memang tidak pernah berpeluang untuk mengunjurkan hal itu kepada Remie. Remie pula bagai tidak pernah menyedari yang kini mereka berkebolehan untuk mengadakan zuriat.
"Kerja, kerja jugak along... tapi keluarga kena jaga. Kenapa tak fikir pasal anak, dah setahun kahwin. Kumpul harta banyak-banyak nanti nak campak ke mana kalau bukan ke anak."
Tersedak Remie dengan kopinya. Sekujur wajah manis mamanya direnung.
"Kenapa ma? Tiba-tiba je cakap pasal anak ?"
Riana hanya menjadi pemerhati. Dia faham maksud mama. Bukan mama ragu dengan keupayaannya untuk melahirkan zuriat, sekadar memperingatkan Remie yang alpa. Mama pernah menasihatkan Riana berkali-kali, bersabar apa saja karenah Remie kerana sememangnya Remie lelaki yang pelik. Nampaknya mama cukup memahami anak lelakinya yang seorang itu.
"Betul juga kata mama. Dah setahun kita kahwin, patutnya kita fikirkan pasal anak sekarang."
Namun begitulah Remie. Kalau sesuatu yang tidak menjadi minatnya dia akan buat tidak reti dan tidak faham sehingga Riana malas melanjutkannya lagi. Manusia bagaimanakah Remie ini ? Sampai bila-bila pun dia tidak akan dapat memahami lelaki yang satu ini.
Yang ada di kotak fikirannya hanyalah kerja, kerja, kerja. Untuk siapa dia bekerja sekeras itu, tiada siapa yang tahu. Riana sungguh-sunguh terasa hati. Tidak pernahkah Remie terfikir untuk berbuat sesuatu terhadap rumahtangganya ? Atau setidak-tidaknya membeli sejambak bunga untuk isteri sebagai tanda maaf tidak mampu pulang awal saban hari.
Igauan kosong ! Remie tidak akan pernah melakukan itu.
BAB : 12
~Datangku tidak berjemput
Pergiku tidak berhalang~

Sekujur wajah di hadapannya direnung dengan seribu macam perasaan. Rambut berombak keperangan separas bahu, bentuk muka sempurna yang terhasil dari campuran dua bangsa dua benua, sepasang mata besar yang galak dan dua ulas bibir yang begitu menawan kala tersenyum atau tidak.

Segalanya begitu sempurna. Rupa-rupanya wajah secantik ini yang ditatap Remie saban malam sehingga tidak lalu memandang isteri isteri sendiri. Siapalah dia untuk dibandingkan dengan gadis ini. Terlalu ketara perbezaan mereka. Dia hanyalah seorang wanita Melayu biasa yang hanya berani mengenakan seluar pendek di rumah sendiri sedangkan gadis ini kelihatan begitu yakin dengan penampilan seksinya tanpa menghiraukan pandangan orang di sekeliling.

"So what's up ? Hemm...?"
Ada satu kekurangan pada gadis ini. Sinar matanya membayangkan dia seorang yang angkuh. Atau memang begini caranya menghadapi seseorang yang dianggap musuh.

"Pasal Remie. Dia suami saya."
Tiada apa-apa riak perubahan di wajah Elly. Malah dengan wajah angkuh membelek kuku panjangnya yang diwarna keemasan. Ah ! Apa sudah jadi dengan Remie. Bukankah dia geli dengan benda-benda kotor. Bukankah berkuku panjang itu menjijikkan baginya.

"I know."jawabnya pendek.
Riana menahan nafas. Dirinya dicabar terang-terangan sehingga dia sendiri takut kalau-kalau diri terhilang sabar menghadapi karenah Elly. Dia yang menginginkan pertemuan ini, biarlah dia pulang dengan kemenangan, bukan dengan sesuatu yang memalukan.

"Dah lama I tunggu you datang cari I tapi baru sekarang you muncul. Kenapa you ambil masa begitu lama Riana ? You takut nak jumpa I ?"


"You..." Riana terhenti. Dia ingin mengucapkan 'you're such a *****' tetapi akalnya melarang. Dadanya berombak kencang. Perempuan ini !

"You rampas suami I dan you tunggu I datang cari you ? Game apa ini ?"
Bibir Elly yang nipis itu mengorak senyum sinis.

"Siapa yang rampas hak siapa Riana. You janganlah sebut pasal rampas sebab you akan kalah. Remie hak I, dah sepuluh tahun."

"Sepuluh tahun. Habis tu kenapa Remie tak kahwin dengan you, kenapa dia kahwin dengan I ?" Riana senyum sinis. Remie miliknya sepuluh tahun ? Perempuan gila !

"Heh!" Gadis itu mencemik dengan jengkel sekali. Kemudian tertawa kecil.
"Look at you pity dog! You're so naĆÆve…" Jari runcingnya menuding ke muka Riana dengan mata yang sengaja dikecilkan. Perkataannya ditekan jelas. Riana pula yang terbeliak biji mata mendengar kata-kata dari mulut Elly. Dia terpana tanpa kata-kata. Seluruh tubuh mula menggeletar.

"Kalau you nak tahu, I….dengan Remie dah bersama sejak sepuluh tahun lalu. Sebelum you mula pegang tangan dia, I dah tidur dengan dia lama. You tahu kenapa Remie bersama you Riana ?" tanya Elly lunak sambil jemarinya menggentel tisu sehingga hancur lumat. Diulang-ulangnya perbuatan itu sehingga bersepah cebisan tisu di hadapannya.

"Macam tisu ni, diguna dan dibuang. You tak ubah macam tisu ni Riana ! I tak hairan kalau Remie cari you, sebab I was abroad empat tahun. Dia lelaki, tentu cari tempat persinggahan."

Tisu ? Tempat persinggahan ? Riana terhenyak. Bolehkah dia percaya kata-kata perempuan ini. Kolam mata terasa panas. Sabarlah hati, jangan menangis di depan dia!

"You jangan nak reka cerita. Kalau Remie anggap I macam tisu, kenapa dia nak kahwin dengan I, bukan you?" Riana cuba bertenang tetapi gagal. Suara kedengaran bergetar. Kata-kata beracun Elly lebih dulu menikam tajam ke dasar hati menandingi akal waras yang telah sekian lama diajar agar tidak mudah terpedaya kata-kata lawannya ini.

Elly ketawa lagi. Wajahnya memaparkan kemenangan dan keegoan tidak terbanding. Apatah lagi bila melihat wajah Riana memerah dan ada air bergenang di takung mata itu.

"Ok, I mengaku that was my biggest mistake. I yang buatkan Remie marah. Sepatutnya I terus balik bila habis study, sebab kami janji nak kahwin. Tapi tiba-tiba I terfikir nak kerja kat London. Remie tak benarkan, tapi I degil. Dia jadi marah. You pun tahu kan, kadang-kadang dia buat keputusan tergesa-gesa ikut kepala anginnya, sebab itu dia terus kahwin you."

"Tapi itu tak bermakna dia lupakan I. I pun tak boleh hidup tanpa dia. So I fikir buat apa tinggal sana kalau hidup tak bahagia. I balik cari Remie and now, here we are…still together. You mean nothing to him!"

Tenang seklai Elly menuturkan kata-kata yang bagi Riana bagaikan peluru menikam tajam ke seluruh panca inderanya. Dia tidak mampu bersuara walau sepatah kata. Bagaikan terpukau, Riana hanya mampu menatap sepasang mata Elly yang bersinar tanda kemenangan.

Sehingga gadis itu berlalu meninggalkannya berseorangan di sudut restoran ternama itu, Riana masih kaku tertunduk merenung meja. Ucapan terakhir yang dibisikkan Elly terngiang-ngiang, berulang-ulang di ruang memori. Hangat dan merengsakan.

"I harap you dah sedar. Buka mata you luas-luas, fikirkan di mana sepatutnya tempat you. Sekali dalam hidup you, buatlah keputusan paling bijak. This is for your own sake."

Hatinya remuk redam. Dia sangka dia akan menang di pertemuan ni rupanya tidak. Btapa sekian lama dia buta mata dan buta hati oleh cinta palsu Remie. Bagai kucing kurap yang tersesat di tengah laman cuba diusir keluar kerana kehadirannya menjelekkan. Sudah nyata Elly mahu dia mengundurkan diri dari hubungan tiga penjuru itu.

Pulang ke kondo, hatinya lebih hancur. Perasaan merusuh tanpa dapat ditahan-tahan tatkala terpandang katil beradu. Di situ menjadi medan pergaulan haram antara dia dan Remie selama dua tahun. Dia telah menyerahkan segala rasa kasih dan cinta tanpa menyedari diri hanyalah alat pemuas nafsu lelaki itu.

Kemudian, setelah hampir setahun perhubungan dihalalkan, di saat Riana dengan rendah hati meletakkan diri di hujung ranjang seorang suami, tubuh yang dulunya dipandang ghairah kini sering terlantar sepi menanti kehangatan belaian cinta Remie. Remie telah kembali kepada cintanya sehingga rela mengabaikan Riana yang telah diangkat martabatnya sebagai isteri entah di atas dasar apa selain daripada jodoh!

Betapa kejam seorang manusia bernama Zuraimi. Bertindak sesuka hati bagai orang lain tidak punya hati dan perasaan. Sedarkah dia telah menghancurkan sebuah kehidupan ? Benar seperti kata Elly, Riana patut memikirkan letak duduk dirinya di sisi Remie. Mungkin sudah sampai masanya burung meninggalkan belakang kerbau. Sudah masanya Riana meninggalkan Remie !

Sebulat kata hati, Riana pantas meragut baju-baju yang bergantungan di dalam almari dan di ampaian lalu disumbat ke dalam beg yang ternganga luas.

**********************************************************

Beberapa kali stereng dihentak keras. Sumpah seranah tidak terkirakan lagi butir bicaranya. Segala macam perkataan tidak elok terkeluar entah ditujukan kepada siapa. Hon pula bertalu-talu ditekan namun kenderaan yang bertali arus tidak juga kurang. Berasak-asak, bersesak-sesak. Pergerakan kura-kura lebih laju dari ini !

Remie meneliti tapak tangannya sendiri. Tapak tangan ini yang telah menampar wajah cantik Elly sebentar tadi. Dia sendiri terkejut. Memang sifatnya kasar dan ego tetapi tidak pernah terlintas menggunakan tangan ini untuk menyakiti seorang wanita. Diserbu marah dan kesal dia hanya mampu memandang Elly tersedu dan menyumpah seranah dirinya. Tiada satu perkataan maaf pun terkeluar dari bibir Remie.

Dengan perasaan bercelaru dia melangkah keluar dari apartmen Elly. Dia perlu menemui Riana secepat mungkin sebelum sesuatu yang tidak diingini terjadi.
Menjelang jam lapan empat puluh minit baru dia sampai di perkarangan kondominium Sri Bayu. Kecelaruannya sedikit tenang melihat kereta Riana terletak elok di tempat biasa.

Pantas kaki diayun ke tingkat satu. Sebaik pintu dibuka, dia mendapati rumah itu sunyi dan suram. Lagu-lagu cinta kegemaran Riana tidak kedengaran. TV besar diam kaku tidak berfungsi. Remie menerpa ke bilik tidur utama.

Di situ dia terperangah melihat dua buah beg besar siap berkemas di hadapan almari. Riana yang sedang berteleku di pinggir katil tersentak dan berpaling. Wajahnya sembab, matanya merah berair. Tanpa membuang masa dia bingkas mencapai tas tangan dan beg pakaian lalu bersedia untuk keluar dari bilik itu ,
Remie menghadang di muka pintu. Pergelangan tangan Riana dicapai dan dileraikan beg yang sedang dipegang Riana.


"Awak nak ke mana ?"
Riana diam tertunduk. Sedu-sedan yang tadinya reda kini kembali.

"Yana saya tanya ni. Awak nak ke mana dengan beg-beg ni ?" Suara Remie keras. Bahu Riana dicengkam kemas.

"Saya nak keluar. Jangan halang saya…"
"Nak keluar nak ke mana ? Awak nak tinggalkan rumah ni?"potong Remie tidak sabar. Wajah Riana didongakkan menentang pandangannya. Riana pantas menepis dan berundur beberapa langkah. Dia tidak mahu menatap mata Remie. Dia tidak ingin termakan pujuk rayu Remie kali ini.Sudah cukuplah penipuan Remie.

"Yana…"seru Remie dengan suara kendur. Wajahnya sudah tidak setegang tadi. Riana dirapati tetapi isterinya itu cepat-cepat beralih ke beranda.

"Biarkan saya keluar. Saya tak boleh hidup di rumah ni lagi. Cukuplah tiga tahun saya menumpang…" Riana bersuara lirih. Dia benar-benar ingin pergi biar pun tidak pasti ke mana hendak dituju.

Remie mendengus kuat. Menumpang! Apa yang direpekkan Riana ?
"Apa yang Elly cakap pada awak ? Yana….?" tanya Remie dengan suara yang cukup lembut. Riana yang berdiri di hujung beranda dihampiri.

Angin malam bertiup dingin menerbangkan tirai putih panjang yang menabiri pintu gelungsur pemisah bilik tidur dan beranda. Begitu juga baju longgar dan selendang panjang yang dipakai Riana terbuai-buai ditiup angin. Kedinginan malam memberi petanda akan hujan, tetapi hujan di hati Riana dirasakan lebih dingin.

Perasaan Remie tiba-tiba terusik. Sudah lama Riana tidak merajuk. Riana tiada sebab dan tiada peluang untuk merajuk. Siapa yang mahu memujuk ! Keegoannya pantang memberi ruang untuk perempuan mengada-ngada. Riana mahu pun Elly masing-masing cukup faham sifatnya yang satu itu. Tetapi kerana cinta kedua-dua wanita itu rela memendam perasaan biar pun ada yang tidak puas di hati.

Malam ini, tanpa berselindung lagi Riana menunjuk perasaan. Pasti ini sesuatu yang serius.

"Itulah, pergi jumpa Elly buat apa ? Kan dah sakit hati. Kenapa tak tanya saya dulu ?"
Dia cuba memeluk pinggang Riana tetapi tangannya ditepis kuat. Serentak itu Riana berpaling dan menghadap pandangan Remie dengan wajah berang.

"Tanya awak dulu huh ? Oh my God…. dalam seminggu berapa jam awak ada di rumah ni dan berapa minit awak bagi saya masa untuk bercakap dengan awak ?"
Remie terperanjat. Semenjak mengenali Riana belum pernah dia melihat wajah Riana seumpama itu. Wajah yang biasanya comel, putih kemerahan itu kini begitu tegang dan membiaskan nafsu amarah tidak terbendung.

"Setiap kali saya cuba berbincang awak mengantuk, letih, nak tidur… setiap kali saya nak tanya sesuatu awak marah, malas layan saya. Tak pernah ambil tahu apa yang saya nak cakap, tak pernah peduli apa saya fikir. Malam ni awak tanya saya kenapa tak tanya awak dulu ? My God !" Riana menekapkan kedua-dua tangan di kepalanya seperti kesal yang teramat.

Seketika kemudian sepasang mata miliknya kembali menentang pandangan Remie dengan sinar bagai menyala.
Remie terus terpempan. Ini bukan kekasih dan isterinya yang biasa. Dia tidak pernah menyangka Riana akan segarang dan seberani ini. Dalam pada itu telinganya terus menangkap butir bicara Riana yang sedang merepek-repek memarahi dirinya.

Agaknya sudah tertulis sejak azali hari ini hari Zuraimi Ahmad Zaki dimarah dan dimaki. Tadi Elly juga buat pertama kali memakinya dengan kata-kata kesat selepas penampar sulung Remie hinggap di pipinya. Sesungguhnya perbuatan itu di luar kawalan Remie. Gadis itu dengan bangga mengaku telah mendedahkan rahsia perhubungan mereka kepada Riana serta mencerca isterinya itu. Dan dalam perjalanan ke sini tadi, sewaktu dia menekan-nekan hon bagai orang gila kerana terperangkap dalam kesesakan, dia perasan pemandu-pemandu lain menjeling dengan pandangan jelek sambil mulut terkumat-kamit marahkan dirinya.

"Zuraimi ! Tiga tahun saya membodohkan diri kerana cintakan awak. Apa yang awak suka saya dahulukan, apa yang awak tak suka saya jauhkan. Segala kata awak saya ikut…ikut segala fiil awak, tapi awak! Apa yang awak tahu tentang saya ? Apa yang saya suka, tak suka pernah awak ambil peduli ? Awak anggap saya apa Remie ? Orang gaji ? Atau perempuan simpanan ?"

Suara Riana melantun-lantun sambil airmata merembes laju bagai seorang anak kecil yang marah kerana keinginannya tidak dipenuhi. Melihat keadaan Riana begitu Remie diserbu simpati tiba-tiba. Pasti setiap patah kata yang terkeluar dari bibir Riana telah dipendamkannya sekian lama. Rupanya Riana begitu menderita.

Kerana diakah Riana jadi begitu. Kalau orang lain pasti sudah ditumbuk mukanya kerana membuatkan isterinya bersedih begitu. Riana tidak patut disakiti sebegitu rupa. Kekesalan menggigit tangkai hati. Dialah orang itu. Dialah yang patut ditumbuk mukanya dan dialah yang seharusnya menumbuk muka sendiri.

Tubuh Riana segera dirangkul. Awalnya Riana meronta tetapi akhirnya terkulai layu di pelukan Remie. Cuma esak tangisnya yang kedengaran memecah kesunyian kondo itu. Remie terus terdiam tanpa kata. Di sudut hati terasa pedih. Mengapa mesti wujud hari ini dalam hidupnya.

********************************

Keheningan terus merajai suasana. Kebekuan itu merimaskan Remie. Riana di kepala katil masih tersedu dan dia sendiri di hujung katil memandang sepi.

"Cukuplah setakat ini. Izinkan saya pergi…."
"Tak boleh ! Saya tak benarkan awak melangkah setapak pun dari rumah ni Yana."
Riana melepaskan keluhan. Kedengaran seperti cukup bosan.
"Untuk apa saya terus hidup dalam rumah ni kalau awak takde sedikit hati pun untuk bersama saya ?" Suara itu kedengaran lirih dalam esakan yang tak kunjung henti.

Remie menangkap pergelangan tangan Riana dan dipegangnya kejap. Riana kelihatan benar-benar berjauh hati. Remie buntu. Kata-kata apa yang boleh melenturkan rajuk isterinya ini. Dia tidak ingin Riana pergi. Dia tidak mahu kehilangan Riana.

"Fikir dulu Yana. Jangan terburu-buru. Kita sekarang ni dah kahwin, bukan macam dulu lagi…"

"Maksud awak kalau dulu saya boleh pergi bila-bila masa dan awak boleh tinggalkan saya bila-bila masa ? Kalau macam tu saya menyesal kahwin dengan awak Remie !"

"Yana!"
Pegangan di tangan terlepas. Remie terduduk di birai katil sambil mendengus kasar. Sanggup Riana berkata begitu ?

"Awak sedar tak apa yang awak cakap ni ? Betul awak menyesal kahwin dengan saya Yana ?"

Riana diam tidak terkutik mendengar suara Remie yang melantun tiba-tiba. Nafsu marahnya memang menyatakan menyesal mengenali lelaki itu, tetapi jauh di sudut hati yang bercinta…menagih merayu dirinya agar segera memeluk dan membelai Remie yang sedang marah. Memandang Remie yang sedang menekup muka dengan kedua-dua tangannya itu, hati Riana digayut cinta yang kian menebal. Mana mungkin dia melangkah jauh dari sisi Remie.

"Saya menyesal lambat bertemu awak. Sebelum saya, awak dah ada seseorang yang sangat sayangkan awak. Tapi kenapa awak bersama saya ? Kenapa…kenapa rosakkan hidup saya dan buangkan masa saya Mie ? Awak permainkan saya sehingga tahap ini, sampai kita kahwin…tapi masih saya tak tahu di mana letak duduk diri saya di hati awak. Kenapa Mie ?"

Rintihan Riana menyerap satu-satu ke kotak fikiran Remie. Dia akui diri bersalah. Dia yang telah bertindak tanpa memikirkan kesan dan akibat. Dulu memang dia mendatangi Riana kerana nafsu semata-mata. Setelah dua tahun dia mula menyedari ketulusan Riana yang tak pernah curiga terhadapnya. Riana menyintai dirinya dengan sekeping hati tulus ikhlas, rela menyerahkan seluruh kehidupannya di tangan Remie. Lalu Remie semakin terikat. Bukan sekali dua dia cuba untuk meninggalkan Riana, tetapi hati lelakinya tidak mampu melakukan itu. Hidupnya takkan berseri tanpa Riana. Ketika itu Remie menyedari bahawa dia memang telah menyayangi Riana sepenuh hati.

Sementelah pula Elly tidak jadi pulang ke Kuala Lumpur mengikut masa perjanjian, lalu dia membuat keputusan untuk menikahi Riana. Pernikahan itu berlangsung atas dua sebab. Yang pertama dia mahu Elly tahu apa akibat mempermainkan janji, yang kedua kerana dia simpatikan Riana yang kerap menangis di tengah malam kerana terlalu menginginkan dirinya.

"Saya minta maaf sebab ganggu hubungan awak dan Elly. Mulai sekarang pergilah kepada dia, saya takkan mengganggu lagi. Belajarlah untuk setia kerana di pengakhirannya awak akan mendapat balasan yang sangat manis."

Bersama esakan yang masih bersisa Riana bangun perlahan-lahan mencapai mencapai beg pakaian lalu melangkah keluar dari bilik itu. Remie memandang terkebil-kebil. Riana benar-benar mahu pergi ?

Riana sudah menjadi isterinya, tanggungjawabnya. Hampir tiga tahun mereka bersama tanpa sekali pun berpisah jauh. Katil ini, kondo ini…sudah begitu sebati dengan Riana. Seandainya Riana pergi masih bisakah dia tinggal di rumah ini bertemankan bayang Riana cuma ? Sekali pun dia membawa Elly tinggal di sini menggantikan Riana, dapatkah Elly membawa seri di rumah ini sebagaimana yang telah dikecapinya bersama Riana. Tidak !

Remie menerpa sebaik mendengar bunyi pintu dibuka Riana. Beg besar di tangan Riana diragut lalu dihumbannya ke tepi. Tubh kecil Riana dipeluk erat.

"Yana…sayang…please ! Jangan pergi. Jangan keluar dari rumah ni. Jangan tinggalkan Mie. Boleh tak sayang ? Jangan tinggalkan Mie."

Mendengarkan itu hati Riana hancur berkeping-keping. Remie membahasakan dirinya 'Mie'. Jarang sangat Remie begitu. Kalau dia sedang rendah hati barulah membahasakan dirinya 'Mie'. Kalau tidak dia lebih senang ber'saya-awak' sahaja.
Riana tahu kini dia tidak mampu melangkah setapak pun lagi. Kejap pelukan Remie, kejap lagi ikatan hatinya di hati Remie. Lemahkah dia, hanya dengan beberapa patah perkataan mampu merubah keputusan yang tadinya begitu nekad. Remie…lelaki ini terlalu istimewa di hatinya.

Riana mencintai setiap inci tubuh di dalam pelukannya itu. Kulit, rambut, bulu-bulu halus di tubuhnya, tangan, bibir, apatah lagi hatinya ! Semua itu membuatkan naluri kewanitaan Riana bergetaran setiap kali memandang. Begitu juga tingkah laku, pemikiran, sikap, malah kata-katanya yang kadang-kala pedas itu …membuatkan kerinduan memutik setiap kali Remie tidak berada di pelukan.

Wajahnya diangkat perlahan memandang ke wajah Remie. Ah ! Ada air jernih bertakung di mata itu. Riana kaget. Seketika kemudian dia tidak dapat menahan bibirnya daripada tersenyum. Lucu ! Sepanjang mengenali Remie belum pernah dia melihat Remie ralatkan sesuatu sehingga membuat matanya berair. Remie turut tersenyum lalu menyeka airmata yang hampir menitis itu. Airmata di pipi Riana juga disapu sambil matanya tunak merenung ke mata isteri tersayang.

Syukurlah dia masih berkesempatan memandang mata itu. Jauh di sudut hati Remie mengikat satu janji.

Tiada sesiapa pun yang dapat memaksa Riana meninggalkannya, atau meminta dia meninggalkan isterinya itu !

BAB : 13

~ Sudah lama merindu kasih
Kini tuan datang menyerah~
Matahari bersinar cemerlang. Orang dulu-dulu kata matahari sudah tinggi segalah. Segalah ? Berjuta-juta galah pun belum tentu dapat mengukur ketinggian matahari. Riana tersenyum sendiri. Perumpamaan orang dulu-dulu memang bermacam-macam. Kadang-kala bila difikirkan berulang-ulang terasa lucu pula.
Keceriaan pagi itu bertambah seri dengan alunan lagu daripada Siti Nurhaliza, Dialah Di Hati. Riana sukakan lagu itu. Biar pun masih dalam ruang lingkup percintaan seperti yang sering diwar-warkan di dalam lagu cinta Melayu yang biasa, tetapi kali ini hatinya terpaut sejak pertama kali mendengar lagu itu. Sering dipasangnya lagu yang satu itu menggunakan MP3 berulang-ulang sehingga Remie mengusiknya minah jiwang.
Usai lagu itu barulah telinganya menangkap bunyi berdecit-decit dari tepi beranda. Oh, rupanya Koko dan Kiki belum bersarapan. Terlupa pula pada dua ekor hamsternya itu. Segera Riana menghampiri sangkarnya. Biasa di hujung minggu begini Riana tidak lupa mencuci sangkar mereka selepas selesai mengemas rumah.
Kasihan kedua-dua makhluk itu kelaparan. Bila dihulur tangan ke dalam sangkar, mereka segera menerkam dan menggigit jari Riana tanda terlalu lapar. Cepat-cepat dia meletakkan segenggam campuran jagung dan kuaci. Berebut-rebut mereka makan. Comel sekali. Geli hati Riana melihat mereka. Ketika sedang makan begitu, dipicit-picit badan dan kepala mereka pun tidak dihiraukan.
Minggu lepas Kiki baru melahirkan empat ekor anak. Dua ekor mati, tinggal dua ekor lagi yang mampu bertahan sehingga ke hari ini. Itu pun perlu diasingkan sangkar mereka takut dimakan si bapa. Kedua-duanya betina dinamakan sebagai Lala dan Lulu. Asalnya Remie mencadangkan nama Nana dan Nini untuk anak-anak hamster itu. Tergelak besar Riana. Kelakar saja Remie, nama adik-adiknya sendiri mahu diberi kepada anak-anak hamster.
"Dah besar nanti tentu montel-montel macam Nana dan Nini."kata Remie. Riana tergelak sahaja. Pasti mengamuk kedua-dua gadis montel itu kalau dinamakan hamster sempena nama mereka. Kedua-duanya pun tersangat geli dengan hamster. Si abang pula suka mengusik sehingga adik-adiknya tidak mahu datang berkunjung ke kondo mereka lagi.
Pernah sekali Remie memasukkan Koko ke dalam baju Nana yang ketika itu sedang khusyuk membaca novel. Menangis gadis itu dibuatnya. Remie pula ketawa terbahak-bahak. Sudahnya dia juga yang terkial-kial menahan serangan cubitan berbisa Nana dan Nini.
Boleh tahan juga Remie dalam bab mengusik. Tetapi kena mengikut moodnya juga. Kalau keadaan tidak baik, siapa menegur pun tidak dijawabnya. Kembang hati Riana setiap kali mengenangkan lelaki itu. Semenjak tiga tahun bersama, baru sebulan ini Riana merasakan dia sebahagian daripada hidup Remie. Remie telah membukakan sedikit ruang hatinya untuk Riana terokai. Baru kini Riana merasa berpijak di bumi nyata, merasai nikmat cinta Remie yang terlalu manis.
Tidak banyak yang Remie lakukan. Dia masih seperti dirinya yang biasa. Berwajah tegang jika penat, tetap mahu dilayan bagaikan raja malah tidurnya tetap mengiring membelakangi Riana setiap malam. Namun sikap Remie yang begitulah yang terus mengikat Riana untuk terus setia. Tidak mungkin dia dapat menerima perubahan kalau tiba-tiba Remie berubah sikap.
Bayangkan saja kalau Remie tiba-tiba menjadi terlalu romantik, mengucapkan cinta setiap pagi dan malam, atau sekelip mata pandai menguruskan diri sendiri, membasuh, menggosok pakaian sendiri atau memasak dan menghidang makanan kegemaran untuk isteri. Agaknya Riana pun boleh jadi muak. Dia tidak suka lelaki yang terlalu romantik atau terlalu melayan dirinya bagai permaisuri. Dia hanya sukakan lelaki yang seperti Remie. Remie suaminya yang kadang-kala manja tetapi ego. Remie yang menyayangi tetapi menyembunyi.
Syukurlah. Syukurlah dia bertemu Remie dan Remie adalah dirinya sendiri yang tidak cepat terubah dengan persekitaran.
*************************************************************************************************
Barangkali ini yang dikatakan rezeki orang berkeluarga. Rezeki isterinya Riana, mungkin. Baru saja dia menggembirakan hati isteri, Tuhan sudah membalas dengan mengurniakan rezeki ini.
Perjanjian kontrak pembekalan kiosk maklumat selama lima tahun dengan jabatan kerajaan sudah dimeterai. Senyuman bangga tidak putus-putus menghiasi wajah Remie. Apatah lagi Rahmat yang menganggap kejayaan ini sebagai penawar kesakitan selepas ditinggalkan isteri. Kasihan lelaki itu. Apalah dosanya diuji sebegitu rupa. Malah mencemburui Remie yang kononnya hebat bermain cinta.
"Apa ilmu kau pakai ha ? Sampai dua perempuan setia habis dengan kau, belum kira lagi client-client perempuan yang mengintai nak cucuk jarum. Aku ni ada sorang pun dah terbang."gurau Rahmat.
Remie hanya ketawa. Dia tidak mengamalkan ilmu apa-apa, tidak juga berbuat apa-apa. Dia adalah Remie yang biasa. Semuanya adalah kebetulan dirinya dicintai dua wanita. Elly kekasihnya yang terdahulu dan Riana yang muncul dalam hidupnya secara kebetulan dan kini sudah pun menjadi isterinya.
Bagi Remie, ada yang lebih bererti daripada kejayaan memperolehi kontrak ini. Rupa-rupanya perasaan memberi cinta lebih indah daripada menerima cinta ! Remie tidak pernah tahu itu. Selama ini dia hanya menerima cinta dan ada kalanya cinta dirasa begitu membosankan. Cinta berlebihan yang memualkan.
Tetapi sejak malam itu dia dapat merasai satu kelainan. Seolah-olah dia telah memasuki dimensi kehidupan baru yang sangat mempersona. Begitu indah, terang dan berwarna-warni. Setiap pagi bangun daripada tidur dihidang dengan senyuman indah Riana, hati terasa lapang.
Sewaktu tangannya menghalang Riana daripada meninggalkan kondo mereka malam itu, ada airmata bergenang tanpa disedari. Malah sempat dilihat Riana akan petanda cinta yang sangat mahal itu. Dan petanda itu telah dimengertikan Riana dengan sebenar-benar erti. Sememangnya dia belum bersedia untuk mengharungi kehidupan ini tanpa Riana setelah tiga tahun ditemani wanita itu dengan segala layanan mesra dan kesetiaan tidak berbelah bagi.
Siapa lagi yang sudi mendakap tubuhnya saban malam tanpa pernah mempersoal kenapa suaminya tidak tidur menghadap isteri ? Wanita mana lagi yang mampu menjaga kediamannya dengan begitu sempurna tanpa secolek habuk pada setiap masa, mengatur segala isi rumah di tempat yang sepatutnya tanpa pernah menyakitkan matanya memandang ? Rianalah wanita itu. Remie tidak pasti adakah dia boleh mencari seorang lagi wanita tulus setanding Riana yang mencintai dirinya tanpa henti meski pun pernah diseksa dengan kecurangan suami.
Mujurlah setitik airmatanya menitis , mentafsirkan kasih sayangnya yang menjadi Riana sekian lama. Remie bahagia. Kiranya curahan cinta yang sedikit itu memberi lebih erti berbanding menerima cinta yang banyak. Dia dibalas dengan rasa ketenangan dan kedamaian tidak terbanding. Melihat wajah Riana yang nyata lebih ceria sejak malam itu, hatinya turut terpalit dengan keseronokan. Betapa bahagianya menggembirakan orang lain.
"You memang macam ni ke Encik Zuraimi ?"
Remie berpaling. Senyuman terukir melihat wajah cemberut si gadis. Apa yang tidak kena ?
"What ? You expect I macam mana ?"
"No. You panggil I apa tadi ? Encik Zuraimi ? Well…for your information I tak suka perempuan cantik panggil I encik. Even tea lady sekali pun, kalau dia cantik macam you, heh ! Buat apa berencik-encik…panggil Remie sudahlah."
Suraya membuang pandang ke luar. Sesaat saja lelaki ini mampu merubah pandangan orang terhadapnya. Tadi sewaktu mula-mula mencecah punggung ke dalam Perdana itu, dia buntu menilai Remie antara pandangan matanya sendiri dengan desas-desus yang diperkatakan orang.
Apa yang pernah dijolokkan ke telinganya, bosnya itu 'very adorable and admirable'. Tapi apa yang dia alami, hanyalah sebuah suasana sepi antara dua manusia berlawanan jenis. Remie membisu sejak dari Putrajaya sehingga sekarang sudah masuk ke kawasan Bangi. Selepas dia menegur barulah Remie berpaling dan tersenyum.
Suraya tidak menyangka akan mendapat peluang begini. Peluang mendekati dan mengenali Remie, juga menyiasat, mungkin.
"Aku ada hallah Mie, nak kena pergi Rawang. Kau tolong hantar Sue balik boleh ? On the way rumah kau jugak kan… Sue, boleh ya, balik dengan Remie. Paksu ada hal sikit."
Suraya mengangguk. Remie tanpa banyak bicara menjemput Suraya ke kereta. Gadis itu baru empat bulan tamat pengajian dalam bidang IT. Rahmat yang beria-ria mahu melantik anak saudaranya itu sebagai staf IT untuk projek kiosk maklumat mereka. Kalau mengikut Remie lebih suka melantik pekerja yang mempunyai pengalaman kerja. Paling tidak pun lelaki.
Mereka masih dalam fasa percubaan selepas dua minggu memasang kiosk-kiosk itu di beberapa tempat tumpuan ramai. Kalau ada sesuatu failure teknikal pada sistem maklumat, sekurang-kurangnya staf itu boleh segera bergegas ke lokasi tanpa perlu menyusahkan sesiapa hatta jam dua pagi sekali pun. Ini, staf perempuan. Tiada pengalaman bekerja dan cantik pula. Leceh.
"So macam mana, rasa ok tak ? Boleh you handle IS kita ?"
Suraya agak tersentak. Dia berpaling sambil melontar senyuman manis.
"Yup, so far ok. Tapi you kan tahu, I'm a fresh graduate. Harap sudi tunjuk ajar."
Remie menjelingnya sekilas kemudian terus memberi perhatian ke jalan raya. Sebuah senyuman terukir menghiasi wajah.
"No problem."jawabnya ringkas.
Dalam diam Suraya mengamati bos muda ini. Selama empat hari dia menyertai syarikat perkongsian antara Remie dan bapa saudaranya ini, baru kali inilah dia berpeluang bercakap berdua dengan Remie.
Nampaknya benar seperti kata staf-staf di pejabat yang bos mereka ini memang layak digilai para gadis. Kacak, sentiasa berwajah serius namun sangat menawan kala tersenyum. Ada isteri, ada kekasih dan diminati ramai lagi perempuan di luar sana. Suraya merasakan saat itu dia pun tidak dapat menolong daripada tertarik kepada lelaki ini.
Remie tidak berusaha untuk kelihatan menonjol di mata perempuan namun penampilannya yang bersahaja itu yang membuatkan hati gadis bergetaran. Pada sekilas pandang dia bukanlah menarik sangat bagi perempuan yang tidak hairan dengan wajah tampan lelaki.
Puaslah Suraya tercari-cari di mana point Remie yang membuatkan ramai perempuan jatuh hati. Rupa-rupanya ketika dia berkata-kata barulah terserlah daya penarik terunggul lelaki itu. Pemikiran tersendiri dan gaya bersahaja yang bukan dibuat-buat. Pendek kata memang perempuan akan mudah cair selepas mengenali dia.
Kalau tadi dia agak protes di dalam hati kerana terpaksa pulang dihantar Remie, kini Suraya menyesal mengapa hanya dibawa melawat lokasi di Putrajaya, bukan di Johor Bahru atau Melaka. Jika tidak bolehlah dia berlama-lama di dalam kereta Remie.
"Well, ke mana I nak hantar you ni ?"soal Remie tiba-tiba. Sekali lagi Suraya tersentak.
"Ah, errr….ke rumah saya."
Remie tertawa. Apa sudah jadi dengan gadis ini, gugup semacam.
"Memanglah ke rumah you, takkanlah ke rumah I pula. Tapi beritahulah kat mana rumah you, I nak hantar you balik ni. Atau pun you belum sedia nak balik sekarang ?"tanyanya bersahaja.
Suraya terasa hatinya bagai dipalu. Jatuh cinta dengan bos sendiri ? Sungguh kelakar. Tetapi siapa yang dapat menolak godaan arjuna ini ? Kerlingan matanya saja sudah cukup membuatkan gadis tidak tentu arah. Ditambah pula dengan alunan suara dan iringan senyuman mesra.
"Ermm….kalau I tak nak balik sekarang, ke mana boleh I pergi. You suggestkan…"
Remie memaling wajah ke luar dengan sebuah keluhan kecil. Mengapa diwujudkan ramai gadis cantik di dunia ini…

BAB : 14

"Zuraimi di sini. Buat masa sekarang saya terlalu sibuk untuk menjawab panggilan anda. Sila tinggalkan pesanan, terima kasih."
Remie ! Dia terasa bagai mahu menjerit sekuat hati. Sudah penat jari-jemari mendail nombor Remie, tetapi hanya ungkapan itu yang diperolehnya berulang-ulang kali. Sudah hangat telefon di dalam genggaman, masih tiada dering, tiada jawaban. Elly terbungkam diam di pojok ruang tamunya. Pandangan terarah tajam ke telefon di dalam genggaman. Terasa bagai mahu dicampak telefon itu dari tingkat lapan apartmen itu. Dia tidak ingin mendengar suara rakaman, dia mahu suara Remie yang hidup !
Dua minggu tidak melihat bayang Remie cukup membuatkannya resah bagai ibu kehilangan anak. Semenjak mendapat tahu Remie bukan lagi miliknya seorang dia sering curiga dan merasa tertekan kalau Remie jauh darinya. Kalau boleh mahu setiap masa Remie di sisinya siang dan malam, dia mahu Remie tinggal terus bersamanya di rumah itu.
Namun Remie sering memberi alasan, dia punya isteri yang perlu dijaga hatinya. Ah ! Setiap kali Remie menyebut nama itu Elly terasa bagai terbakar. Panas sungguh. Kerana perempuan itulah perancangan hidupnya bersama Remie jadi tergendala. Sepatutnya dia yang menjadi isteri Remie, bukan Riana ! Dia juga marah kepada Remie yang curang, yang tidak mampu menahan godaan sepanjang ketiadaannya di sisi lelaki itu.
Sekarang Remie sudah termasuk jerat perempuan itu sehingga bernikah. Bukankah dulu Remie yang beriya-iya berjanji mahu menikahi dirinya sebaik saja dia tamat pengajian di London. Meski pun dia mahu bekerja di London sementara, tidak semestinya Remie menjadikan itu alasan untuk menikahi perempuan lain.
Remie ! Tanpa sedar dia telah melempar telefon yang sedari tadi di dalam genggaman ke atas sofa di hadapannya. Jiwa meracau-racau tidak keruan. Seksanya mengenali seorang lelaki bernama Remie. Namun dia tidak mampu meninggalkan lelaki itu.
Sudah penat menanggung rindu, perit pedih sepanjang bersama kalau mampu dilihat mungkin sudah berbirat, berjalur hitam coklat. Untuk melafazkan kata perpisahan tidak mungkin. Dia akan lebih terseksa selepas itu. Mengapa terlalu pedih perasaan ini. Airmatanya perlahan-lahan mengalir mencomotkan wajah yang masih bermekap. Dia belum berbuat apa-apa sejak pulang dari kerja petang tadi. Hanya menggenggam telefon, mendail, dan menaip SMS. Namun semuanya menghampakan.
"Mana kawan Elly tu ? Bawa dia datang jumpa papa."
"Elly dah besar, dah habis study…dah kerja pun. Kalau ada orang yang sesuai, why not Elly kahwin aje ? Mama tak suka Elly buat macam tu…kita ni kat Malaysia sayang, bukan kat London."
"Kau jangan nak malukan keluarga, Elly. Bukan abang tak tau kau selalu bawak lelaki tu masuk rumah kau. Jangan jadi bodoh. Kalau dia betul-betul ikhlas nakkan kau, suruh dia datang rumah ni, buat cara baik."
"Jangan sampai papa tarik balik keizinan untuk Elly tinggal sorang kat apartmen tu. Kalau ada apa-apa berlaku papa tak teragak-agak nak pindahkan Elly balik ke rumah kita ni tahu !"
Di keheningan malam Elly terisak sendiri.
Tekanan daripada keluarga tak mungkin dapat diabaikan. Entah bagaimana mereka dapat tahu tentang hubungannya dengan Remie. Papa, mama dan abang Fazrul marah dia bergaul bebas dengan Remie. Tidak mengapa kalau dia memilih Remie, mereka cuma marah dia berhubungan secara senyap-senyap.
Bagaimana dia hendak menghebahkan hubungan itu sedangkan Remie bukan miliknya seorang. Remie suami orang ! Mama dan papa tentu pengsan kalau mengetahui hal itu.
************************************************************************************************
Pagi hari hujung minggu itu Riana bersiap-siap untuk ke rumah Mimi. Temannya itu mengajak makan tengahari di rumahnya. Sudah agak lama tidak bertemu, pasti banyak cerita Mimi yang mahu dikongsi. Lagi pun tiada apa yang boleh dibuat di rumah. Remie sejak semalam lagi pergi ke Johor Bahru untuk memantau lokasi penempatan kiosk maklumatnya di sana. Petang ini baru balik.
Keizinan Remie telah pun diperoleh. Asalnya dia mahu ke rumah Mimi bersama Remie tetapi sejak memulakan projek pemasangan kiosk maklumatnya itu, Remie menjadi begitu sibuk mengalahkan menteri besar. Jumpa orang itu, jumpa orang ini, terkejar ke sana terkejar ke sini bagaikan lipas kudung. Setiap malam pulang ke rumah selepas jam dua belas. Ingatkan selepas mendapat projek kurang sedikit sibuknya, rupa-ruoanya sebelum dan sesudah mendapat projek sama saja sibuknya. Nasib baiklah dia sudah biasa dengan keadaan itu. Alah bisa tegal biasa. Agaknya sampai ke tua pun Remie takkan mempunyai masa lapang selagi dia menguruskan syarikatnya itu.
Walau apa pun Riana bersyukur Remie kini semakin prihatin terhadapnya. Sekurang-kurangnya akan menjamah hidangan yang disediakan Riana kalau berkesempatan. Dan yang paling penting, Remie tidur di dalam pelukannya setiap malam. Meski pun menjelang ke tengah malam baru sampai ke rumah, setidak-tidaknya tiada wangian wanita melekat pada tubuhnya. Tiada juga kesan gincu Elly pada bajunya. Apa sudah jadi dengan wanita itu ?
Riana tersenyum senang. Biarlah apa pun yang terjadi, asalkan dia jangan mengganggu Remie cukuplah. Agaknya Remie pun sudah tiada hati untuk melakukan maksiat lagi. Kalau benar begitu, Rianalah manusia yang paling gembira. Terima kasih Tuhan !
Selepas mengunci pintu rumah, Riana berlenggang turun ke tingkat bawah untuk ke kereta. Pagi yang sungguh cerah secerah hatinya kini. Buat seketika Riana leka memerhatikan anak-anak kecil bermandi-manda di kolam yang terletak di tengah-tengah empat blok kondo bertentangan satu sama lain. Nampak sungguh riang anak-anak itu ditemani ibu bapa masing-masing. Hati Riana turut berdetik keriangan. Mungkinkah suatu hari nanti dia dan Remie juga berada di situ bersama anak mereka bermain air ?
Enggan membiarkan diri terus berangan, Riana lalu memboloskan diri ke dalam kereta. Sebaik menghampiri pondok pengawal, keretanya ditahan. Seorang pengawal keselamatan yang memang dikenalinya menghampiri.
"Kenapa ?"tanya Riana selepas menurunkan cermin.
"Cik Nurriana Aisya, blok A nombor 1-34 kan ?"
"Ya, saya." Wajah pengawal yang bernama Iman itu ditatap hairan. Selalunya kalau dia melintasi pondok pengawal untuk keluar Iman akan mengangkat tangan sambil tersenym. Pagi ini, lain pula.
"Itu tadi ada sorang perempuan nak masuk., katanya nak pergi rumah cik tapi saya tak benarkan. Saya dah suruh balik pun dia degil, tu ada lagi kat luar. Dia kata nak tunggu cik keluar."
Riana melihat ke luar pagar. Memang ada sebuah kereta mewah tersadai di luar pagar dekat pondok pengawal. Nampaknya seperti Vios. Tetapi siapa perempuan itu ?
"Kenapa tak interkom rumah saya ?" Riana kembali memandang ke wajah Iman. Anak muda itu tersengih.
"Suami cik dah pesan jangan bagi sesiapa yang tak dikenali atau yang tak biasa datang sini masuk. Dia kata tak payah tanya cik Riana sebab kalau orang tu kenal cik tentu dia telefon cik sendiri."
Riana tersenyum dengan jawapan jujur itu.
"Bila dia pesan macam tu ?"
"Ermmm…rasanya baru dua-tiga hari lepas."
Riana terangguk-angguk. Nampaknya ada perkembangan baru, Remie risaukan dirinya. Tetapi siapa yang hendak mengancam keselamatannya ? Selepas mengucapkan terima kasih kepada Iman Riana lalu memandu perlahan ke arah kereta Vios itu. Kelihatan seorang perempuan berbaju merah berpaling ke belakang dan mula keluar dari keretanya.
Jantung Riana berdegup kencang. Elly ?

BAB : 15

~Apa tidak kesal di hati
Padi kutanam tumbuhnya lalang~
Sangat sukar kehidupan ini. Berkahwin susah, tak pun kahwin susah. Derita salah, bahagia pun salah ! Habis mana lagi mahu dituju. Bukan dia terlalu pesimis dalam hidup ini, cuma menyedari diri terlalu kerap diuji. Kadang waktu gagal memujuk diri yang hampir tersungkur di kaki takdir. Adakah kesilapan masa lalu akan terus menghantui hidupnya kini dan akan datang ?
"You jangan ingat you dah senang Riana. Bila-bila masa I boleh buat you down tahu. Apa ingat I tak tahu you dulu bohsia ? Hemmm ??"
Terkesima. Adakah kerana dendam telah mendesak gadis ini untuk menyiasat latar belakang dirinya sehingga ke akar umbi ?
"Remie mungkin bodoh dan lemah, sebab terpedaya dengan pujuk rayu you tu. Tapi tidak mak mentua you kan ? Tentu dia menyesal bermenantukan you kalau dia tahu you ni perempuan liar. Perempuan takde maruah yang memerangkap Remie sebab takde siapa lagi yang nak kutip you kan ?"
Pang ! Satu habuan dihadiahkan untuk perempuan bermulut celupar. Elly terpana seketika sambil menekup pipinya.
"Fahamlah hakikat hidup. Kalau Remie tak suka nak jumpa you lagi, anggap saja you dah tak cukup menarik untuk pikat dia. Jangan salahkan orang lain."
Namun seperti yang dizahirkan dari penampilannya, perempuan itu takkan mudah mengalah.
"Hei ! Apa you cakap ? Jangan salahkan you ? Oh, pandai nak elakkan diri. You yang rampas kekasih orang, entah-entah you bomohkan Remie sampai dia ikut cakap you, kemudian you halang dia dari jumpa I, sekarang you kata you tak salah ? Ha ?"
Riana tertawa sinis. Bagaimana gadis semoden ini boleh mengaitkan kehilangan kekasihnya dengan bomoh. Apalah yang telah merasuknya untuk berfikiran begitu.
"Cik Elly, you kata dah sepuluh tahun jadi kekasih Remie. Tapi sebenarnya you masih tak kenal Remie betul-betul ya. You ingat ada sesiapa boleh halang Remie daripada buat sesuatu yang dia suka ? Kalau betul dia sukakan you, tergila-gilakan you, even I atau emak dia sekali pun, takkan dapat halang dia daripada jumpa you. Betul tak ? That's mean dia dah tak suka pada you lagi, am I right ? Bye bye…"
Meninggalkan perempuan itu terkebil-kebil di sisi keretanya mungkin tampak seperti dia begitu gah dan tidak terusik langsung dengan pertemuan itu, namun hati di dalam hanya Tuhan yang tahu. Tercalar.
Dari sinar mata Elly dia dapat melihat kepedihan diabaikan Remie. Sepuluh tahun bersama, kini ditinggal-tinggalkan, bukan sesuatu yang mudah untuk diterima. Dia pernah menghadapi itu dan dia pernah merasai sengsara penangan cinta Remie. Namun apalah daya Riana sebagai seorang pesaing.
Menyarankan Remie menikahi Elly ? Huh ! Bukan dia yang mendambakan payung emas di syurga. Bukan dia orangnya yang menempah maut sendiri. Apa erti payung emas kalau hati tidak redha. Dia tidak mahu menjadi isteri yang sentiasa menyimpan sakit hati terhadap suami sendiri. Terlalu besar hukuman di alam sana nanti andai Remie tidak mampu berlaku adil. Dan setelah tiga tahun berusaha untuk mengenali Remie kini dia tahu bukan mudah untuk lelaki itu menurut sebenar-benar syariat yang ditetapkan.
"Kenapa sejak akhir-akhir ni selalu termenung ? Saya dah ada depan mata pun ingat orang lain lagi ke ?"
Riana melirik pandang. Remie tersenyum sambil memegang majalah Maskulin. Hairan, bila masa pula dia suka membaca majalah. Selalunya apa yang dibacanya cumalah kertas-kertas kerja yang melambak dan juga buku-buku berkaitan perniagaan. Kebelakangan ini dia kelihatan senang selalu. Mungkin kerana urusan perniagaannya berjalan lancar.
"Sejak bila baca Maskulin ni ?"tanya Riana sambil merapat kepada Remie yang sedang berlunjur di katil. Kepalanya direbahkan di riba Remie. Maskulin diletakkan di sisi lalu Remie meraut rambut panjang Riana yang terhampar di ribanya.
"Kenapa ? Takut saya bertambah macho, takut ramai orang minat laki awak ?"guraunya. Riana ketawa kecil. Mood Remie sedang baik. Masa inilah kalau hendak bermanja dan bergurau atau bertanya apa-apa. yang agak sensitif. Namun dia masih ragu, perlukah dia menimbulkan hal tentang Elly pada saat itu.
"Awak tak jawab lagi soalan saya…"
Riana mendongak memandang Remie. Keningnya berkerut.
"Kenapa selalu menung ? Ingat siapa ?"jelas Remie.
"Ohh…."
Riana beralih mengiring ke kiri. Tangannya masih erat di dalam genggaman Remie yang sedang menanti jawaban.
"Ingat Elly…"tutur Riana perlahan.
"Ha ? Madu awak tu ? Awak yang ingat dia, bukan saya ?"balas Remie dengan ketawa. Tubuh Riana dibalikkan agar menentang pandangannya. Riana mencubit paha Remie dengan geram.
"Bila pulak saya ada madu ?" Riana memuncung. Remie pula masih tersenyum-senyum. Tubuh Riana didakapnya erat.
"Yela…mana tahu awak nak suruh saya kahwin dengan dia. Jadilah madu…"guraunya lagi. Riana semakin menarik muka.
"Dah berapa lama awak tak pergi rumah dia ?"
Kali ini Remie betul-betul terperanjat. Rianakah yang bertanya begitu ?
"Kenapa ni ? Awak nak suruh saya pergi rumah dia ke ? Awak ni betullah…saya selalu ada dengan awak salah, saya tak balik rumah pun salah. Apa yang awak nak ?"
Remie bingkas bangun mencapai kotak rokok di atas meja lalu keluar ke beranda. Riana mengekori dengan pandangan mata.
Dia belum pun berkata apa-apa tentang Elly Remie pula telah membuat andaian awal. Seketika kemudian Riana turut bangun dan menyusul Remie di beranda selepas menyarungkan tubuhnya dengan baju luar. Udara malam pastinya dingin. Di luar Remie tersandar di atas kerusi malas sambil pandangannya tajam merenung pemandangan malam yang dihiasi kuning putih cahaya lampu. Asap rokok berkepul ke udara. Dia menarik nafas dalam-dalam.
Elly. Memang sudah agak lama dia tidak menemui gadis itu. Tentu dia keresahan mencarinya bagai cacing kepanasan. Kesibukan kerja membuatkan masanya agak terbatas untuk mendampingi Elly seperti selalu. Elly pula jarang menghubunginya bagaikan merajuk. Lagi pun sejak dua tiga bulan ini dia lebih suka pulang tidur di rumah. Riana dan kondominium Sri Bayu bagai sentiasa melambai kepulangannya selepas usai urusan kerja.
Di benaknya ada terfikir yang selama ini dia bagaikan lelaki bodoh yang tidak tahu pelabuhan mana harus disinggah. Sekejap ke hulu sekejap ke hilir. Sampai bila harus begitu sedangkan di pengakhirannya dia harus membuat keputusan tepat. Tidak mungkin dia boleh bergilir-gilir antara Riana dan Elly sehingga bila-bila. Itu kerja gila. Namun kerja itulah yang telah dilakukannya sejak setahun lalu.
"Marah ke ?"tegur Riana lembut. Remie menoleh sekilas tanpa senyuman. Jejari Riana yang singgah di bahunya dipegang lembut. Dia tidak marah cuma berasa keliru saat terkenangkan Elly. Kalau boleh dia tidak ingin berbicara tentang itu. Tetapi sampai bila mahu menjadi pelarian. Sampai masanya Elly pasti menuntut haknya.
"Kenapa tiba-tiba cakap pasal Elly ? Awak tak suka saya selalu ada di rumah ni ?"
Riana tersentak. Dia telah membuat keadaan menjadi tegang. Sesekali dia tidak ingin membuat Remie marah atau tersinggung namun dia sedar perkara ini harus ada penyelesaian. Lambat-laun pasti berbangkit jua.
"Bukan. Awak kan suami saya. Tentu saya suka awak selalu bersama saya. Tapi Elly… dia sedang bersedih. Dia kata awak dah lama mengabaikan dia. Saya faham perasaan dia… dia dah mencintai awak lama sebelum saya, tentu dia marah kalau tiba-tiba awak tak pedulikan dia."balas Riana perlahan. Perasaannya sayu terkenangkan Elly. Perempuan itu walau pun kelihatan berjiwa keras namun hakikatnya hati wanita, siapalah yang dapat merasai kepedihan kecuali diri sendiri.
Remie menarik Riana supaya duduk di pangkuannya. Kedua-dua tangannya melingkari tubuh kecil itu dengan telapak tangannya diletakkan di perut Riana yang leper. Hidungnya mencium harum rambut Riana. Selesa. Memeluk Riana bagai memberi pengertian dia sedang melindungi wanita itu dari segala bencana dan dendam manusia. Remie mulai sedar tangan yang dia ada cumalah dua. Mana mungkin dia memberi perlindungan kepada lebih dari seorang wanita.
"Sudahlah. Tak payah risau-risau pasal orang lain ok. Yang penting awak fikirkan pasal kita je. Saya laki awak, awak bini saya. Dah, titik."putus Remie. Riana melepas keluhan kecil. Remie sejak dulu suka meminggirkan masalah, bukan mencari penyelesaian. Sedangkan Riana pula rimas kalau membiarkan sesuatu perkara tanpa ada kata putus.
"Tapi sampai bila nak biar keadaan macam ni. Saya takut datang masalah lain pulak nanti, awak juga yang susah."
"Sudah ! Masalah saya biar saya yang fikirkan. Awak tak payah nak risau tak tentu pasal." Keras suara Remie. Dia lalu bangun menuju ke katil. Hati Riana dipagut kesal.
Perlahan-lahan dia menutup pintu gelongsor dan menarik rapat tirai dua lapis menutupi pintu kaca jernih itu. Lampu bilik tidur ditutup selepas menyalakan lampu tidur yang malap. Kemudian dia turut berbaring di katil. Tubuh Remie yang sedang menelungkup itu dipeluk erat.
"Janganlah marah, saya cakap je…"pujuknya lembut. Remie membatukan diri. Ketika tangannya mula memegang punggung Remie, barulah suaminya itu tergelak dan menepis. Tubuhnya dibalikkan ke arah Riana.
"Lain kali jagalah tepi kain orang lagi. Nanti saya tak balik rumah setahun baru awak tahu."ugutnya. Riana senyum mengejek.
"Yakah ? Saya tak hairan pun ?"
Remie menjegilkan matanya.
"Tak hairan kata awak. Tengoklah nanti…"
"Ni, sebuk-sebuk hal orang, hal awak bila nak fikir?"soal Remie semula.
"Hal apa ?"
"Hal awak la…bila nak mengandung ? Hari tu kata nak anak sangat."
Riana tersenyum panjang. Perasaannya bagai dijolok. Gembira dan bagai tidak percaya Remie tiba-tiba bercakap tentang anak. Ketika itu terasa kasihnya buat Remie melimpah-ruah bagai air di musim tengkujuh. Remie diciumnya penuh cinta kasih.
"Malam ni kot saya start mengandung…"
Remie turut tersenyum sambil memeluk isterinya erat.
BAB : 16
"Sue !"
"Sue !"
Mona mengetap bibir. Perempuan ini kalau sudah menatap majalah agaknya pejabat runtuh pun dia tidak sedar. Dengan geram dia bangun menuju ke arah Suraya yang sedang khusyuk membaca majalah. Ditepuknya meja Suraya dengan kuat sehingga gadis itu terlatah-latah.
"Gila ke kau ni ? Tak boleh panggil aku elok-elok ?"marah Suraya.
"Gila ke kau ni ? Tak boleh panggil aku elok-elok ?"ejek Mona pula cukup dengan riak muka dan pergerakan badan sekali.
"Aku panggil dah sepuluh kali kau tu yang pekak badak. Tu ! Bos panggil kau. Masuk bilik dia sekarang." Mona memuncung ke arah bilik bos mereka.
Suraya tersengih. "Encik Remie ke ?"
"Habis siapa lagi ? Encik Rahmat bukannya ada…"
Senyuman Suraya kian melebar. Cermin kecil dijelingnya sekilas sambil membetul-betulkan rambut dan bajunya. Kemudian dia bangun berlenggang ke bilik Encik Zuraimi sambil memberi jelingan kepada Mona yang menjuihkan bibir kepadanya.
"Hoi tak payah nak berangan. Orang tu dah ada bini. Calon yang kedua pun dah ada, kau nak jadi calon nombor empat ke ?"teriak Mona. Suraya menunjuk angka tiga dengan jarinya.
"Yang ketiga tu aku la …."
Kata-kata Mona itu dibalas Suraya dengan menjelirkan lidahnya sebelum dia mengetuk pintu bilik Remie.
Sebaik pintu dibuka hatinya dilanda debaran melihat Remie sedang khusyuk memandang ke skrin laptopnya tanpa menjeling pun kepadanya yang baru masuk. Suraya merasakan Remie semakin hari semakin tampan. Apakah ketampanan lelaki itu memang bertambah mengikut detik waktu atau dia hanya ditipu ilusi pandangannya sahaja yang nyata telah terpikat, Suraya berteka-teki sendiri.
"Apa yang I boleh tolong ?"tegurnya. Remie tersenyum lalu memandang Suraya. Buat seketika pandangan matanya tertumpu ke tubuh gadis itu yang pada pandangannya kelihatan begitu menarik hari itu. Tubuhnya dibaluti top berbentuk V berwarna oren, dilapisi dengan kot putih dan skirt paras lutut juga berwarna putih.
"Lawa you hari ni…"pujinya.Suraya mengulum senyum.
"Bagi I sendiri setiap hari I kelihatan lawa."
"Bagus ! Ini yang buat I suka pada you, confident. Bukan macam sesetengah perempuan. Bila kena puji, mulalah nak merendah diri tak tentu pasal."
Suraya tertawa kecil. Berbaloi juga usahanya menghiaskan diri. Remie akhirnya memuji kecantikannya. Dia sangat berharap lelaki itu akan tertarik kepadanya. Meski pun diketahui Remie sudah beristeri, Suraya tidak gentar bermain api. Baginya memadai dapat bergandingan dengan pujaan hatinya di luar andai tidak mampu menjadi miliknya yang abadi. Mana tahu takdir Tuhan suatu hari nanti Remie jatuh ke tangannya jua.
"So, ada apa hal you panggil I ? Ada apa-apa yang boleh I tolong ?"
"Sajalah…hari ni I belum tengok muka you lagi. Rindu pulak rasanya…"
Hati Suraya berdetak. Dia tahu Remie bergurau namun gurauan itu sedikit sebanyak mengembangkan saraf-saraf cinta di hatinya yang mula berakar umbi. Dan selebihnya dia suka dengan pujian itu malah setiap patah kata-kata yang keluar dari mulut Remie.
Di luar bilik itu Mona keresahan. Sekejap-sekejap dia menjeling ke pintu bilik bosnya namun pintu itu masih terkatup rapat. Sesekali kedengaran ketawa halus Suraya. Apa saja yang dibincangkan mereka, sudah enam belas minit berlalu. Dialihkan pula pandangannya ke sofa panjang berwarna merah hati di tepi dinding. Wanita yang sedang duduk menanti bersilang kaki itu walaupun kelihatan tenang namun wajahnya agak tegang. Pasti ada sesuatu yang dipendamkannya. Dalam hati Mona hanya berdoa agar Suraya cepat-cepat keluar dari bilik Remie.
Sebentar kemudian wanita itu kelihatan tidak betah menunggu lagi. Matanya menjeling jam di tangan dan bilik Remie bersilih ganti.
"Siapa kat dalam ?"tanyanya.
"Suraya. Tadi bos panggil, katanya nak bincang sesuatu."Mona menjawab perlahan. Tidak berani dia menentang pandangan mata wanita seksi itu. Dalam hatinya membuat perbandingan, secantik-cantik Suraya, cantik lagi wanita ini. Seseksi-seksi Suraya, seksi lagi kekasih bosnya ini. Akal jahatnya membayangkan bagaimana Suraya terkial-kial disembur Elly kalau wanita ini tahu niat cinta Suraya terhadap kekasihnya itu. Ketika Elly mula melangkah ke bilik Remie, Mona tergeleng-geleng sambil sekuntum senyum tersumbing di bibirnya.
Ramai orang suka benar bermain api walau pun menyedari ia bakal menyakitkan. Syukurlah hatinya tidak terjangkit penyakit cinta Remie. Kalau tidak pasti dirinya akan lebih menderita. Tentu saja bosnya itu tidak akan terpikat dengan penampilannya yang sederhana tanpa secolek mekap, badan pula rendang berisi dan wajah bulat penuh itu. Siapalah dia kalau hendak dibandingkan dengan kekasih atau isteri Remie.
Elly langsung saja menolak daun pintu bilik Remie setelah menunggu hampir lima belas minit. Sebaik pintu terbuka, matanya merenung tajam ke arah dua manusia itu yang sedang terkekeh-kekeh ketawa. Kedua-duanya agak terkejut dengan pencerobohan yang tiba-tiba itu. Tanpa ketukan, tanpa salam tiba-tiba muncul seorang wanita berwajah serius. Suraya segera meminta diri. Dia tidak kenal perempuan itu tetapi dapat mengagak mungkin inilah kekasih Remie yang dikatakan lebih cantik dan seksi daripada isteri Remie sendiri. Dia juga tidak pernah melihat isteri Remie tetapi dalam hati tetap mengakui wanita di hadapannya ini memang cantik semulajadi.
Remie mempersilakan Elly duduk sebaik saja Suraya menutup pintu dari luar. Buat seketika dia merenung kekasihnya itu tanpa sepatah kata. Elly juga hanya diam merenung Remie bagai sedang berkomunikasi secara senyap. Wajahnya sudah tidak setegang tadi malah kini kelihatan murung pula. Dalam hati Remie tertanya-tanya.
"Kan I dah cakap jangan datang office secara mengejut macam ni. Kalau ada apa-apa call sajalah. Dah lama you tak call I, tiba-tiba muncul kat sini. Kenapa ni ?"
Elly masih diam berpeluk tubuh. Hatinya teramat sakit melihat reaksi Remie yang bersahaja. Malah masih lagi boleh bertanya kenapa tiba-tiba muncul di sini setelah lama tidak call?
Kalaulah dia terdaya untuk membuat lelaki ini sakit hati ! Namun dia sedar Remie tidak akan mudah melatah dengan sesuatu perkara. Apatah lagi perkara yang dianggapnya enteng dan remeh-temeh. Remie akan tetap berlagak cool dan balik-balik yang sakit hati hanyalah dirinya sendiri.
"You apa khabar ? Dah lama kita tak jumpa. I rindu…"
Akhirnya Elly bersuara perlahan. Matanya buntang merenung ke mata Remie. Walau bagaimana sakit hatinya akibat diperlakukan lelaki ini, dia tidak boleh menunjukkan kekerasan. Apatah lagi memberontak atau mengamuk tidak tentu fasal. Remie sudah pasti tidak akan melayannya dan akhirnya hanya dia yang berputih mata bila Remie tetap mendambakan Riana. Dia perlu menggunakan kaedah diplomasi yang paling halus.
Mendengarkan itu Remie tersenyum lebar. Disandarkan kepalanya ke kerusi empuk.
"Ke mana you menghilang ? Merajuk ke ? You tahu kan lately I sibuk sangat. Projek I dengan jabatan tu dah berjalan tau. Sekarang I tengah plan nak supply dome untuk Genting pulak. I betul-betul takde masa. Tapi kalau you call I,kita masih boleh jumpa sekali-sekala. Are you mad with me ?"
Elly hanya menggeleng. Pandangan matanya sayu sesayu hatinya kini.
"Mana boleh I marah pada you. I tak pernah marah pada you honey… I cuma rindukan you saja."tangannya mencapai tangan kanan Remie lalu dipegangnya erat. Remie tersentuh melihat kelembutan Elly kali ini. Apakah ini strategi terbaru Elly untuk menakluki hatinya ? Kalau sebelum ini Elly selalu marah-marah dan mengamuk sakan setiap kali dia gagal ke kediamannya seperti yang dipinta. Malah selepas peristiwa dia menampar pipi Elly tanpa sengaja beberapa bulan lalu, dia ada mengunjungi Elly di apartmentnya sekali. Tujuannya mahu meminta maaf dan berdamai tetapi Elly mengambil peluang itu untuk menyerangnya habis-habisan. Malah sempat mengugut akan melakukan sesuatu kalau dia tidak segera berpindah ke apartment itu dan meninggalkan Riana.
Remie hangat hati. Dia masih sudi menjenguk ke apartment sudah cukup baik tetapi Elly seolah-olah tidak tahu bersyukur. Baginya sebagai seorang lelaki dia tidak perlu mengikut telunjuk sesiapa. Dia bebas berbuat apa saja sesuka hati. Apatah lagi bila disuruh memilih satu antara dua ! Sama ada memilih Riana atau Elly, segalanya terletak di dalam tangannya sendiri. Sesiapa pun tidak mungkin dapat mempengaruhi keputusannya. Semenjak hari itu dia langsung tidak berkunjung ke apartment Elly lagi. Panggilan dari wanita itu juga diabaikannya. Niatnya mahu mengajar Elly agar tidak semudah itu memijak kepalanya.
Dan hari ini Elly secara tiba-tiba muncul di pejabatnya. Sedikit sebanyak rindu terhadap wanita itu bertandang juga.
"Malam ni you ada program apa-apa ?"tanya Elly lembut. Remie membelek organizer seketika.
"Rasanya tak ada. Kenapa ? You nak ajak I tidur kat rumah you ?"soalnya pula dengan lirikan senyum menggoda. Elly tersenyum nipis.
"I nak masakkan something special untuk you. Dah lama kita tak makan sama kan. Jadi untuk reunion apa salahnya I buat sesuatu untuk impress you."
Remie ketawa kuat. Mengigaukah Elly ? Ruang dapur pun berkerak ada hati mahu memasak. Lagi pun, sejak bila pula dia pandai memasak ? Sejak bila pula menjadi rajin ? Remie dilanda musykil.
"What, masak ? You nak masak apa ni darling ? Chicken chop ? Black paper chicken wings ? Lamb chop ? Atau special sphagetti ?"soal Remie dengan ketawa yang masih bersisa. Elly hanya tersenyum. Dia tidak kecil hati kerana memang telah dijangkakan Remie akan ketawa bila mendengar dia mahu memasak. Seumur hidupnya belum pernah memasak apa-apa kecuali memanaskan pizza dingin untuk diri sendiri.
"Nasi beriani special untuk my dearest sweetheart Zuraimi Ahmad Zaki."
Remie terlopong. Kemudian menyambung ketawa dengan lebih kuat lagi. Wajah Elly yang merona merah ditatapnya sungguh-sungguh. Dia sangkakan percubaan memasak Elly yang pertama tentulah makanan barat yang menjadi kegilaannya, ini… nasi beriani yang disebutnya. Remie jadi keliru.
"Well, apa yang buat you tiba-tiba jadi macam ni ? Hmmm….you menyepikan diri dua bulan tu sebab belajar memasak ya."teka Remie. Elly mengiakan dengan tersenyum simpul.
"Betullah tu. Kan I dah cakap nak impress you. So macam mana, malam ni kat rumah I ya ?"
"Ok. Lepas habis waktu kerja nanti I pergi."
Senyuman Elly melebar. Dia bangun mencapai tas tangan dan bersedia untuk keluar.
"See you honey. Tonight, we'll be back to heaven. Bye."pipi dan bibir Remie dikucupnya sekali sebelum keluar dari bilik itu. Remie mengekori dengan pandangan mata.
******************************************************************************
Ketibaannya di apartment Elly malam itu disambut dengan harum bau masakan yang begitu menggoda selera makannya. Dia terus saja menyusul ke dapur. Elly sedang membuat sentuhan terakhir di meja makan yang sudah siap terhidang makanan. Terpandang nasi beriani kekuning-kuningan siap dengan ayam madu itu, Remie terus kecur air liur. Sudah lama tidak merasa variasi makanan Melayu sebegitu.
"Nope. Lepas mandi baru boleh makan."tegur Elly ketika dia cuba hendak merasa hidangan itu.
"Takkan try pun tak boleh ?"
Elly menggeleng sambil mendorong Remie ke bilik mandi. Di situ sudah tersedia satu tub penuh air hangat dengan wangian aroma terapi bunga-bungaan. Di hujung tub pula sudah terpasang beberapa batang lilin kecil berwarna pink yang menimbulkan suasana romantik dan menyenangkan. Remie mendiamkan diri saja ketika Elly menolong membukakan pakaiannya dan menyuruh dia berendam di dalam tub itu.
"Mandi dengan I ?"pinta Remie. Elly menolak lembut.
"I dah mandi. Lagi pun I ada kerja sikit lagi kat dapur. Final touch. Dah sudah mandi nanti panggil ya."
Elly berlalu meninggalkannya berseorangan menikmati kehangatan air mandian itu. Remie memejamkan matanya rapat-rapat. Selesa sungguh. Bukan tidak pernah bermandian bersama Elly dengan wangian aroma terapi tetapi kali ini dirasakan layanan Elly begitu berbeza. Lembut dan mempersonakan. Malam ini Elly bagaikan bidadari yang diperturunkan khas untuk menghiburkan dirinya yang kepenatan setelah seharian bekerja. Buat seketika dia melupakan semua hal-hal lain. Biarlah malam ini dinikmati bersama kekasih hatinya yang telah agak lama diabaikan itu.
Di ruang makan Elly telah memadamkan lampu utama. Yang menyala cumalah sebuah lampu kecil yang malap berwarna kehijauan dan dua batang lilin di meja makan. Uh, candle light dinner. Remie tidak pernah menyangka seumur hidupnya akan menghadapi malam seromantis ini siap dengan hidangan candle light dinner. Seperti si romeo yang diraikan. Dalam hatinya tergelak. Untuk apa dia melalui semua ini. Namun melihat kesungguhan Elly, dia mengakui tidak wajar memperlekehkan usaha wanita itu.
"Sedap tak honey ? I berusaha keras tau untuk masak nasi ni. Tak ada siapa pun ajar I, semua I belajar dari buku resepi dan rakaman video."
"Ummm…not bad. Berapa kali you buat try and error ?"tanya Remie pula setelah mencicipi sedikit nasi dan ayam madu. Elly ketawa manja.
"Banyak kali. I try and try…..sampailah I puas hati. Macam ni I boleh masakkan untuk you selalu kan ?"
Selesai hidangan nasi, Elly membawa pula salad buah-buahan dan sepotong kek black forest.
"Salad buah ni pun I buat sendiri,rasalah. Tapi kek tu I beli…tak larat nak buat. Takut nanti tak jadi black forest pula."terang Elly.
Sambil menghirup cafĆ© late panas yang beraroma vanila, hati Remie merintih sendiri. Terasa pilu menatap sinar mata Elly yang penuh pengharapan. Dia tidak tahu apa yang harus dibuat lagi. Antara Riana dan Elly, masing-masing telah menjadi sebahagian daripada pelengkap hidupnya. Siapa yang harus menjadi korban…Remie sungguh-sungguh tidak tahu.
Ingatan terhadap Riana hilang dengan sendirinya bila Elly mendorongnya ke bilik tidur.
******************************************************************************
Sudah jam dua pagi ketika Riana tiba-tiba terjaga. Rupa-rupanya dia tertidur di sofa di ruang menonton. Segera dia menjengah ke bilik tidur. Remie tidak ada. Di bilik air juga tiada. Di dapur gelap gelita. Riana mencapai telefon bimbit. Hanya suara rakaman Remie yang menyambut panggilannya. Perlahan-lahan Riana memanjat ke katil dan mengerekot di situ sambil merenung telefon. Remie tidak balik, tidak juga menelefon. Sudah lama Remie tidak membuat perangai gila seperti ini.
Adakah Remie sudah kembali kepada perempuan itu ?
Dia berkalih pula ke kiri. Dan dia mengakui, selagi dia mencintai seorang lelaki bernama Zuraimi Ahmad Zaki, selagi itulah hatinya akan terus dilukai…
Bunyi telefon yang nyaring tiba-tiba menyentakkan Riana. Pantas dicapai telefon yang terselit di celah selimut. Kotak pesanan ringkas dibuka dengan perasaan tidak sabar. Dia menjangkakan Remie yang menghantar berita tetapi rupa-rupanya seseorang yang tidak dikenali membawa kehampaan sekaligus pertanyaan ke benaknya yang kusut.
'Apa khabar Yana, boleh jumpa esok ? Tunggu di Coffe Bean'
Riana terkebil-kebil memandang skrin telefon.
Note: sue ........ sue ... :)

BAB : 17

~Andai gunung tak mungkin didakap
Mengapa bermimpi di siang hari~
"Kenapa dengan awak ni ? nampak tak bermaya semacam. Apa masalah, cuba cerita."
Irfan terus membuang pandang ke seberang jalan. Hiruk-pikuk kota tidak sedikit pun mengganggu lamunannya yang semakin jauh. Inilah kelemahan lelaki ini, tidak tegar menghadapi rintangan. Riana tidak pasti apa masalahnya kali ini tetapi dia dapat menduga Irfan sedang karam diamuk badainya sendiri.
Sayang….jiwanya yang pelembut telah menjadikan dia cepat lemah dengan sedikit dugaan.
"Entahlah. Rasa malas nak ingat tapi semakin cuba dilupa semakin pening kepala ni. Bingung."kata Irfan sejurus selepas mendiamkan diri. Riana tekun mendengar saat Irfan mula bercerita. Rupanya sulit juga permasalahan Irfan. Riana turut merasa terpukul. Apatah lagi bila Irfan tidak sudah-sudah mengeluh.
"Kalaulah awak di tempat dia…tentu keadaan tak jadi macam ni."
"Tak baik cakap macam tu. Dah memang dia dijodohkan dengan awak, terimalah. Seburuk-buruk dia masih isteri awak, belum terlambat untuk melentur dia."
Irfan menjuih.
"Huh ! melentur ? dia tu dah jadi jadi buluh, dah boleh bakar buat lemang…nak lentur macamana lagi ?"
Riana tertawa kecil. Wajah Irfan yang masam mencuka ditelitinya. Patutlah dua-tiga hari lepas telefonnya tidak henti berdering. Bila diangkat tiada suara yang menjawab. Rupanya Irfan yang memancing perhatian. Dia agak gusar pada mulanya untuk menemui Irfan di sini kerana bimbang dimarahi Remie namun saat mendengar suara Irfan penuh keluh-kesah, dia gagahi juga.
Irfan pernah sudi mendengar masalahnya, kini masanya pula mendengar masalah Irfan. Berkongsi dan membantu apa yang terdaya. Bukankah mereka telah berjanji untuk tidak saling melupakan.
"Semasa bertunang dulu takkan awak tak nampak perangai dia?"risik Riana. Irfan mengeluh lagi.
"Nampak pun buat-buat tak nampak. Lagi pun dulu perangainya taklah menonjol sangat. Semua nampak baik. Ingatkan dialah pilihan yang terbaik, rupanya…."
"Rupanya apa ? rupanya awak tersalah pilih…."
"Boy…awak dari dulu suka menyesal dengan apa yang terjadi. Bukankah dulu awak yang pilih dia. Sekarang ni Allah turunkan ujian, awak kenalah tempuhi. Tetapkan hati tu…apa pun yang berlaku, dia tetap isteri awak. Awak kena bimbing dia."
"Kalau awak harapkan bila dah kahwin hidup kita akan bahagia selama-lamanya…awak silap Boy. Bila-bila masa hidup kita selalu ada rintangan. Semua terletak atas diri kita sendiri, kuat atau tak…"
Irfan terus mendiamkan diri. Riana jadi bosan. Dalam hatinya terdetik syukurlah jodohnya bukan dengan lelaki ini.
Antara Irfan dan Remie terlalu jauh perbezaan karektor mereka. Irfan memang baik, romantik, lemah-lembut, bertolak-ansur, berjiwa penyayang dan gemar memanjakan wanitanya. Namun saat tiba sedikit ujian, dia mudah gentar. Sebagai anak bongsu dia lebih cenderung mengikut kata keluarganya berbanding pendiriannya sendiri.
Berbeza dengan Remie yang dilahirkan sebagai anak sulung, lelaki itu bersikap dominan dalam segala hal, baik dengan keluarga atau dengan wanita dalam hidupnya. Semua katanya perlu dipatuhi namun kadang-kala menuntut perhatian yang berlebihan. Begitu pun, Riana masih berasa selamat berada di bawah lembayung taklukan Remie kerana sememangnya lelaki itu mempunyai suatu nilai yang tidak mungkin ditemuinya pada lelaki lain. Nilai cinta dan kasihnya yang terlalu mahal.
"Awak datang jumpa saya ni, dia tak bising ke ?"
"Dia tak tahu saya jumpa awak. Kalau dia tahu, bising jugak."
Riana tersenyum memerhati wajah keruh Irfan. Lelaki ini telah menjadi lemah hanya kerana seorang wanita bergelar isteri. Kalaulah Remie yang berada di tempat Irfan sekarang, mungkin wanita itu telah lama makan hati dan pastinya tidak berpeluang untuk berperangai seperti yang dilakukannya sekarang.
"Pergi mati dengan awak. Suka hati awaklah nak buat apa, nak tinggal kat mana,nak kerja apa…suka hati awak. Besok jadi apa-apa hal jangan tanya saya, jangan salahkan saya."begitulah reaksi Remie mungkin. Egonya sebagai lelaki pantang sesekali dicabar. Dan buat sekian kalinya Riana bersyukur dirinya menjadi isteri Remie dan Remie itu suaminya. Biarlah Remie tidak romantik dan biarlah Remie tidak memanjakannya berlebihan asalkan Remie terus kuat menjadi dirinya sendiri.
Malam tadi Remie tidak balik. Riana dapat mengagak tentu Remie kembali berkepit dengan kekasihnya. Apa yang telah dilakukan oleh perempuan itu ? ugutannya tempoh hari sedikit sebanyak menyeramkan Riana. Dia tahu perempuan itu pasti sanggup melakukan apa saja untuk kembali merampas Remie.
Mengapa dugaan selalu datang dalam hidupnya. Baru saja ingin bahagia, Elly kembali mengganggu-gugat kebahagiaannya. Riana sedar dan amat mengerti, perempuan itu takkan berdiam diri selagi Remie tidak menjadi miliknya seorang. Bagaimana dia hendak menamatkan kemelut ini sedangkan Remie sendiri nampak buntu. Kisah cinta tiga segi ini takkan ada kesudahan sehingga salah seorang dari mereka menjadi mangsa. Ellykah, atau dirinya sendirikah yang bakal menjadi korban…atau mungkinkah Remie.
Namun untuk mengalah tidak sesekali. Dia bukanlah dewi yang berhati mulia rela mengorbankan diri sendiri demi kebahagiaan Elly. Dia isteri Remie sedangkan Elly cumalah seorang kekasih. Dialah yang lebih berhak ke atas Remie. Jauh di sudut hati Riana turut menyesali kemelut yang melanda ini. Andai dia tidak dipertemukan dengan Remie tiga tahun lalu, mungkin Elly dan Remie sedang berbahagia berdua kini. Dan jika dia tidak bertemu Remie, dengan siapakah sepatutnya dia dijodohkan ? Riana beristighfar perlahan. Semua yang terjadi adalah kehendak takdir dan nama Remie memang telah tercatit sejak azali untuk menjadi teman hidupnya.
"Saya ni buang masa awak saja kan. Terima kasih sebab sudi mendengar, tapi saya tahu tak ada siapa yang dapat selesaikan masalah saya ni."
"Jangan cakap macam tu. Kita kan kawan. Masalah awak masalah saya juga. Satu yang saya harapkan, tolonglah bertegas sekali ini. Gunakan hak awak sebagai suami. Awak ketua keluarga, kena ingat tu."
Irfan menganguk lemah. Begitu pun, Riana tidak pasti sejauh mana Irfan akan mengikut saranannya. Kasihan lelaki itu. Isteri yang baru beberapa tahun dinikahi itu mula membuat onar. Gaya hidupnya berubah semenjak menamatkan pengajian di universiti. Enggan bekerja di Kuantan tempat kelahirannya meski pun kerjaya Irfan telah bertapak kukuh di situ. Kalau isteri lain redha mengikut suami ke mana saja, dia pula memaksa Irfan mengikutnya berkerja di Kuala Lumpur. Terpaksalah si suami yang lembut hati itu memohon bertukar ke Kuala Lumpur juga.
Selesai hal kerja, hal lain pula yang menjadi masalah. Dia enggan melahirkan anak dengan alasan kerjayanya baru bermula sedangkan di pihak keluarga Irfan tertunggu-tunggu zuriat dari anak bongsu itu. Itu yang membuatkan emak Irfan semakin tidak betah bersua muka dengan menantu perempuannya nan seorang itu. Sudahlah penampilannya yang semakin hari semakin ranggi dengan baju ketat dan rambut berwarna, selalu pula mengelak kalau Irfan mengajak balik ke Seremban menjenguk keluarganya.
Kini Irfan semakin tersepit antara keluarga dan isteri. Riana turut merasa simpati. Namun apalah dayanya untuk membantu kecuali menjadi pendengar keluh-kesah Irfan yang setia. Dia hanya mampu berdoa agar Irfan sekeluarga terus sejahtera. Jangan sampai nanti tembok keegoan Irfan diinjak sehingga memaksanya melakukan keputusan paling bodoh cukuplah. Riana terasa ngeri sendiri bila memikirkan kemungkinan itu.
Dan pada hari-hari yang seterusnya, Riana menjadi peneman setia di kala Irfan memerlukan bahu untuk bersandar. Seandainya cuma itulah bantuan yang mampu dihulurkan, dia rela melakukannya asalkan dapat memastikan Irfan tidak terus kebuntuan sendirian. Dia pun sudah semakin kesunyian lantaran Remie kini kembali membahagikan masanya untuk perempuan itu. Hatinya sudah tidak mampu menangis.
Pada malam bersejarah ketika dia cuba meninggalkan kondo dahulu, Remie pernah berjanji untuk tidak sesekali meninggalkannya, namun saat itu Riana cukup menyedari bahawa perkara sebegini pasti akan berulang selagi kemelut antara mereka bertiga tidak dihuraikan. Kini terbukti apa yang dikhuatirkannya itu benar belaka. Selagi Remie masih belum membuat keputusan selagi itulah suaminya itu akan terus terumbang-ambing antara dua persimpangan. Sampai bila….sampai bila hatinya akan terus dilukai…
***********************************************************************
"Yana….sorry. Mie minta maaf ya sayang…Mie minta maaf. "
"Mie tak tahan tengok Yana macam ni. Please…senyumlah Yana. Pandang muka Mie ni."
Namun Riana terus membisu. Remie tertunduk melutut di sisi isterinya yang bungkam di atas sejadah dengan seluruh tubuh berselubung telekung sembahyang. Di ribaannya masih terbuka senaskah al-Quran tetapi Remie tahu Riana sudah tidak menumpu pada pembacaannya lagi. Hanya anak matanya yang merenung kosong ke baris-baris ayat suci tetapi pandangannya telah dikaburi air jernih dari takung mata yang semakin lama semakin banyak membuak dan akhirnya menitis perlahan-lahan ke pipinya.
Remie menghela nafas. Sesungguhnya menghadapi saat-saat begini lebih menyakitkan berbanding kehilangan pelanggan di syarikat. Sejak dia kembali bersama Elly, Riana seakan-akan mengerti sendiri dan langsung tidak bertanya ke mana dia pergi, kenapa tidak pulang tidur di rumah. Malah setiap kali dia pulang ke kondo ini sekembalinya dari apartment Elly, Riana tidak lagi menyambut kepulangannya seperti biasa. Sepatah ditanya, sepatah dijawab. Wajahnya murung menyimpan duka.
Bukan Remie tidak tahu isterinya itu menderita kerananya, tetapi dia sengaja buat-buat tidak mengerti. Tetapi malam ini, hatinya tidak tertahan lagi melihat Riana di rumah sedang mengadu kedukaan kepada Yang Maha Esa dengan linangan air mata sedangkan dia baru saja meluangkan masa bersama Elly. Remie terasa sebal. Diakah seorang lelaki tolol yang tidak tahu diuntung ?
"Yana pandanglah muka Mie. Jangan buat Mie macam ni please…Mie…Mie tak boleh tengok Yana macam ni." Remie terus merayu. Suaranya kedengaran sebik.
"Apa yang saya buat pada awak ?"
Naskah al-Quran ditutup perlahan, dikucup tiga kali dan akhirnya kembali ke tempat simpanannya di atas meja kecil bersebelahan almari pakaian.
Remie menggeleng.
"Yana tak buat apa-apa tapi Mie yang buat. Mie minta maaf sayang, Mie sendiri pun tak tahu kenapa boleh jadi macam ni. Yana Mie sayang….dan…dan Elly pun Mie sayang."
"Kalau sayang dia, pergilah…jangan buat dosa lagi Mie. Ambillah dia. Dia dah tak ada sesiapa lagi yang boleh diharapkan kecuali awak seorang."
"Tapi Yana macam mana ?"soal Remie pula bagai orang dalam kedunguan. Riana tersenyum lirih.
"Lepaskanlah saya. Ambil Elly dan jagalah dia baik-baik. Awak dah lama bersama dia, sayang kalau hubungan tu tak diteruskan. Awak dah jaga saya selama tiga tahun lebih, itu dah mencukupi buat saya. Saya akan berbahagia kalau awak janji nak nikah Elly dan bawa dia tinggal di sini bersama awak."
Mendengarkan itu Remie tersentak bagai terkena renjatan. Tubuh Riana diterpa dan disingkapnya telekung yang menyelimuti tubuh itu. Wajah Riana dipalingkan menghadap pandangannya.
"Apa awak cakap ni ? saya tak boleh terima awak cakap macam tu. Awak tak sayangkan saya ke Yana ? awak betul-betul nak tinggalkan saya ? awak memang tak sayang saya ke ?"soalnya bertubi-tubi dengan wajah cemas.
Riana terus terisak kuat. Sedih. Dia tak pernah melihat Remie secemas itu tetapi apalah dayanya sekarang. Hatinya sudah dipasrahkan dan dilapangkan seluas-luasnya untuk menerima apa saja kemungkinan. Dia tidak ingin lagi terus bermain teka-teki. Dia tahu sampai bila-bila pun Remie tidak akan mampu membuat keputusan kerana sememangnya Remie tidak berupaya untuk meninggalkan salah seorang dari mereka.
Seandainya Elly bertekad untuk tetap memiliki Remie biarlah dirinya saja yang berundur. Bukan dia ingin menjadi wira di sini mengorbankan diri sendiri demi orang lain tetapi menyedari memang perempuan itu lebih berhak ke atas Remie. Dia hanya awan lalu yang muncul secara tiba-tiba di padang yang gersang sedangkan Elly telah lama mengalirkan sungai kasih tak berhenti arus.
Lagi pun dia tidak sanggup membilang dosa Remie kerana mengulit perempuan itu yang belum sah buatnya. Andai dia mengundur diri, akan selesailah segala masalah. Remie dan Elly boleh hidup tenang dan dia sendiri akan meneruskan perjalanan duka hidupnya. Pahit maung hanya sementara. Dia pasti akan bertemu kebahagiaan jua di hujung pencarian. Atau di mana-mana. Segala-galanya diserahkan kepada Yang Maha Esa.
"Yana jawab soalan Mie. Yana cakap apa tadi….Yana tak sayang Mie ke ?" Remie terus mendesak. Riana tidak sanggup menentang pandangan mata itu yang mula berkaca. Tubuhnya terasa tersepit dipeluk Remie.
"Sayang. Yana sayang sangat kat awak. Tapi kita tak boleh terus macam ni. Cuba awak fikir, sampai bila kita nak duduk macam ni ? awak tak takut dosa ke Mie ? dulu awak buat dosa dengan saya, masih tak tertebus. Ini awak tambah lagi dosa dengan Elly. Cukuplah Mie, cukup. Kita tak tahu bila kita akan mati. Yana takut sangat ni…kalaulah tiba-tiba kita mati, macam mana nasib kita di akhirat nanti ? kita banyak dosa Mie…"rintih Riana perlahan dan tersekat-sekat oleh esak tangis.
Remie menghela nafas panjang. Tangannya sibuk menguak rambut Riana dan menyapu titisan air mata yang lebat di pipi Riana dan di pipinya sendiri.
"Please jangan cakap pasal mati Yana. Ok. Ok. Mie janji. Mie buat keputusan sekarang, Mie akan tetap bersama Yana. Esok Mie jumpa Elly, cakap terus-terang yang Mie tak boleh bersama dia lagi. Mie akan tinggalkan dia."
Riana terdiam. Semudah itukah keputusan Remie. Mampukah dia menepis godaan Elly di kemudian hari. Dan semudah itukah Elly berdiam diri melihat Remie terlepas ke tangannya secara mutlak ?
"Dah. Jangan sedih-sedih lagi ya sayang. Mulai hari ni Yana soranglah isteri Mie, ratu hati Mie sampai bila-bila. Jom kita makan. Yana belum makan lagi kan ? Kejap Mie panaskan pizza ya. Tadi sebelum balik Mie ada beli pizza." Riana didorongkan untuk duduk di birai katil. Selepas menyuakannya sikat dan cermin Remie terus bergegas ke dapur sambil menjinjit kotak pizza.
Riana terpaku menyoroti langkah Remie. Bukankah malam ini harus diraikan ? dia pasti peristiwa malam ini tidak akan berulang lagi sepanjang hidupnya. Remie menangis, berjanji akan meninggalkan kekasih yang telah lebih sepuluh tahun didampingi dan yang paling aneh Remie berusaha menyediakan makan malam untuknya biar pun hanya memanaskan pizza yang dingin.
Haruskah dia ketawa atau menyanyi kegembiraan dengan peristiwa yang cuma mungkin berlaku sekali ini saja sepanjang hidupnya bersama Remie. Memang bibirnya ingin tersenyum tetapi rawan di hati masih mendongkol. Riana perlu mengingatkan diri sendiri yang berkata-kata itu tadi ialah Remie, kata-kata yang keluar di bibir tetapi tidak lekat di hati. Bila-bila masa boleh terubah. Selagi belum terbukti, dia tidak ingin mempercayai kata-kata itu.
"Nah. Dinner dah datang. Jom makan sayang. Dah cuci muka ?"
Riana terlopong melihat Remie masuk ke bilik dengan menatang dulang berisi kepingan pizza dan dua gelas jus oren. Meja kecil di sisi katil dipindahkan ke beranda dan Remie menempatkan dulangnya ke meja itu. Riana masih terpaku. Dia sangkakan Remie akan memanggilnya makan di dapur dan dia seperti biasa terpaksa mengelap pisau dan garfu untuk Remie makan, tetapi sebaliknya Remie telah melakukan semuanya sendiri malam ini.
"Pakai baju ni sayang, kat luar tu sejuk."
Kejutan tidak habis di situ. Remie mengambil baju sejuk panjang yang tergantung di dalam almari dan disarungkannya ke tubuh Riana. Uh, peristiwa malam ini benar-benar unik antara banyak-banyak malam yang berlaku dalam hidupnya. Dia boleh menikmati malam ini tetapi usah bermimpi Remie akan melayannya bagaikan permaisuri di lain hari. Sebaliknya hanya dialah yang akan terus melayan lelaki itu bagaikan raja.
"Kenapa Yana ? Tak sedap ke pizza ni ?"
Kepingan pizza kembali ke piring. Riana berlari ke bilik air sambil menekup mulut.Di situ terhambur cairan berwarna coklat kuning dari mulutnya. Remie mengekori.
"Kenapa ni sayang ? Ok tak ni ?"belakang Riana digosok-gosoknya dengan perasaan cemas tidak keruan.
"Pening. Saya pening, saya nak baring."
Cepat-cepat Remie memapah Riana ke katil kemudian bergegas pula ke dapur mendapatkan segelas air suam. Selepas itu diselongkarnya pula laci di almari mencari minyak angin panas.
Sambil menyapu minyak angin ke dahi Riana Remie tersenyum-senyum sendiri.
"Kenapa awak senyum-senyum macam kambing busuk ni?"tanya Riana hairan.
"Muntah-muntah. Pening-pening. Awak pragnant ya ?"
Riana berkerut kening. Mengandung ? Benarkah dirinya mengandung ? Memang bulan lepas periodnya tidak datang, tetapi dia tidak berasa seperti dirinya mengandung. Dia muntah dan loya mungkin kerana perutnya kosong sejak pagi lagi tidak makan apa-apa. Dan sebaik menyuakan pizza ke mulut tadi, aroma bawang putih yang kuat telah mendesak angin dalam badannya melonjak keluar. Tetapi andai benar dirinya mengandung, dialah manusia paling gembira pada malam ini.
"Jomlah ke klinik. Kita check sekarang. Saya tak sabar ni, jomlah…."desak Remie.
Riana tersenyum nipis. Dia juga tidak sabar tetapi dia takut melihat harapan Remie yang menggunung itu. Kalau dia tidak mengandung pasti mereka akan kecewa.
"Tak apalah, saya boleh pergi sendiri esok. Kita tengok esok macam mana ya."pujuk Riana. Remie tersenyum dan mengangguk. Dalam hatinya tidak sabar menunggu esok. Dan esok juga dia akan menemui Elly dan memutuskan hubungan mereka. Biarlah dia menghancurkan sekeping hati Elly asalkan dia tidak menghancurkan dua jiwa, Riana dan anaknya yang bakal lahir. Dia nekad, apa pun yang akan terjadi dia akan terus bersama Riana buat selama-lamanya.
BAB 18 :
"Kenapa dengan you ni, sakit ke ?"
Elly yang terbaring di katil tersenyum senang melihat kedatangan Remie. Dikuakkan sedikit langsir tingkap agar ruang bilik itu lebih bercahaya. Dia cuba bangun ketika Remie melabuhkan punggung di pinggir katil.
"Eh, janganlah…nanti berkedut pulak baju I."tepis Remie ketika Elly cuba memeluk tubuhnya.
Hari ini dia belum pun masuk ke pejabat. Pagi tadi selepas keluar dari rumah dia terus ke pejabat seorang pelanggan. Selesai berbincang dan minum bersama pelanggan, dia menelefon Elly untuk meminta berjumpa petang nanti tetapi Elly pula memberitahu kurang sihat dan memintanya segera datang ke apartment.
"Tukar bajulah…kan banyak baju you kat sini."rengek Elly. Banyak, baju I memang banyak kat sini tapi tak lama lagi akan I angkut semuanya, desis hati Remie.
"Kan I kerja ni, mana boleh melepak kat sini. Yang you ni kenapa tak pergi kerja, nak kata demam badan tak panas pun."Remie meraba dahi dan pipi Elly. Memang tiada tanda-tanda demam tapi wajahnya agak pucat.
"You tak perasan pun I sakit ? tak ambil peduli pasal I langsung…"
"tapi mulai hari ni you kena selalu ada kat sini, I perlukan you…"bisik Elly perlahan sambil membawa tangan kanan Remie ke bibirnya lalu diciumnya penuh kasih.
Remie berpaling ke arah lain. Sekeras-keras dia kadang-kala akan termakan pujuk rayu Elly yang pandai menggoda, tetapi kali ini dia perlu bertekad. Apa pun yang akan terjadi, keputusan yang telah diambil akan dikotakannya. Riana lebih memerlukan dirinya. Apatah lagi dalam keadaan sekarang, Riana sedang membawa benih cinta mereka. Cukuplah selama ini dia menjadi seorang suami yang telah banyak melukakan hati isteri, dia tidak mahu kelak anaknya turut merana andai dia masih mempunyai wanita lain.
"Since I dah ada kat sini, biarlah I berterus-terang…you dengar baik-baik dan please jangan kata apa-apa, sebab I dah buat keputusan…."
Remie menarik nafas dalam-dalam. Elly tenang menanti dengan senyuman nipis menghiasi wajahnya. Ah, mengapa begitu rupawan sekali wanita ini. Bening matanya, halus kulitnya, lembut rambutnya…membawa Remie mengimbau kembali saat-saat manis yang lalu.
Saat mereka berdua disandingkan di pentas theater sewaktu di tingkatan lima. Dia putera zaman lampau yang dinikahkan dengan puteri raja kerana kebijaksaan membanteras pengkhianat bangsa. Puteri dengan rela hati menerima kerana sang putera telah lama menjadi raja hatinya. Pada hari persandingan dia begitu terpukau dengan kejelitaan puteri berbusana Melayu zaman silam, dan dari saat itu bermulalah era percintaan di dunia nyata yang menyemarakkan api cemburu teman-teman.
Ketika mereka bersama kelab kembara sekolah menyertai ekspidisi mendaki gunung Stong di Kelantan, berkeretapi dari Kuala Lumpur ke Ulu Kelantan yang mengambil masa semalaman, Elly terlena di bahunya dalam kedinginan gerabak keretapi dan sewaktu semua orang sedang terlena, dia buat pertama kali memberanikan diri mencium pipi mulus Elly. Betapa indahnya waktu dulu.
Elly, bukan setakat memberi cinta malah sanggup bersabung nyawa untuknya. Di kala keriangan bermandi-manda bersama teman-teman di puncak air terjun gunung Stong, dia telah tersilap langkah dan hampir saja terjunam ke pusar air yang deras kalau tidak diselamatkan Elly dengan menarik bajunya dan berpaut di batu licin. Dia tidak akan pernah melupakan itu. Kerana nekad Ellylah dia masih terselamat.
Juga, dia masih teringat bagaimana Elly beria-ia menentang sewaktu dia berura-ura untuk terjun ke bidang modelling setelah dilamar oleh sebuah agensi modelling. Kata Elly dia langsung tidak sesuai dan tidak akan pernah berjaya kalau bernekad menjadi model. Alasannya dia memang tidak berjiwa seorang model. Yang sebenarnya Elly takut dia akan dikenali ramai dan seterusnya mengganggu-gugat hubungan mereka. Waktu itu dia hanya ketawa.
Dia cukup menyedari kekhuatiran Elly dan dia yakin gadis itu benar-benar mencintai dirinya. Memang dia pun tidak ingin menjadi model. Lamaran itu hanya datang kebetulan ketika mereka bersama-sama merayau di Lot 10. Lalu, Ellylah yang mencadangkan agar dia memulakan perniagaan sendiri. Elly yang bertungkus-lumus menyiapkan kertas cadangan dan Elly juga yang berusaha keras mencari pelanggannya yang pertama.
Sepuluh tahun sudah mereka bersama. Terlalu banyak kisah suka-duka untuk dikenang tetapi kini dia terpaksa meninggalkan Elly. Keputusan itu terlalu sukar. Untuk melafazkannya terasakan seperti memijak bara. Pedih. Namun, kala membayangkan wajah Riana di samping seorang anak kecil yang memanggil-manggil namanya, hatinya kembali bulat.
"I dah buat keputusan, kita tak boleh bersama lagi. I…I…terpaksa tinggalkan you. Sorry."
"Apa you cakap ni ? You tak sayangkan anak you ke ?"
"Sebab sayangkan anaklah, I nak putuskan hubungan kita. I tak mahu hidup tak tentu arah lagi. Berilah I peluang jadi bapa yang baik."
"Then kenapa nak tinggalkan I ? You sepatutnya luangkan lebih banyak masa dengan I. I mengandungkan anak you Remie !"
"You what ?!"
Sekeping surat bercop klinik swasta yang dihulurkan Elly disambut dengan terketar-ketar. Benar. Pengakuan yang mengesahkan Ellyna Datuk Majid mengandung dua bulan itu ditandatangani doktor klinik terbabit. Remie dilambung ombak debaran. Sungguhkah ini?
"Macam mana boleh jadi macam ni ? Kan I selalu cakap, berhati-hati. You tak makan ubat ke ?"
Elly menggeleng.
"I terpaksa buat macam ni. Kalau tidak, sampai bila-bila pun you takkan fikirkan masa depan kita. Please honey, kita kahwin ya."
"How could you !"tangannya sudah diangkat separuh untuk menampar pipi Elly, tetapi segera diturunkannya semula. Surat dari klinik telah renyuk digumpal dan terpelanting ke dinding. Remie terduduk di pinggir katil dengan kedua-dua tangan memanggung kepala.
"I'm really sorry honey…tapi I buat ni semata-mata untuk kita. Untuk you dan I. I tak suruh you buang Riana…. I cuma nak you fikirkan pasal I juga, I just nak hidup bersama dengan you. Tu saja."
"Tapi cara you ni salah ! Kita bukan hidup bersendirian di dunia ni Elly. Kita ada mak bapak, ada keluarga. Kalau you tak nak fikirkan pasal keluarga you, fikirkanlah pasal keluarga I ! Mama, papa I…apa mereka kata nanti !"
"I know…I know…that's why I buat semua ni. You ingat mak bapak you senang-senang ke nak bagi kita kahwin ? Sebab tu I cari jalan. Kalau I dah buncit, tentu mama dan papa you tak sanggup nak biarkan begitu saja. Tentu diorang suruh kita kahwin. Begitu juga dengan family I, diorang takkan sewenang-wenangnya biar I bersama you kalau diorang tahu you dah kahwin."
"Huh !"
Genggaman penumpuk terlepas ke muka tilam. Hatinya panas. Mengapa terlalu malang hidup ini.
"You ni pentingkan diri ! Tak fikir langsung tentang orang lain. I ada isteri. You ingat semua masalah boleh selesai bila you buat macam ni ? Masalah bertambah rumit tahu tak ?"
Elly tersenyum sinis. Dia bergerak ke almari dan mengeluarkan sesuatu dari laci.
"Isteri. Well, terpulang pada you nak kata apa, tapi I nak you tengok gambar ni. Inilah isteri yang you agung-agungkan sangat tu. Lepas tengok, ikut suka youlah kalau masih nak simpan dia sebagai isteri you."
Remie rakus merampas sampul besar di tangan Elly. Seketika kemudian matanya buntang memerhati satu demi satu imej yang tertera di gambar itu. Riana ! Aksi-aksi Riana berpacaran bersama seorang lelaki kelihatan begitu mesra. Minum bersama, bergelak-ketawa. Berjalan-jalan di pusat beli-belah, malah ada gambar memaparkan mereka berbual di tempat parking bawah tanah. Siapalah yang dapat menghalang andai terjadi sesuatu yang kurang sopan di tempat yang sunyi sebegitu ? Hatinya bertambah panas.
"You jangan ingat I sengaja fitnah dia. I ternampak depan mata, isteri you tu tengah berkepit dengan jantan lain. Jantan tu bekas kekasih dia kan ? I cuma tak nak you terus ditipu dengan perangainya yang pura-pura baik tu. I tahu semua kisah-kisah dia yang dulu. Boleh you ambil perempuan macam tu jadi bini you ? You tak takut mama you tahu pasal kisah silam dia ?"
"Dan lagi, I nak ingatkan you. Tak usahlah you berangan nak dapatkan anak dengan dia. Kalau you nak tahu, sebelum dia jumpa you, dah dua kali dia buat abortion. Selalunya perempuan yang banyak kali buat abortion akan susah nak mengandung lagi. So you sendiri fikirlah. Dan kalau dia boleh mengandung sekali pun, you nak ke zuriat dari rahim perempuan macam Riana tu?"
"You diam !!"
Gambar-gambar berterabur bersepahan di serata ruang bilik.
**************************************************************************************
Riana cepat-cepat melangkah masuk ke rumah bila terpandang kereta Remie ada di tempat parkir sebaik dia sampai di perkarangan bangunan kondo itu. Remie yang masih berpakaian ke pejabat sedang duduk di sofa menatap tajam ke skrin rata televisyen.
"Cepatnya awak balik hari ni. Ni kenapa masam sangat ? Baju pun tak tukar lagi…kenapa ni ? Awak nak minum, saya ambilkan ya."
"Tak payah. Awak pergi klinik tadi ? Doktor cakap apa ?"
Riana tidak jadi melangkah. Dia diasak kehairanan melihat wajah masam Remie yang langsung tidak memandang ke arahnya. Dia jadi ragu untuk menyampaikan berita itu. Semalam Remie beria-ia mahu dia ke klinik untuk memeriksa sama ada dia mengandung, tetapi dia tidak pergi. Rasanya sia-sia saja dia ke doktor sedangkan dia tidak sakit apa pun.
Memang Riana langsung tidak terfikir yang dirinya mengandung kerana memang tiada tanda-tanda ke arah itu. Dia muntah kerana perut kosong berisi angin, dan pening kerana terlalu banyak menangis mengenangkan kesudahan hidupnya dengan Remie. Tetapi untuk kepastian, dia mendapatkan nasihat Mimi. Mimi menyuruh dia membeli alat menguji kandungan di farmasi dan itulah yang dia lakukan. Ternyata keputusannya seperti yang diduga. Memang dia tidak mengandung.
"Tak. Saya tak pregnant Mie. Sorry, belum rezeki kita agaknya."
Hujung jari Remie digenggam erat. Dia sendiri kecewa, malah terlebih kecewa lagi kerana terpaksa menghampakan Remie.
"Saya dah agak. Memang awak tu dah tak boleh mengandung. Dua kali abortion, Tuhan pun tak ingin nak bagi peluang ketiga."balas Remie dengan suara tegang. Riana lantas terkesima.
"Abortion ? Apa awak cakap ni, siapa yang buat abortion ?"
"Dah. Tak payah lagi nak berpura-pura, nak tunjuk baik. Sekarang kau pergi kemaskan baju-baju kau, keluar dari rumah ni. Aku tak nak tengok muka kau lagi."
Bagai hendak gugur jantung Riana mendengar bait kata-kata itu. Remie menggelar 'kau-aku'. Hantu mana yang telah merasuk lelaki ini. Semarah mana pun dia, belum pernah sekasar itu. Dan, Remie menghalaunya keluar dari rumah itu ?
"Ya Allah. Dah kenapa dengan awak ni ? Takkan pasal saya tak pregnant awak nak halau saya ?"
"Bukan pasal tu. Pasal kau dah tipu aku hidup-hidup selama tiga tahun lebih kau tahu. Kenapa kau tak cakap dengan aku, kenapa kau tak berterus-terang yang kau tu pembunuh anak sendiri ? Aku pun tak tahu dengan jantan kau yang mana satu, tapi sampai dua kali kau buat abortion ya. Sekarang baru aku tahu, jahat betul kau ni."
Riana terjelepuk di depan sofa. Lututnya lemah tidak mampu berdiri. Akal fikiran pula berkecamuk tidak menentu.
"Saya…saya tak tahu apa yang awak cakapkan."
"Sudahlah Riana. Pergi mati dengan lakonan kau. Ni ! Ni apa ? Kau tengok sendiri."
Satu sampul surat kuning bersaiz A4 dilempar kasar ke hadapan ribanya. Terketar-ketar tangan Riana menarik keluar isinya. Gambar-gambar yang diambil secara curi ketika dia bersama Irfan beberapa minggu lalu terbentang di depan mata.
"Mie…dengar dulu saya cakap. Ini Irfan…"
"Aku tahu ! Aku tahu itu bekas pakwe kau kan ? Sekarang kau dah baik balik dengan dia ya. Pandai betul kau ni. Kau kahwin dengan aku, kau buat baik dengan aku, elok-elok aku dah percaya habis dengan kau…kau pergi menggatal dengan jantan lain ya. Memang bodoh betul aku kahwin dengan perempuan macam kau. Anjing takkan pernah lupakan tahi, begitu juga kau. Kau perempuan jahat, sampai bila-bila pun takkan jadi baik !!"
"Remie ???"
Saat itu sayup-sayup bunyi telefon bimbitnya kedengaran dari dalam tas tangan yang diletak di atas meja kecil. Remie pantas menyelongkar ke dalam tas tangan lalu menyuakan telefon kecil itu tepat ke depan muka Riana.
"Nah. Boy kau telefon. Jawablah ! Pakwe kau nak ajak keluar tu. Takkan tak nak jawab."
Riana kaku ketakutan. Ini bukan suaminya yang biasa. Remie seakan dirasuk hantu jembalang sehingga hilang ciri gentleman yang ditatangnya selama ini.
"Kau jawab telefon ni. Kalau tak aku hempukkan …"serentak itu juga telefon bimbit Riana sudah terbang laju ke dinding dan berderai segala bateri dan isi perutnya di situ. Riana terus tersedu.
"Kau pergi. Pergi kemaskan kain baju kau sekarang. Aku tak nak tengok muka kau lagi kat rumah ni. Kau perempuan hina !"
"Mie dengarlah Yana cakap. Yana tak buat…"
"Dah dah aku tak nak dengar !"
Pegangan Riana di tangannya disentap keras lalu Remie bangkit menghala ke almari. Dikautnya kesemua baju Riana lalu dicampak ke hadapan Riana yang sedang tersedu di hadapan sofa. Riana semakin hiba melihat kunci kereta dan sangkar hamsternya turut dilonggok di situ…
BAB 19:
Suasana tegang menguasai ruang rumah Ahmad Zaki sekeluarga. Zaharah terbenam di sofa dengan wajah masam mencuka, Ahmad Zaki tidak jauh darinya kelihatan meraup muka dan beristighfar beberapa kali mencuba untuk bertenang. Remie terduduk di hujung sofa panjang, merenung kosong ke permaidani dengan wajah tanpa ekpsresi. Dari tingkat atas, dua orang gadis kembar Nana dan Nini berdiri polos memerhati ke bawah sambil berpegangan tangan sesama sendiri. Wajah mereka memerah dan ada air jernih yang mula bertakung di pelupuk mata.
"Apa dosa mama sampai kau balas begini along ? Mama dah bagi kau cukup didikan, agama...tapi macam ni along buat kat mama. Along tak ingat keluarga ke, dah buang keluarga ke sampai begini sekali tindakan along ?"rintih Zaharah buat ke sekian kali.
"Dah la mama. Mama asyik membebel je, along penat la nak dengar. Sekarang ni along mintak jasa baik mama dengan papa, restu pernikahan along dengan Elly. Tu saja. Tak kisahlah kalau mama dan papa tak nak tolong uruskan, biar along buat sendiri."
Zaharah membulat mata.
"Apa?! Kahwin ? Dah gila ke along ni ? Habis Yana macam mana ?"
Remie membuang pandang ke kejauhan. Memang telah diduga mama akan menentang tetapi apalah dayanya lagi. Dia sudah tidak memikirkan tentang Riana atau sia-siapa lagi. Yang penting sekarang menyelamatkan Elly.
"Betul along nak kahwin dengan budak tu ?"soal Ahmad Zaki tiba-tiba setelah lama mendiamkan diri. Remie mengangguk.
"Betul pa. Selama ni dia dah banyak menderita sebab along. Semua ni salah along, biarlah along tebus semuanya kali ni. Along menyesal..."
'Senangnya along cakap. Dulu-dulu tak nak fikir sekarang baru nak menyesal. Muda-muda dah kahwin dua, esok nak sampai ke tua tak tahu berapa pulak bini kau, along !"dengus Zaharah geram. Sukar untuk menerima anak lelakinya terlibat dalam masalah serumit ini. Selama ini dia bangga anak lelakinya kacak, pandai berdikari dan berperibadi baik, tetapi siapa sangka di sebalik semua itu tersembunyi satu kepincangan yang amat memalukan.
"Eloklah along kahwin dengan dia. Bila dah kahwin tu, jaga keluarga along baik-baik. Sama ada budak tu atau pun Yana, bila dah jadi isteri along, adalah tanggungjawab along. Mereka amanah Tuhan untuk along. Dah, lepas ni papa tak nak dengar apa-apa lagi pasal masalah perempuan atau keluarga along."
"Abang??"
Sekali lagi Zaharah tersentak bagai tercucuk duri. Matanya membulat merenung si suami.
"Biarlah Zah. Ini saja cara yang ada. Budak ni dah besar, biar dia rasa sendiri pahit manis hidup dia. Dosa yang dia buat, biar dia tanggung sendiri."putus Ahmad Zaki tenang. Hatinya sendiri pedih untuk menerima semua ini tetapi sesungguhnya tiada jalan lain lagi yang dapat dilalui. Daripada membiarkan Remie membunuh anak yang tidak berdosa itu, lebih baiklah anak itu dilahirkan dan diperkenalkan kepada dunia penuh pancaroba ini.
"Ma, sebagai anak takde apa lagi yang along harapkan dari mama kecuali restu mama untuk along teruskan hidup ni. Along tahu along bersalah, sebab tu along minta sangat mama restukan apa yang along nak buat ni. Ini saja cara untuk tebus dosa along. Pasal Yana, mama janganlah risau...pandailah along uruskan."
Zaharah masih berbelah bahagi. Perasaannya bercampur-baur. Dia berasa marah dengan keterlanjuran anaknya tetapi dalam masa yang sama simpati kala terpandang wajah yang memohon restu itu. Anaknya sedang melalui saat-saat yang sukar. Tetapi idea untuk mendapat menantu kedua itu langsung tidak jejak di kotak fikirannya. Terlalu sukar, terasa bagai menjerut lehernya.
"Huh ! Suka hati kaulah along. Kalau mama halang pun kau kahwin juga kan. Satu je mama nak ingatkan, jangan sesekali kau bawa budak tu balik ke rumah ni. Mama tak suka dan tak ingin nak tengok. Dan anak kau tu pun, kau jagalah sendiri. Mama tak mahu ambil peduli. Mama cuma nak Yana. Sekarang kau pergi cari Yana sampai dapat."kata Zaharah dengan muka masam mencuka.
Lega hati Remie mendengarnya. Dia tidak ingin bertekak lagi. Dia tahu marah mama tidak akan ke mana. Kelak nanti bila kemarahannya reda, mama tidak akan sampai hati untuk tidak memepedulikan cucu sendiri. Biarpun anak itu terhasil di luar ikatan pernikahan, hakikatnya anak itu tetap cucu mama.
Dengan perasaan sedikit tenang bagai telah terlepas satu bebanan, Remie meraih tangan mamanya lalau mencium tangan itu penuh hormat.
"Thank you ma. Ampunkan along ya. Dah la mama jangan risau lagi, along tahu apa nak buat. Mama doakan along saja."Kemudian dia beralih kepada papanya. Kepada orang tua ini dia tidak tahu hendak berkata apa. Hubungan mereka tidak berapa rapat tetapi dia tahu papa sentiasa memeberi sokongan padu kepadanya.
"Along balik dulu."Selepas mengucup tangan Ahmad Zaki Remie bergerak perlahan ke pintu. Sebelum keluar dia sempat mendongak ke tingkat atas. Di situ Nana dan Nini tersengih sambil menyapu air mata di pipi masing-masing. Remie cuma mampu melempar senyuman hambar kepada dua orang adiknya itu. Tentu mereka sedih mengetahui hubungannya dengan kakak ipar mereka kini bermasalah. Itu pun tidak dikhabarkan sebab sebenar Riana meninggalkan rumah. Biarlah mereka terus menganggap Riana meninggalkannya kerana kecil hati ekoran terbongkar hal perhubungannya dengan wanita lain. Kalaulah mama tahu yang sebenarnya dia yang menghalau Riana dari rumah, sudah pasti mama juga turut menghalaunya dari menjejakkan kaki ke rumah itu.
Semenjak ketiadaan Riana, Remie terasa agak sepi berada di kondo itu. Sepi yang tidak mungkin dapat diubati dengan perkara lain. Untuk menghindarkan kesepian dia sering menghabiskan masa di luar, tinggal sehingga lewat malam di pejabat atau mengunjungi Elly di apartmentnya. Tetapi setiap kali berada di tempat-tempat itu hatinya terasa ingin balik ke kondo. Jejak sahaja kaki di kondo, dihimpit dengan kesepian dan perasaan kehilangan akan sesuatu, dia terasa ingin keluar pula. Semuanya serba tak kena.
Dia pernah cuba menelefon Riana beberapa kali tetapi bila semua panggilannya disambut peti pesanan suara, barulah dia menyedari bahawa telefon bimbit Riana telah pun hancur berkecai dek kerana perbuatannya sendiri.
Ke mana Riana membawa diri ?
Perasaannya terdetik ingin tahu tetapi mengenangkan perbuatan Riana menipu dirinya membuatkan dia terasa bagai seorang lelaki dayus yang diperkotak-katikkan. Dia paling benci bila kewibawaannya dicabar. Apatah lagi yang menipu itu Riana, perempuan yang telah berjaya mewarnai diari hidupnya, isteri yang dipercayai dan dikasihi, orang yang tidur berkongsi selimut dengannya. Sukar untuk mempercayai perut langsing yang dibelainya saban hari itu pernah mengandungkan anak luar nikah. Lebih keji, anak itu dibunuh tanpa diberi peluang bernafas di muak bumi ini. Dan yang melalukan itu ialah Riana !
Mungkin tidak mengapa kalau Riana berterus-terang dari mula. Dulu sewaktu dia mula merapati Riana, telah didesaknya perempaun itu agar mendedahkan semua rahsia hidupnya agar di kemudian hari tiada yang sangsi atau tersembunyi. Dia sangkakan Riana berlaku jujur dengan menceritaka segala-galanya. Rupa-rupanya segagah dia sebagai seorang lelaki masih mampu diperdaya kelicikan perempaun seperti Riana.
Elly pula kini semakin manja dan berusaha untuk mengambil hatinya. Tetapi Remie sudah tidak seghairah dulu untuk bersama Elly. Fikirannya runsing. Dia bakal memiliki anak yang tidak layak berbinkan namanya walaupun nyata dialah bapa anak itu. Itulah hukum agama dan dia sesekali tidak mampu mengubahnya. Bagaimana hendak diterangkan kepada anak itu nanti andai dia bertanya mengapa namanya berbin atau berbintikan Abdullah. Bagaimana anak itu hendak memahami dia tidak berhak mewarisi harta mama papanya seperti anak-anak yang yang lain.
Semua itu menyesakkan fikiran Remie. Dia tidak mahu memikirkan hal itu tetapi di kala bersendirian persoalan-persoalan begitu kerap mengganggu ketenangannya.
"You nampak tak happy sejak dua tiga hari ni. Kenapa honey ? Kan kita dah nak kahwin, you sepatutnya rasa happy."tegur Elly.
"Tak perlu bagitahu apa yang patut atau tak patut I buat. You sepatutnya fikir betul tidak apa yang kita nak buat ni."
Satu hal lagi yang merisaukannya, tentang penerimaan keluarga Elly dengan keadaan ini. Apakah segala-galanya akan berjalan lancar seperti yang diyakini Elly ?
"Apa yang you risaukan. Parents I masih bercuti kat Switzerland lagi. Nanti bila diorang balik I bagitahulah. Pandailah I handle. You jangan risau ok, tak lama lagi kita akan kahwin. I nak selamanya di sisi you."Elly bersandar manja ke lengannya.
"Berapa percent you confident mak bapak you akan setuju ?"
Elly berkerut kening kemudian ketawa mengekek.
"You ni tanya percent macam cikgu matematik pulak. Come on, mama dan papa I...tahulah I nak handle macam mana. Yang you ni pulak sejak bila dah pandai ambil serius hal sekeliling. Selalu tu tak macam ni pun ?"
"Yes I'm dead serious, Elly ! Of course I'm serious. You ingat hal ni main-main, ini soal hidup atau mati you tahu tak ?"
"Baguslah kalau you ambil serius, sebab I dah penat hidup main-main. Selama ni you tak pernah fikirkan hal I dengan serius. Kalau dari dulu lagi you serius, perkara ni takkan terjadi. Kita boleh hidup bersama aman damai."
"Sudah ! Kalau nak kahwin dengan I please jangan ungkit hal-hal yang menyakitkan hati. I dah tak ada sesiapa lagi you tahu tak. Mama dan papa dah tak mahu ambil peduli, Riana pun dah tak ada..."kendur suara Remie bagai menyatakan kekesalan.
"Baguslah dia tak ada. She doesn't belong here."kata Elly perlahan.
"She does belong here. She's my wife !"sanggah Remie lantas segera keluar dari apartment. Begitulah selalunya kalau timbul persoalan Riana antara dia dan Elly. Setiap kali Elly mengaitkan nama isterinya dengan perkara yang tidak baik dia jadi tidak tentu. Dia cuma mahu menjaga anggota badannya agar tidak mengasari Elly. Selagi boleh dia akan terus menjaga dirinya daripada menjadi lelaki bacul hanya kerana tidak mampu mengawal amarah.
Namun ada kalanya gelodak perasaan yang menghimpit tidak mampu disembunyikan walaupun dia cuba berlaga biasa.
"Muka kau macam muka orang hilang bini."
Remie mendongak memandang tuan empunya mulut lancang itu. Rahmat tersengih sambil terus duduk di hadapannya tanpa dijemput.
"Ingat aku macam kau. Kau sorang je yang hilang bini kat sini."
Rahmat hanya ketawa mendengar kata-kata itu. Melihat wajah keruh Remie dia dapat meneka lelaki itu sedang menanggung masalah peribadi.
"Hemmm...yalah, kau hebat mana pernah kalah soal perempuan. Tapi petang ni kita ada mesyuarat dengan wakil Genting. Jangan pulak kau bawak muka cap sardin dua ringgit kau tu ke meeting petang nanti, kang hilang pulak keyakinan diorang pada kita."
Muka Remie semakin kelat. Malas dia melayan Rahmat yang ada-ada saja tetapi dia tetap menghormati lelaki itu sebagai seorang abang yang telah lebih dulu makan garam daripadanya. Ada kalanya Rahmat memberikan nasihat-nasihat berguna untuknya.
"Dahlah. Jom makan, aku lapar ni. Hah, tengok dah pukul dua... patutlah perut aku bergendang semacam. Jom !"ajak Rahmat. Remie bangun dengan malas.
"Kau turun dulu, aku gi toilet jap."
"Ok."
Rahmat berjalan keluar dari bilik Remie. Sebaik melintasi meja Suraya, dia melihat anak buahnya itu masih tekun menghadap komputer.
"Amboi rajinnya kerja, sampai tak keluar makan. Nak jadi pekerja contoh ke ?"
Suraya berpaling. Senyuman indah segera menghiasi wajahnya.
"Paksu... mana ada rajin, Sue cuma tengok-tengok pasal internet security ni. Paksu nak gi makan eh ?"
"Ha ah... Sue tak nak makan ke ?"
"Nak. Paksu belikan eh ? Sue nak makan nasik paprik, tolong tapaukan untuk Sue boleh ?"pinta Suraya.
"Apa pulak tapaunya. Jomlah sekali, join paksu dengan Remie."
Suraya tersenyum simpul.
"Boleh ?"
Rahmat mengangguk. Suaraya lalu tersengih girang.
"Paksu turun dulu. Sue nak mekap jap."
Suraya bangkit untuk ke bilik air. Di situ dia tertembung Remie yang baru saja keluar dari bilik air. Lelaki itu cuma memberinya senyum tawar bagai tidak bersemangat.
"Remie."panggil Suaray ketika Remie sudah melepasinya beberapa langkah. Remie berpaling.
"You nak gi makan dengan paksu eh ? Tunggu I ya, just one second."
Remie mengangguk.
Sebentar kemudian Suraya berlenggang keluar. Dia tersenyum melihat Remie terpacak di sisi mejanya.
"I'm ready. Let's go."
Mereka beriringan turun tangga untuk ke tempat telak kereta. Sambil berjalan Suraya seperti biasa galak bercerita itu ini siap dengan gelak tawanya yang manja. Remie tersenyum, sesekali menyoal balas untuk mengambil hati.
Dari kejauhan Riana melihat suaminya berjalan ke kereta diiringi seorang gadis manja. Desakan rindu mendorongnya ke sini tetapi kini apa yang terhidang di depan matanya mengesahkan bahawa Remie memang telah berkerat rotan berpatah arang dalam perhubungan dengannya.
Di hati Riana terdetik simpati untuk gadis manis berbaju kurung biru polos itu. Gadis itu tidak menyedari gelak tawanya hari ini akan bertukar menjadi tangisan suatu hari nanti. Teruslah, teruslah menikmati wajah kacak dan tutur lunak Remie kerana tidak lama lagi tutur yang lunak itu akan menjadi tengking hamun, wajah yang kacak itu akan menjadi igauan buruk sepanjang kehidupanmu.
Perlahan-lahan Riana mengundurkan kereta dan berlalu dari situ.
************************************************************************************************
"Mama, Elly nak khawin."
Datin Marcella tersentak. Belum habis cemas melihat Elly muntah-muntah bagai perempuan bunting sulung, anak gadis itu tiba-tiba membicarakan soal kahwin pula. Semua ini menimbulakn tanda tanya yang bukan sedikit.
"Elly ok tak ni ? macam sakit je...kita ke klinik ya sayang..."
Anak yang tersandar lemah di sofa itu direnungnya dengan seribu kehairanan. Wajah Elly pucat, dadanya pula kelihatan beromabk-ombak selepas memuntahkan segala isi perut. Elly menggeleng lemah.
"Tak payahlah mama. Elly cuma nak kahwin. Beritahu papa, malam ni Elly bawa Remie jumpa mama dan papa ya. Kita jemput abang Fazrul dan Kak Nadia sekali. Sekejap lagi Elly call abang Fazrul."
"Nanti dulu. Ni kenapa tiba-tiba cakap pasal kahwin. Muntah-muntah, muka pucat macam orang pregnant, Elly ada apa-apa ke ?"
Hati wanitanya sangsi melihat tingkah-laku si anak. Sangat mencurigakan. Dia baru saja pulang bercuti bersama suami di Switzerland, ingatkan apabila pulang ke rumah hatinya lebih tenang melihat kebahagiaan anak-anak tetapi hari ini dia diperlihatkan petanda akan sesuatu yang kurang baik.
Ketika Elly cuba bangun sekali lagi cairan kuning menerobos keluar dari mulutnya sebelum mereka sempat berbuat apa-apa.
"Sapinah !!!"Datin Marcella menjerit lantang kepada pembantu rumahnya. Berlari-lari wanita Indonesia itu ke ruang tamu tetapi saat itu cairan muntah Elly telah pun bertebaran di merata tempat. Di sofa, di meja kopi malah di atas permaidani tebal, muntah meleleh membangkitkan bau yang tidak menyenangkan.
Datuk Ayub mundar-mandir di sekeliling ruang tamu. Fikirannya buntu mengenangkan perbuatan si anak. Elly sudah melampau. Sewenang-wenangnya menconteng arang ke muka orang tua. Apakah tersalah ajarannya sehingga tergamak Elly membalas budinya sebagai orang tua sebegitu rupa. Kalau Marcella seorang gadis barat serba moden berjaya dilenturnya menjadi seorang wanita Melayu yang penuh adab kesopanan, mengapa pula Elly yang dilahirkan separuh Melayu itu bertukar menjadi orang putih pula. Tadi nyaris saja dia melayangkan pelempang ke pipi Elly kalau tidak dihalang Marcella.
"Jangan pukul dia abang.... dia tengah mengandung."
Hatinya tenang kembali melihat wajah sebak Marcella dengan linangan air mata. Paling-paling dia hanya mampu merengus. Bagaimana seorang pemimpin terhormat sepertinya dumalukan sedemikian rupa. Jika diketahui orang ramai akan hal itu, dia bakal kehilangan jawatan. Dia bakal dihina dan dicemuh, perniagaan nya akan hancur berkecai.
"Apa yang Elly buat ni tersangat melampau. Kenapa mesti sakitkan hati papa sedangkan dari dulu lagi papa dah pesan, kalau nak sangat dengan budak tu buatlah cara baik. Kenapa sampai jadi macam ni ? Elly sengaja nak malukan papa."luahnya kesal.
"Yalah Elly. Kalau suka sama suka, kenapa tak bawak dia jumpa papa dan mama awal-awal lagi. Kami bukannya tak suka dengan pilihan Elly, kami cuma tak suka Elly buat benda yang salah. Tengok, sekarang dah jadi macam ni....semua orang malu. Apa Elly tak malu ke ?"sampuk pula Datin Marcella. Elly terus terisak-isak dan tenggelam di pangkuannya.
"Huh ! Macam mana nak buat cara baik mama, papa.... anak perempuan papa dan mama ni, tergila-gilakan suami orang !"celah Fazrul tiba-tiba setelah sejak tadi cuma menjadi pemerhati drama itu.
"Apa ?!!"
Kedua-dua Datuk Ayub dan Datin Marcella terperanjat bagai disengat kala jengking. Mata mereka membulat merenung Elly. Elly pula mengangkat wajah merenung Fazrul dengan pandangan yang sukar dimengertikan.
"Selama ni abang sabar je tengok gerak-geri kau, Elly. Dari dulu abang cakap jangan melampau sangat, jangan benarkan budak tu keluar masuk rumah kau, tapi kau degil. Abang dah siasat semua pasal dia, lelaki tu dah ada isteri dan dia saja nak main-mainkan kau aje. Nah sekarang kau tengoklah, kau susah payah bawak perut sedangkan dia bersenang-lenang dengan dengan bini dia."luah Fazrul dengan geram. Isterinya Nadia menggenggam jemarinya menyuruh bersabar.
"Bukan. Bukan macam tu. Mama....papa....Remie tak macam tu. Remie sayangkan Elly. Elly dah lama kenal dia. Tolonglah bagi Elly kahwin dengan dia. Anak ni anak dia, dan kami sama-sama nakkan anak ni."rayu Elly. Dia kini melutut di hadapan papanya tetapi Datuk Ayub sudah membuat keputusan.
"Fazrul, bawa Sapinah pergi apartment Elly, kau pergi kemaskan semua barang-barang dia dan bawak balik ke rumah ni. Marce, pergi ambilkan dokumen apartment tu dan bagi pada Fazrul. Papa nak kau uruskan penjualan apartment tu hari ni juga, Fazrul. Nadia, lepas ni tolong mama kau kemaskan bilik Elly di tingkat atas."putus Datuk Ayub.
Semua orang terdiam dan menyedari arahan itu mesti dilaksanakan tanpa perlu bertangguh-tangguh lagi. Tinggal Elly saja yang meraung-raung sendirian di ruang tamu banglo itu.
BAB 20:
Hari-hari yang berlalu terasa amat perit buat Remie. Ketiadaan Riana sudah amat menyakitkan, kini dia diseksa pula dengan kehilangan Elly secara tiba-tiba. Tanpa ucap selamat, tanpa kata perpisahan Elly lenyap dari pandangannya sekelip mata.
Remie sungguh keliru. Setiap kali dia ke apartment Elly, mangga besar sentiasa tercatuk kukuh pada palang gril. Malah kunci pintu dan kunci gril yang ada dalam simpanannya sudah tidak boleh digunakan lagi. Elly sudah berpindahkah ? Kalau berpindah mengapa secara tiba-tiba, mengapa dia langsung tidak diberitahu ? Ini bukan cara Elly. Remie tahu benar. Elly tidak akan sengaja melarikan diri daripadanya.
Remie lalu cuba menjejaki Elly di kediaman keluarganya. Benar seperti sangkaan kereta yang selalu digunakan Elly ada terletak di hadapan banglo mewah itu. Tetapi Remie tidak dibenarkan masuk. Sewenang-wenang saja dia dihalau pengawal ketika dia cuba bertanya tentang Elly. Nombor telefon bimbitnya juga sudah tidak aktif lagi. Dia cuba juga merisik di tempat kerja Elly tetapi jawaban yang diperoleh langsung tidak sedap didengar. Elly sudah berhenti kerja. Fahamlah Remie, Elly telah gagal memujuk keluarganya untuk berkahwin dengannya. Mungkin juga Elly dilarang untuk berjumpa dengannya sama sekali.
Termenung panjang Remie. Apa yang dirasa sekarang ialah seperti anak kecil yang ditinggalkan ibu. Bingung dan kehilangan punca. Sesungguhnya dia tidak tegar menghadapi ujian ini. Ia terlalu menyakitkan. Satu demi satu kenangan mengimbas mencelarukan fikiran. Kenangan bersama Riana, kenangan bersama Elly. Dia teringat Riana yang setia, yang patuh dan yang paling tulus mencintai dirinya. Dia juga teringat Elly yang manja, yang paling jelita dan mendambakan belaian kasihnya setiap saat. Mengapa kedua-duanya harus pergi dalam masa yang sama di kala dia masih bingung membuat pertimbangan. Mungkinkah ini balasan ke atas sikap tamaknya selama ini. Dia tamak kasih sayang mereka dan enggan melepaskan salah satu dari mereka biarpun keadaan menuntutnya berbuat begitu. Kini kedua-duanya sudah diragut pergi dari sisinya sekelip mata.
Yang tinggal hanya penyesakan berpanjangan. Batin benar-benar terseksa dihantui kehilangan kedua-dua wanita yang paling rapat dan paling dikasihinya. Riana telah pergi tanpa meninggalkan sebarang kesan. Puas sudah Remie mengintip di sekeliling rumah Mimi kalau-kalau Riana menumpang di situ, tetapi usaha seminggunya itu sia-sia belaka. Tanda-tanda kehadiran riana langsung tidak kelihatan. Untuk mengetuk pintu rumah itu dia khuatir Mimi pula yang akan terpinga-pinga bertanya apa masalah. Untuk merisik ke rumah keluarga Riana, dia risau ibu dan ayah mentuanya itu mengesyaki apa-apa pula. Lagi pun dia tidak berapa rapat dengan keluarga mentua. Semenjak menikahi Riana baru beberapa kali saja dia mengikut Riana pulang ke kampung. Selebihnya dia membiarkan rRana bersendirian menjenguk orang tua.
Riana ! Tanpa sedar Remie mendail lagi nombor telefon isterinya itu. Seperti biasa talian tetap beku tanpa pernah diaktifkan lagi. Barulah Remie teringat tangannya sendirilah yang telah menghancurkan telefon Riana. Malah kad SIMnya juga ditinggalkan terdampar di tepi dinding di tempat berakhirnya riwayat telefon itu.
Puas diamuk keresahan sendiri, Remie berusaha mencari apa saja peninggalan Riana yang mungkin boleh memberi klu ke mana Riana membawa diri. Almari pakaian dan kabinet barangan habis diselongkarnya. Tiada apa-apa catatan diari atau buku alamat. Yang ada hanyalah sekeping kertas A4 putih berlipat yang dijumpai di celah-celah fail dokumen peribadi mereka. Diarikah ini ? Rasanya bukan kerana ia hanyalah sekeping kertas dan cuma tercatat beberapa baris ayat. Tetapi setelah membacanya Remie tahu itulah luahan dari sekeping hati yang kecewa. Tiada lain yang mengecewakan Riana kecuali dirinya sendiri yang gagal berperanan sebagai seorang suami, seorang kekasih atau hatta sebagai seorang teman sekali pun. Remie membaca lagi.
Diriku ini bolehlah diibaratkan seperti sebatang pokok getah yang ditoreh setiap hari. Biar pun sakit tapi aku tetap menahan kerana aku hanya mahu berkhidmat untuk dia. Tetapi dia tidak pernah menyedari bahawa torehannya yang tidak menentu itu akan membuatkan aku terluka, sakit dan akhirnya mati. Namun beginilah aku yang tidak mampu lari. Dan memang pun aku tidak mahu lari. Aku rela mati di tangannya.
Akhirnya kertas itu kembali ke tempat asal. Tak sanggup lagi Remie menyeksa batinnya dengan penyesalan yang tidak berpenghujung. Mungkin Riana sudah pun melupakan dirinya. Mungkin Riana sudah pergi jauh dari situ sehingga tidak sudi lagi bekerja di kilang itu, tempat di mana dia yang mengusahakan agar Riana diterima bekerja.
Kalaulah Riana dan Elly kembali semula kepadanya, akan dia letakkan mereka di tempat yang paling mulia di sisinya. Akan dia pastikan kedua-dua mereka bersatu di bawah satu bumbung kasih dan saling mengasihi sesama sendiri. Seharusnya begitu kerana mereka mempunyai hati yang sama yakni hati yang mencintai dirinya.
Tetapi mahukah peluang kedua kembali kepadanya setelah apa yang dia lakukan pada peluang kali pertama. Tiada satu orang di dunia yang sangat bertuah yang mampu memiliki apa yang dihajatkan. Seperti juga diri Remie yang tidak mempunyai apa-apa kelebihan. Dia hanya seorang manusia yang sering mempersiakan peluang. Yang pergi tetap pergi dan yang hilang tetap hilang. Remie terus bersendirian menghitung hari demi hari, bulan demi bulan yang berlalu sambil berharap dikembalikan kebahagiaan hidupnya.
Sehinggalah pada suatu petang yang suram, Remie sedang merenung polos ke arah sepasang suami isteri yang sedang melayani anak bermain di taman permainan, kelekaannya dikejutkan oleh deringan telefon bimbit. Belum pernah dilihatnya nombor pemanggil ini. Cepat-cepat Remie menekan butang dan menunggu suara orang di sana. Dalam hatinya hanya berharap dapat mendengar suara Riana atau pun Elly.
"Hei jantan tak guna ! Datang ke Ampang Puteri sekarang. Ambil balik harta kau "
Belum sempat dia membalas apa-apa talian telah pun diputuskan. Terkebil-kebil Remie memandang telefon seolah-olah benda itu telah menggigit cuping telinganya. Harta ? Dia mencari semula nombor itu dan cuba memanggil. Kedengaran suara lelaki yang sama menjawab panggilan.
"Hello. Siapa ni, huh ? Kalau nak cakap cakaplah terus-terang, jangan cakap sekerat-sekerat !"semburnya geram. Sudahlah berani menggelarnya jantan tak guna. Kurang ajar sungguh.
"Kau nak tahu aku siapa ? Aku abang Ellyna Datuk Majid alias Datuk Ayub. Aku takde masa nak berborak dengan kau dalam telefon, yang aku nak kau datang Ampang Puteri sekarang. Aku nak tengok setakat mana hebat jantan yang menjual cinta untuk seks."
Ah, rupanya abang Elly. Tapi mengapa di Ampang Puteri, adakah sesuatu telah berlaku kepada Elly ? Remie segera memecut perdana V6nya ke Hospital Ampang Puteri. Rasanya tidak ingin membazir sesaat pun. Apa sebenarnya yang menimpa Elly. Atau mungkin Elly sudah melahirkan kerana tak salah perkiraannya kandungan Elly sudah pun mencecah lapan bulan.
"Bilik Ellyna Datuk Majid ?"
Dia tercungap-cungap ketika sampai di meja pendaftaran itu. Senyuman manis penyambut tetamu melegakan sedikit lelah akibat berjalan dengan pantas dari tempat meletak kereta.
"Encik ni Zuraimi Ahmad Zaki ?"
"Ya, saya."
"Datuk Ayub sekeluarga sedang tunggu Encik Zuraimi di bilik menunggu VIP di tingkat lapan. Silakan."
Remie bergegas ke tempat yang dinyatakan. Datuk Majid atau Datuk Ayub adalah orang yang sama tetapi dia belum pernah sekali pun bersua muka dengan lelaki itu. Hanya pernah melihatnya beberapa kali di surat khabar dan juga di televisyen. Dia tahu bapa Elly itu orang berpangkat dan terhormat dan dia juga tahu apa kemungkinan yang dihadapinya sebentar lagi. Biarlah. Biarlah apa saja yang akan berlaku kerana dia sudah pun bersedia untuk segala-galanya.
"Hah, sampai pun kau. Ingatkan tak berani nak datang. Papa, inilah orangnya yang bunuh anak papa, yang menganugerahkan gelaran datuk untuk papa buat kali kedua."
Remie pelik. Lelaki ini nampaknya sangat mengenalinya sedangkan dia sendiri belum pernah melihat lelaki ini. Agaknya dialah Fazrul, abang Elly yang telah menelefon tadi. Di situ ada seorang lagi lelaki dalam lingkungan lima puluhan yang memang dicamnya sebagai Datuk Ayub, bapa Elly. Seorang wanita berambut perang berdiri di sisinya. Dan di sebelah wanita itu, seorang wanita Melayu lewat dua puluhan yang mungkin isteri Fazrul. Mereka semua berdiri biar pun di bilik itu terdapat cukup sofa yang kelihatan sangat selesa untuk diduduki. Di wajah mereka tidak terbayang kemesraan menyambut kehadirannya sebaliknya memberi peringatan ada perkara penting yang mahu mereka luahkan sekejap lagi.
"Duduklah, Zuraimi."pelawa Datuk Ayub. Remie menurut. Setelah Datuk Ayub duduk di hadapannya, barulah yang lain-lain turut duduk kecuali Fazrul yang berdiri di tepi tingkap sambil merenung ke luar.
"Kamu tahu apa yang kamu telah buat ?"
Remie mengangguk. Meski pun Datuk ini menyoalnya dengan sopan tetapi dia tetap merasa gementar seolah-olah sedang disoal-siasat kerana telah membunuh seseorang.
"Saya tahu, Datuk. Tapi saya tak tahu apa yang berlaku sekarang. Beritahu saya, mana Elly ? Tolong benarkan saya jumpa dia. Saya mesti jumpa dia."
Datuk Ayub menggeleng perlahan.
"Kalau kamu jumpa dia apa yang kamu nak buat ?"
Datin Marcella pada ketika itu mula berpaling ke arah lain. Begitu juga Nadia. Air jernih tampak bergenang di mata mereka. Remie semakin gelisah.
"Saya nak kahwin dengan dia."
Mereka semua tidak kelihatan terkejut langsung. Malah Datuk Ayub tetap berwajah tenang seperti yang dia mula-mula lihat tadi. Fazrul sahaja yang kelihatan agak gelisah sesekali menekan birai tingkap dengan kuat seolah-olah menahan marah.
"Kalau mengikutkan marah saya boleh buat apa saja terhadap kamu atas apa yang telah kamu buat. Saya boleh dakwa kamu di mahkamah, saya boleh upah orang pukul kamu. Tapi atas dasar menghormati diri saya dan permintaan anak perempuan saya maka saya tak buat apa-apa pada kamu. Sebaliknya kami yang terpaksa berkorban kerana kamu. Terlalu banyak kehilangan. Semuanya kerana kamu."kata Datuk Ayub perlahan. Dia tidak memandang Remie sebaliknya merenung kosong ke depan.
"Nanti dulu, Datuk. Siapa yang halang saya dari bertanggungjawab, siapa yang kurung Elly di rumah ? Saya akui saya bersalah dan saya dah pun bersedia untuk pikul tanggungjawab saya. Tapi Datuk yang tak mahu menerima saya !"luah Remie geram. Adakah dia masih dipersalahkan setelah dibiarkan menderita berbulan-bulan ?
"Ya, sebab kamu dah beristeri. Kami tak suka nak bermenantukan lelaki yang macam kamu yang tidak punya pendirian. Kaki perempuan."
Terbeliak mata Remie mendengarnya. Darah terasa naik ke muka. Melampau benar penilain mereka terhadap dirinya.
"Jadi apa yang Datuk mahu dari saya ?"
"Kamu tidak layak memberi saya apa-apa. Malah saya yang terpaksa memberi kamu hak saya. Apa nak buat, watak macam kamu memang selalunya menang."
Saat itu seorang jururawat membawa masuk seorang bayi yang masih merah dan terus diserahkan ke pangkuan Remie seperti arahan Datuk Ayub. Remie terpinga-pinga.
"Ini anak kamu. Baru saja dikeluarkan dari inkubator kerana lahir tak cukup bulan. Kalau mengikut hati saya takkan saya benarkan kamu sentuh atau pandang pun anak ini. Tapi saya terpaksa serahkan dia di bawah jagaan kamu. Itu permintaan anak perempuan saya."
"Permintaan terakhir. Apa maksud Datuk ? Kalau ya pun tak sukakan saya bagilah saya jumpa Elly sekali. Saya nak jumpa dia."balas Remie dengan agak keras. Saat itu Fazrul datang mendekat sambil jari telunjuknya menuding ke muka Remie.
"Kalau kau nak tahu, adik aku dah meninggal disebabkan kau. Dia jatuh tangga sewaktu cuba nak curi-curi keluar untuk jumpa kau. Apa yang kau buat sampai dia jadi macam tu ?!"
"What?!"
"Ya. Dah seminggu Elly meninggal. She didn't survive ketika doktor buat pembedahan untuk keluarkan bayi ni. Pendarahan terlalu banyak. Anak ini pun nasib baik saja dapat diselamatkan. Kami sendiri pun tak sempat jumpa Elly. Tapi sewaktu dalam perjalanan ke hospital Elly sempat berpesan supaya beri anak ini kepada kamu. Kamu jagalah dia seperti menjaga nyawa kamu sendiri."celah Datin Marcella. Wanita itu kelihatan begitu pasrah kerana sudah kering air mata untuk menangisi nasib anak perempuannya.
"Elly...Elly meninggal ? Datuk bohong ! Tolong bawa saya jumpa Elly sekarang, saya nak jumpa Elly !"
Bayi di pangkuannya tiba-tiba menjerit nyaring. Remie panik. Dia terasa kekok. Seumur hidupnya belum pernah memegang bayi sekecil itu.
"Please, Datuk. Jangan uji saya macam ni. Tolonglah benarkan saya jumpa Elly. Saya nak sangat tengok Elly pegang anak ni. Benarkan saya jumpa dia, Datuk."rayu Remie sungguh-sungguh. Dia sudah tidak malu lagi dengan muka sememeh, air mata bergenang atau apa saja. Yang dimahukannya sekarang melihat Elly tersenyum dan memangku bayi mereka.
"Hei ! Kau tak faham bahasa ke ? Aku cakap Elly dah takde, dah meninggal ! Semua ni kerana kau ! Hei...kau tahu tak, kalau ikutkan hati aku, dah lama aku patah-patahkan tengkuk kau, aku cincang-cincang badan kau sampai lumat. Tapi Elly terlalu sayangkan kau sampai tak benarkan aku sentuh kau langsung. Kalau tidak kau dah lama mati, tahu !"sempat Fazrul menunjal jari telunjuknya ke kepala Remie. Rahangnya berketup-ketap kerana menahan marah. Remie pula tertunduk kaku.
Sukar untuk mempercayai kata-kata mereka sehingga dia bertanya sendiri kepada doktor yang merawat anaknya. Benar bagai dikata, Elly meninggal akibat pendarahan yang banyak selepas terjatuh dari tangka. Bayi itu pula terpaksa dikeluarkan walau pun belum cukup matang. Hari ini saja dikeluarkan dari inkubator setelah seminggu diperam di sana.
Pulanglah Remie ke kediamannya dengan mengendong bayi yang sekejap menangis sekejap diam dengan minda yang merewang entah ke mana. Dia masih mencari-cari kebenaran akan apa yang terjadi. Elly sudah seminggu meninggal...Elly kekasihnya sudah seminggu bersemadi di liang lahad. Dan dia sebagai orang yang paling disayangi Elly, tidak berada di sisi sewaktu perjuangannya antara hidup dan mati, antara nyawanya sendiri dan nyawa anak mereka. Elly ! Tanpa sedar Remie menumbuk dinding dan menarik-narik rambutnya sendiri. Setelah tidak berdaya dia membiarkan dirinya terjelepuk di tepi dinding sambil menangis meratap semahu-mahunya.
Kasihan kekasihku Elly...menderita sehingga ke hujung nyawa. Dan sekarang bagaimana pula nasib Elly. Sudahkah dia disoal Munkar dan Nankir akan amalannya semasa hidup di dunia. Sudahkah dia ditunjukkan azab seksa neraka kerana perbuatan dosanya. Sudahkah badan Elly yang cantik dicucuh dengan besi panas akibat tidak menutup aurat semasa hayatnya. Bagaimana suasana Elly di sana, sempitkah, gelapkah di dalam kubur ? Mengingatkan semua itu Remie semakin kuat meraung dan merintih sambil memanggil-manggil nama Elly. Rasanya mahu saja terjun ke lubang kubur Elly untuk merayu kepada Tuhan agar jangan diseksa kekasihnya. Rasanya mahu mati saat itu juga agar tidak terus merasai racun jiwa yang maha sakit itu.
Detik masa terus berlalu, malam semakin menginjak usia. Remie seakan tersedar dari igauan bila bayi yang dibawa pulang tadi menangis nyaring tanpa berhenti-henti. Segera dia menghampiri bayi yang tergedik-gedik di tengah-tengah katil besar itu. Bayi itu cuma berbungkus kain lampin putih dan berselimutkan kain pelikat kotak-kotak miliknya. Remie meneliti objek di hadapannya itu sungguh-sungguh. Setelah beberapa ketika barulah dia menyedari objek bergerak yang ditatapnya itu adalah anaknya sendiri. Seorang manusia lain yang terhasil dari penurunan zuriatnya.
Lelaki atau perempuan ? Sedari tadi Remie tidak mengetahui anaknya itu lelaki atau perempuan. Tiada sesiapa mengkhabarkan dan dia sendiri terlupa untuk bertanya lantaran otaknya terlalu tepu untuk berfikir tentang apa-apa setelah mengetahui Elly telah pergi dari dunia ini. Dengan cermat Remie merungkaikan kain pembungkus bayinya, dan tahulah dia anaknya itu perempuan. Setelah itu dia tidak tahu bagaimana hendak memakaikannya semula. Remie menepuk dahi. Tiada sebarang persediaan mental dan fizikal, tiada sebarang peralatan bayi bagaimana dia hendak menjaga anak itu sendirian.
Remie mengeluh lagi. Mama tidak sudi membantu memandangkan dia masih belum berjaya membawa Riana pulang. Mahu meminjam pembantu rumah mama pun tidak boleh. Malah cadangannya agar dihantarkan Nana dan Nini ke kondo untuk menemani pada malam itu pun ditolak mentah-mentah oleh mama. Kerasnya hati mama. Kalaulah Riana ada tentu dia tidak perlu cemas begitu. Di mana kau sayang ? Pulanglah, pulanglah......
"What's wrong with you, Remie ? Ini anak siapa ? Wife you mana ? Hey, what's going on here ?"
Suraya benar-benar panik sebaik saja sampai ke kediaman itu. Seorang anak kecil menangis tanpa henti, keadaan bilik tidur tunggang-langgang dan Remie sendiri kelihatan seperti orang kurang waras. Sudahlah tanpa angin tanpa ribut tiba-tiba saja Remie memanggilnya datang ke kondo itu pada tengah malam buta.
Mahu tidak mahu terpaksa dia menenangkan bayi itu yang tidak diketahui kepunyaan siapa. Setahunya Remie belum pun mempunyai anak. Di bilik itu tidak terlihat olehnya sebarang susu atau makanan bayi. Puas dia bertanya kalau-kalau Remie ada menyimpannya tetapi Remie tetap membisu bagai orang hilang punca. Akhirnya Suraya mengambil segelas air mineral dan memasukkannya ke dalam mulut bayi menggunakan hujung jari. Bagai anak burung yang kelaparan, anak itu menganga-nganga minta disuap. Tersentuh benar hati Suraya melihatnya. Barulah Remie tampak sedikit tenang setelah tangisan bayi berhenti.
"Sue you kena tolong I. Tolong I jaga anak ni, please.";rayunya penuh harap. Suraya semakin tidak mengerti.
"Tapi anak siapa ni ? Mana you dapat anak ni, I tak fahamlah."
"Ini anak I...."
Suraya ternganga. Begitulah seterusnya sehingga Remie selesai bercerita. Termenung dia seketika. Patutlah Remie sering hilang tumpuan, sentiasa berwajah muram dan kerap-kali tidak hadir ke pejabat. Ada beberapa kali Remie marah-marah tanpa sebab. Rupanya begitulah cerita. Tiba-tiba Suraya merasakan lelaki di hadapannya itu bukan lagi lelaki idamannya. Mungkin apa yang dirasakan sebelum ini bukanlah cinta tapi lebih kepada perasaan tertarik kepada ciri-ciri luaran Remie. Kalau cinta masakan perasaan itu boleh hilang sekelip mata. Lagi pun dia tidak ingin menggantung harapan yang tak pasti. Hanya yang terhegeh-hegeh menarik perhatian Remie sedangkan lelaki itu tidak sedikit pun menunjukkan tindak balas.
"Ok. I boleh tolong you tapi malam ni saja. Esok you carilah maid atau sesiapa saja untuk jaga anak you. Tapi sekarang you mesti cari susu untuk anak you ni, dia lapar. Mungkin ada di Seven Eleven you carilah sampai dapat."
Remie menjeling jam di dinding. Sudah jam satu pagi mana ada lagi kedai yang beroperasi. Hanya Seven eleven harapannya. Tanpa berniat menjeling cermin muka dia terus mencapai kunci kereta dan melangkah dengan longlai.
"Remie."panggil Suaraya. Langkah Remie terhenti.
"I rasa you patut cari isteri you. Bukan semata-mata untuk jaga anak you tapi untuk diri you sendiri."katanya sayu. Simpatinya memuncak melihat keadaan Remie. Berbeza benar Remie yang dilihatnya malam ini berbanding Remie yang selalu diintainya di pejabat. Remie yang sekarang ini dilihatnya tidak ubah bagai pengemudi kapal yang kepatahan layar. Suraya berdoa agar Remie berjaya meneumi isterinya. Biarlah mereka kembali bahagia bersama kehadiran anak ini dan dia sebagai orang ketiga tidak mahu menangguk di air keruh.
***********************************************************************************************
"Puan, tolonglah. Demi Tuhan tolonglah terima anak saya ni. Saya tak mampu jaga dia seorang diri. Saya takkan lupakan budi baik puan dan Allah sajalah yang mampu membalas."
"Tenang, encik. Saya tak ada masalah untuk terima anak encik di bawah jagaan Pondok Kasih Ummi tapi saya teringin nak tahu kenapa encik nak hantar anak encik ke sini, kerana tiada orang yang saja suka-suka hantar anak mereka ke rumah anak yatim atau ke mana-mana kalau tidak kerana terpaksa."balas Ummi Nadrah. Pada perkiraannya dari gaya lelaki ini tidak menunjukkan dia kesempitan wang ringgit untuk membesarkan seorang anak.
"Ibunya dah meninggal. Saya terpaksa bekerja."
"Tapi encik boleh mengambil orang gaji atau mengupah sesiapa saja untuk jaga anak encik."
"Tak. Saya tak mahu orang lain jaga. Saya cuma nak cari seorang perempuan yang betul-betul sesuai untuk anak saya. Bila saya jumpa dia nanti saya akan ambil balik anak saya. Puan jangan risau seminggu sekali saya datang jenguk dia."
Ummi Nadrah mengangguk. Kalau sudah begini tidak guna lagi bersoal-jawab banyak kerana lelaki ini nampaknya sudah begitu nekad untuk meninggalkan anaknya di pusat itu. Anak yang baru belajar membuka mata itu bertukar tangan. Buat seketika Remie terdiam merenung anaknya yang kini di pangkuan Puan Ummi Nadrah, pengasas pusat jagaan anak-anak yatim Pondok Kasih Ummi. Sesungguhnya dia tidak ingin melakukan itu tetapi dia tiada pilihan lain. Dia mahu menggunakan setiap saat masanya yang ada untuk mencari Riana sehingga ketemu dan setelah itu barulah dia akan mengambil semula anaknya dari pusat itu.
"Nah puan ambil ini. Gunakan untuk keperluan anak saya dan keperluan seluruh pusat jagaan puan."
Remie menghulurkan sekeping cek yang diterimanya dari Datuk Ayub semasa mereka berjumpa di Ampang Puteri beberapa hari yang lalu.
"Ini bukan untuk kamu tapi untuk cucu saya. Ambil dan anggaplah ini sebagai amanah."agak sinis ayat itu singgah di telinganya sehingga Remie merasa perlu membalas.
"Tentu saja untuk cucu Datuk. Tapi tanpa duit Datuk pun saya masih mampu membesarkan anak saya, janganlah Datuk risau."
Terbakar benar hatinya tetapi mengenangkan orang tua itu adalah bapa Elly maka dia diamkan saja.
"Tapi....tapi jumlahnya terlalu besar."
Ummi Nadrah teragak-agak. Belum ada seorang dermawan yang secara individu menyumbangkan wang sebanyak itu untuk kegunaan pusat jagaannya.
"Tak apa, puan ambillah. Duit ini memang sepatutnya berada di sini."putus Remie. Sekali lagi Ummi Nadrah merenung cek itu. Seratus ribu ringgit Malaysia. Kaya benar agaknya lelaki ini.
Remie meninggalkan pusat itu dengan hati yang bulat. Tunggulah anak, sedikit masa lagi kau akan kembali ke rumah kita bersama mamamu yang baru yang akan mengasihimu sehingga ke syurga. Remie mendengar gema itu di dalam dirinya dan di dalam azamnya.
"Esya ! Esya ! Sini..."panggil Ummi Nadrah kepada seorang pekerja sukarela yang sedng asyik melayan anak-anak bermain di salah satu bilik permainan. Gadis yang dipanggil Esya itu segera datang kepadanya.
"Ya, ummi. Ada apa ?"
"Ni, tengok. Kita dapat seorang lagi anak baru. Umurnya baru seminggu lebih, ibunya meninggal dunia sewaktu melahirkan. Tapi ayahnya orang kaya, derma seratus ribu. Bolehlah kita besarkan pusat ni dan tambah pekerja ya, Esya."beritahu Ummi Nadrah penuh kekaguman.
Gadis itu Cuma mengangguk sambil matanya tidak lepas merenung anak di dalam dukungan. Selaut kasihnya tumpah sebaik saja menyentuh anak itu. Terasakan anak itu terlalu rapat dengannya bagaikan dia sendiri yang melahirkannya.
"Siapa namanya ummi ?"
"Nur Fitrah."
"Nur Fitrah, sayang mama."dikucupnya berkali-kali anak itu dengan kasih yang tak bertepi. Sekejapan saja dia merasakan dia telah mejadi seorang ibu. Ibu yang akan menjaga anak ini sehingga habis usianya.
"Ummi, bagilah anak ini pada Esya. Esya bawak balik ke rumah ya."pintanya penuh harap. Rasanya tidak boleh lagi berpisah dengan anak ini.
"Eh tak bolehlah macam tu Esya. Ayahnya masih ada, setiap minggu akan datang jenguk. Lagi pun Esya kan kerja, nanti siapa yang nak jaga dia bila Esya pergi kerja ?"
"Esya bawalah ke sini. Nanti bila dah habis kerja waktu petang Esya ambillah balik."
"Jadi Esya nak jaga Nur Fitrah seorang, tak nak lagi jaga anak-anak lain di sini ?"
"Bukan macam tu ummi. Esya...Esya cuma rasakan Nur Fitrah dah macam anak Esya sendiri."
"Dan anak-anak yang lain bukan anak Esya ?"
Esya menggeleng perlahan. Ummi Nadrah tersenyum dan menepuk bahunya.
"Ummi tahu Esya sayangkan Nur Fitrah tapi ada baiknya kita jaga dia di pusat ini seperti juga anak-anak yang lain. Setiap hari lepas Esya habis kerja, Esya ada masa dari petang sampai ke malam untuk bersama Nur Fitrah."
Esya mengangguk setuju tapi wajahnya tetap muram. Nur Fitrah dipeluk rapat ke dadanya.
"Esya, Esya.... Sukakan budak-budak tapi dia sendiri tak mahu kahwin. Kalau Esya kahwin dah lama Esya ada anak sendiri."ujar Ummi Nadrah. Dia pelik melihat seorang gadis cantik sanggup secara sukarela berpenat-lelah di pusat itu selepas seharian bekerja di tempat lain. Kalau perempuan muda lain pada usia itu sibuk membina keluarga sendiri tetapi ia tidak berlaku kepada gadis ini.
"Esya suka hidup cara ni, ummi. Selagi berpeluang biarlah Esya terus berbakti setakat mana yang mampu. Lagi pun Esya tak tahu lagi mana nak tuju selepas habis kerja. Ada baiknya Esya buat kerja kebajikan macam ni."balas Esya perlahan.
***********************************************************************************************
Pagi Ahad itu awal-awal lagi Remie bersiap-siap untuk ke Pondok Kasih Ummi. Dia sudah terlalu rindu kepada Nur Fitrah yang telah seminggu tidak ditemui. Anaknya itu kini pandai tersenyum. Badannya juga sudah bertambah montel setelah beberapa minggu di pusat jagaan itu. Lega hati Remie melihatnya. Semoga Nur fitrah mendapat jagaan yang sempurna sehingga dia membawanya pulang pada suatu masa nanti. Cepat atau lambat, hanya takdir yang akan menentukan selama mana dia memerlukan masa untuk mencari Riana.
"Minta maaf Encik Zuraimi. Kita tunggu sekejap lagi boleh ya."
Ummi Nadrah menjeling jam lagi entah untuk kali ke berapa. Sudah pukul sebelas pagi tetapi Esya tidak sampai-sampai juga. Menyesal pula dia membenarkan Esya membawa pulang Nur Fitrah pagi tadi. Kebiasaannya pada hari Ahad Esya akan datang ke pusat itu pada pukul enam pagi untuk membantu menyiapkan sarapan anak-anak dan akan pulang ke rumahnya dua jam kemudian dengan membawa bersama Nur Fitrah. Pada jam sepuluh pagi dia akan membawa Nur Fitrah semula ke pusat itu kerana bapa anak itu akan datang melawat pada jam dua belas tengah hari. Begitulah yang berlangsung setiap minggu. Ummi Nadrah sama sekali tidak menyangka Esya akan terlambat hari ini dan kebetulan pula bapa budak itu datang awal dari kebiasaan. Cemasnya sudah tidak terkira lagi tambahan pula bila melihat wajah lelaki itu semakin keruh.
"Cuba puan telefon dia. Manalah tahu sesuatu berlaku di rumah."cadang Remie.
"Esya ? Dia tak ada telefon."
Remie menoleh. Manusia apa di zaman ini yang tidak mempunyai telefon. Sudahlah berani membawa anak orang pulang ke rumah. Makcik ini pun tolol benar mengkhianati amanah orang, gerutu hati Remie.
"Macam tu jomlah bawak saya ke rumah dia."
Mahu tidak mahu Ummi Nadrah terpaksa bersetuju bila Remie sudah pun melangkah ke keretanya. Setelah memaklumkan kepada beberapa orang pembantu, dia ikut bolos ke dalam Perdana hitam yang sudah pun dihidupkan enjinnya. Mujur juga dia pernah beberapa kali ke rumah Esya sebelum ini. Remie hanya mendiamkan diri sepanjang perjalanan. Ummi Nadrah sedia maklum lelaki itu sudah marah.
Sebaik sampai ke hadapan sebuah rumah teres dua tingkat yang ditunjukkan, Remie dengan cepat memberhentikan kereta dan menerpa ke pintu pagar. Dia kenal benar kereta Kancil merah yang tersadai di depan rumah itu. Nombor pletnya sudah hafal benar di dalam kepalanya. Setelah mendapati pintu pagar tidak berkunci Remie bergegas pula ke pintu rumah dan diketuknya pintu itu sekuat hati. Ummi Nadrah mengkiut dari belakang kerana menyangka Remie mahu memaki-hamun Esya.
"Yana ! Yana ! buka pintu , Mie datang ni. Cepat buka pintu, Yana."
Sebentar kemudian kedengaran pintu dibuka dari dalam dan demi saja melihat orang yang membukakan pintu, Remie tidak dapat menahan dirinya daripada memeluk dan mencium orang itu bertalu-talu. Orang itu pula tidak mampu berbuat apa-apa kerana terlalu terkejut dan di muka pintu Ummi Nadrah tercengan-cengang.
**********************************************************************************************
"Saya nak tanya awak satu soalan yang tak pernah saya tanya. Selain dari saya dan Elly siapa lagi perempuan yang ada dalam hidup awak ?"
"Mama, Nana, Nini, Fifi."
"Hei betul-betul la..."
"Takde."
"Takde ? Awak jangan nak tipu, kalau tak saya tak nak ikut awak balik."
"Sumpah takde."
"Habis tu budak yang kat opis awak tu ?"
"Siapa ? Sue ?"
Riana mencebik. Sue konon !
"Oh budak tu. Lorrr....dengan dia pun awak nak jelous ke ? Entah apa-apa la awak ni. Sue tu anak buah Rahmat, takkan saya nak ada apa-apa dengan dia pulak. Memang dia nak rapat dengan saya tapi saya buat dek je, tak pernah pun sentuh dia."
"Tak pernah ? Betul ?"
"Betul. Dia je selalu sentuh saya."
"Ha?!"
"Adui....adui...oit sakit la...ish...main-main pun dah boleh ke ?"
"Nak main-main tunggu lain tahun."
"Awak percaya tak saya nak tujukan satu lagu untuk awak ?"
"Percaya...tapi lagu apa ?"
Remie memasang satu pita lagu yang kelihatan agak lama pada pemain di dalam keretanya. Suara Nash mula kedengaran.
Tuhan sengaja menduga kita
Di mana kesabaran manusia
Engkau isteri yang ku sanjungi
Lambang semangat cinta dunia
Pasti engkau terkenangkan
Peristiwa semalam
Saatku menggadaikan cinta
Pada onak dan duri asmara
Entah di mana akal fikiran
Hingga sesat di jalan yang terang
Ini suratan yang diberikan
Menguji kekuatan jiwa
Waktu engkau ku lupakan
Dalam kemarau panjang
Betapa hatimu rela
Demi melihatku bahagia
Kau menahan segala siksa
Di hati hanya berdoa
Mengharapkan aku kan pulang
Agar terang cahaya
Ku yang hanyut di arus dosa
Di laut ribut melanda
Dan berenang ke pelabuhan
Kasih sayang sebenar
Air mata cinta darimu
Ku menjadi rindu
Pada syurga di wajahmu
Tiada tanda kau berdosa
Biar aku cium tangan mu
Membasuh lumpur di muka
Ku yang hanyut berarus dosa
Di laut ribut melanda
Kau menahan segala seksa
Di hati hanya berdoa
Ku berenang ke pelabuhan
Mencari cinta sebenar
Kan ku tahan apa hukuman
Di hati hanya berdoa
Biar aku cium tangan mu
Sekali lagi bersama
Bukan sekali jalan berduri
Hanya tuhan yang pasti
Mengerti...
"Waaa...jiwang la awak. Sekarang dah pandai ya."
"Jiwang tak jiwang tapi saya betul-betul insaf bila dengar lagu ni. Waktu tu saya tengah pening kat mana nak cari awak, tiba-tiba kat radio keluar lagu ni...."
"Tape ni mana dapat ?"
"Sue punya."
"Apa ?!"
"Elleh...macamlah tak dengar. Sue punya. Saya pinjam dari dia. Hei, dia suruh saya cari awak tau, lepas tu dia suruh saya nyanyikan lagu ni bila jumpa awak nanti."
"Rapat awak dengan dia eh ?"
"Mesti la rapat."
"Awak jangan mengada-ngada....saya tak nak ikut awak balik rumah ni kang."
"Ah sudahlah awak, dari tadi tak nak ikut, tak nak ikut....tu nampak tu. Kondominium Sri Bayu, dah sampai rumah pun. Tapi kan, waktu kemas-kemas barang awak tadi saya rasa macam ada kurang satu barang la."
"Apa ?"
"Hamster awak. Awak dah tak bela binatang tu lagi ke ?"
"Tak. Sebab dia mengingatkan saya pada hari awak halau saya dari rumah.....saya tak nak ingat, saya tak nak tengok hamster lagi."
"Sorry sayang..."
Tangan si isteri digenggam erat.
"Takpelah. Lagi pun saya ada yang lain nak bela."
"Apa pulak tu ?"
"Ni....."
Pandangannya jatuh ke pangkuan Riana. Nur Fitrah tersenyum-senyum bagai mengerti.
"Thank you sayang. Tak sangka awak baik sangat. Anak saya dengan Elly pun awak tak kisah nak peluk, cium...."
"Anak awak kan anak saya jugak. Saya sayang Fifi, sayang sangat-sangat...."
Ketika mereka memasuki kawasan kondominium Sri Bayu, Riana menahan nafas. Di sini hatinya pernah terluka namun dia tetap kembali bagai tak pernah merasai perit luka itu.
"Yana, inilah rumah kita, syurga kita. Sebagai jaminan saya takkan buat kerja bodoh macam dulu, nah awak ambillah ni."
Geran unit kondo yang tercatat namanya itu membuatkan Riana terkedu beberapa saat.
"Kenapa awak buat macam ni ?"
"Sengaja saya tukar kepada nama awak supaya saya tak boleh halau awak dari rumah ni walau macam mana marah sekali pun."
"Kalau saya yang halau awak ?"
"Ermmm...tak. Awak takkan pernah halau saya. Awak lagi peluk-peluk saya adalah."
Mereka ketawa mesra. Nur Fitrah pula terlena di ribaan. Remie buat seketika merenung sayu ke wajah kecil yang comel itu. Dia kini bahagia tetapi tetap terkenang nasib Elly di sana. Kadang-kala bayangan Elly mengganggu tidurnya.
"Mie."
"Malam ni kita sembahyang sama-sama. Lepas tu kita bacakan surah Yasin untuk Elly. Boleh ?"
Remie sebak mendengar permintaan itu. Perkara itulah yang difikirkannya sesaat lalu tetapi Riana dulu yang menyuarakan. Dia meraih tangan kanan Riana lalu mencium tangan itu lama-lama. Tiada perkataan yang dapat meluahkan kesyukurannya dengan rahmat ini.
"Yana, terimalah saya sebagai lelaki yang paling jahat dalam hidup awak, yang mengaku lemah dan mencintai awak sebanyak-banyaknya. Hukumlah saya kalau awak rasa itu perlu untuk menebus kesalahan saya yang dulu. Buatlah apa yang awak nak buat pada saya. Saya rela menjadi kuli awak selama-lamanya."
Riana tertawa kuat. Sudah lama dia tidak mampu ketawa dan hari ini Remie si lelaki angkuh itu bermuka toya memohon simpati.
"Ermmm...kuli saya ya ?"
"Yalah, tapi sebelum tu tolong saya dulu boleh ? Ni cadar ni....dah lama saya tak tukar dah rasa gatal-gatallah, tak selesa pulak nak baring. Tolong tukarkan yang baru, jap lagi saya nak rehat sikit. Penat betul rasanya."kata Remie selamba. Riana menggeleng sambil terus bergerak ke almari pakaian mencari cadar bersih. Ya, seorang kuli meminta tuannya menukarkan cadar untuk berbaring-baring sekejap lagi. Dalam hati Riana tersenyum lucu. Nampaknya dia tidak akan pernah layak untuk menjadi tuan dan Remie tidak sesuai langsung menjadi kulinya. Tetapi dia tetap bangga menjadi tuan yang diperhambakan kuli. Memang beginilah hidupnya di samping seorang kuli bernama Zuraimi Ahmad Zaki.
--- TAMAT ----

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...