Jangan Sampai Masalah Kecil Menghancurkan Hidup Anda


Ramai di kalangan manusia yang bersedih hanya kerana perkara-perkara kecil yang tidak bererti. Lihatlah orang-orang munafik: betapa rendahnya semangat dan tekad mereka. Berikit ini adalah perkataan-perkataan mereka:

“…janganlah kamu sekalian berangkat (pergi berperang) di dalam panas terik ini….”
(At-Taubah : 81)

“…berilah kami izin (tidak pergi berperang) dan janganlah menjadikan saya terjerumus ke dalam fitnah…” (At-Taubah : 49)

“ …sesungguhnya rumah-rumah kami terbuka (tidak ada pejaga) …” (Al-Ahzab : 13)

“…kami takut akan mendapat bencana…” (Al-Ma’idah : 52)

“…Allah dan RasulNya tidak menjanjikan kepada kami melainkan tipudaya.”
(Al-Ahzab : 12)

Kasihan mereka! Mereka adalah orang yang dikalahkan, dan jiwa mereka akhirnya sengsara!

Hidup mereka hanya terbatas kepada soal perut, piring yang penuh makanan, rumah dan istana; mereka tidak pernah mahu mengarahkan pandangan mata mereka ke atas, memandang langit yang dapat menjadi perbandingan hidup did dunia. Selamanya meraka tidak akan melihat bintang-bintang kemuliaan di atas langit sana. Mereka mementingkan sesuatu hanya terbatas kepada pengetahuan mereka seperti soal kenderaan, pakaian, kasut dan makanan.

Cuba perhatikan perjalanan hidup manusia! Anda melihat mereka pagi dan petang dalam keadaan bersedih. Terkadang kesedihan mereka hanya disebabkan berselisih dengan isteri, anak atau kerabat terdekatnya. Setiap pagi dan petang ada sahaja terdengar kata-kata yang tidak enak dan terlihat sikap yang tidak menyenangkan. Ini semua, pada dasarnya justeru merupakan musibah besar bagi manusia-manusia seperti itu. Kebanyakan aktiviti yang mereka lakukan tidak berdasarkan motivasi dan niat yang agung. Waktu yang mereka habiskan sama sekali tidak berorientasi pada kepentingan yang mulia.

Padahal, pepatah mengatakan : “Jika air telah keluar dari bejana, udara akan datang memenuhinya.” Maka renungkanlah kembali hal-hal yang selama ini telah anda pentingkan dalam hidup anda, atau yang telah membuat anda resah setiap saat! Benarkah semuanya itu layak memperoleh perhatian dan bahagian yang sedemikian besar dalam hidup anda? Mengapa anda rela mengorbankan fikiran, daging, darah, ketenteraman dan juga waktu hanya untuk persoalan-persoalan remeh tadi?

Ibarat orang berjual-beli, apa yang anda lakukan itu sebenarnya suatu kerugian besar yang dibayar dengan harga yang murah. Para ahli psikologi sering mengatakan: “Buatlah batasan yang rasional (wajar) untuk setiap hal!” dan lebih tepat dari kalimah ini adalah firman Allah Ta’ala :

“…Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (Ath-Thalaq : 3)

Yakni,; letakkanlah setiap persoalan sesuai dengan ukuran, nilai dan kadarnya dan janganlah sekali-kali anda melakukan kezaliman dan melampaui batas!

Komitmen para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘ alaihi wasallam untuk selalu berada di bawah naungan Islam diwujudkan dalam bentuk bai’at (berjanji setia) kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Hal inilah menjadi sebab mereka selalu mendapatkan keredhaan Allah. Namun demikian, terdapat salah seorang daripada para sahabat yang mementingkan untanya sehingga melewatkan proses bai’at. Kerana sikap yang demikianlah, hasil yang ia perolehi hanyalah kesialan dan kerugian.

Oleh kerana itu, tinggalkanlah perkara-perkara yang remeh dan tidak penting, janganlah sampai anda hanya sibukkan olehnya dan waktu anda dihabiskan kerananya! Dengan demikian, nescaya anda merasa sebahagian besar kesedihan anda selama ini lenyap dan yang tersisa hanyalah kesenangan dan kegembiraan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...