Jangan Masukkan Setiap Peristiwa Ke Dalam Hati


Ada sekelompok umat manusia merasakan kegundahan dalam diri mereka seolah-olah diri mereka terlibat dalam perang dunia, padahal mereka sedang berada di atas tempat tidur. Tetkala peperangan itu selesai, yang mereka perolehi hanyalah luka di dalam perut mereka, tekanan darah tinggi dan diabetes. Mereka selalu merasa terlibat dengan semua peristiwa hidup yang terus berlangsung. Mereka marah hanya kerana naiknya harga barang, gusar kerana hujan tidak segera turun, dan kelam-kabut tidak keruan kerana turunnya nilai mata wang. Mereka selalu berada dalam kegelisahan dan kesedihan yang tidak berkesudahan.

“…mereka mengira bahawa tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka…”
(Al-Munafiqun : 4)

Nasihat saya untuk anda, janganlah meletakkan bola dunia di atas kepala anda. Biarkanlah semua peristiwa itu terjadi, dan jangan disimpan di dalam benak anda. Orang yang memiliki hati seperti bunga karang akan menyerap semua isu dan berita bohong yang berkembang, padahal semua itu hanya akan membuat perasaan menjadi semakin tidak tenteram dan cepat termakan serta larut dalam kebohongan. Sikap ini akan mempengaruhi rutin dan aktiviti harian anda dalam mencari nafkah, yang pada akhirnya akan mengganggu kegiatan anda yang lainnya. Hati seperti ini, layaknya seekor gajah yang akan membahayakan pemiliknya dan menghancurkan lingkungan sekitar.

Mereka yang telah menjiwai maksud kebenaran akan sentiasa menambah pelajaran hidup dan nasihat bagi hati untuk memperkuatkan keimanan. Sebaliknya, orang yang tidak menjiwai maksud kebenaran, hanya akan menambah goncangan ketakutan bagi diri mereka sendiri. Sebesar manapun keberanian seseorang dalam menghadapi dugaan, semua itu tidak akan bermanfaat tanpa diiringi dengan keimanan yang kukuh. Seorang pemberani yang sejati adalah orang yang memiliki daya tahan yang tinggi, tabah, mempunyai keyakinan yang kuat, tenang dan berlapang dada dalam menghadapi dugaan. Sedangkan seorang yang pengecut justeru akan menyembelih dirinya sendiri berulang kali, setiap hari, dengan pedang ketidakpastian, kebohongan, khayalan dan mimpi.

Jika anda menginginkan sebuah kehidupan yang tenang dan tidak bergoncang oleh badai kehidupan, maka hadapilah semua permasalahan dengan keberanian dan ketabahan. Dengan keberanian dan ketabahan, tidak akan ada sesuatu yang membuat diri anda gentar menghadapi orang yang tidak mempunyai keyakinan sama sekali. Jangan terpancing dengan tipudaya yang mereka perbuat. Jadilah seperti besi yang kukuh menghadapi berbagai peristiwa, kuat menghadapi angin krisis dan tegar melawan badai. Sungguh kasihan mereka yang memiliki hati yang lemah, betapa goncangan hidup yang menimpa mereka berkali-kali dalam setiap harinya.

“Dan sungguh kamu akan mendapati mereka, manusia yang paling loba kepada kehidupan (di dunia)….” (Al-Baqarah : 96)

Sedangkan orang-orang yang memiliki hati yang kuat akan sentiasa mendapatkan pertolongan dari Allah dan sentiasa yakin dengan janjiNya.

“…lalu menurunkan ketenangan atas mereka ......” (Al-Fath : 18)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...