Jangan Bersedih, Perbanyakkanlah Istighfar, Sesungguhnya Tuhan Kamu Maha Pengampun


Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam surah Nuh, ayat 10 -12:
“Maka aku katakan kepada mereka: ‘ Mohon ampunlah kepada Rabbmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia akan menirimkan hujan kepadamu dengan lebat. Dan perbanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan pula di dalamnya untukmu sungai-sungai.”
Perbanyakkanlah istighfar, agar anda menemui jalan keluar, memperolehi ketenangan batin, rezeki yamh halal, zuriat yang soleh dan hujan lebat yang membawa berkah.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman di dalam surah hud, ayat 3:
“Dan, hendaklah kamu meminta ampun kepada Rabbmu dan bertaubat kepadaNya.(jika kamu mengerjakan yang demikian), nescaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (terus-menerus) kepadamu sampai kepada waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberi kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya…”
Dalam sebuah hadith disebutkan:
"Barangsiapa memperbanyakkan istighfar, nescaya Allah akan menjadikan baginya untuk setiap kesempitan dan jalan keluar untuk setiap kesulitan.”
Anda harus banyak membaca Sayyidul Istighfar, sebagaimana termuat dalam hadith Shahih Al-Bukhari:
“Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, Tiada Tuhan selain Engkau, Engkaulah yang telah menciptakan aku dan aku adalah hambaMu. Aku berada dalam janji untuk mentaatiMu sejauh kemampuanku. Aku berlindung kepadaMu dari keburukan yang telah kuperbuat. Aku mensyukuri semua nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku dan aku mengakui semua dosa yang telah aku perbuat, maka ampunilah diriku kerana tiada lagi yang dapat mengampuni dosa, selain Engkau.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...