Mengingati ALLAH Akan Dapat Mententeramkan Hati


Kejujuran itu kekasih Allah. Keterusterangan merupakan sabun pencuci hati. Pengalaman itu bukti. Dan seorang pemandu jalan tidak akan membohongi rombongannya. Tidak ada satu pekerjaan yang lebih melegakan hati dan lebih agung pahalanya selain berzikir kepada Allah.


“ kerana itu, ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku (pula) kepadamu…”
(Al-Baqarah : 152)

Berzikir kepada Allah adalah syurga Allah di bumiNya. Maka siapa yang tidak pernah memasukinya, ia tidak akan dapat memasuki syurgaNya di akhirat kelak. Berzikir kepada Allah merupakan penyelamat jiwa dari pelbagai kerisauan, kegundahan, kekesalan dan kegoncangan. Dan zikir merupakan jalan pintas paling mudah untuk meraih kemenangan dah kebahagiaan hakiki. Untuk melihat faedah dan manfaat zikir, cuba perhatikan kembali beberapa pesanan wahyu Ilahi! Dan cubalah mengamalkannya pada hari-hari anda, nescaya anda akan mendapatkan kesembuhan!

Dengan berzikir kepada Allah, awan ketakutan, kegalauan, kecemasan dan kesedihan akan sirna. Bahkan, dengan berzikir kepadaNya segunung tumpukan beban kehidupan dan permasalahan hidup akan runtuh.

Tidak menghairankan bila orang-orang yang selalu mengingat Allah sentiasa bahagia dan tenteram hidupnya. Itulah yang memang seharusnya terjadi. Ada pun yang sangat menghairankan adalah orang-orang yang lalai dari berzikir kepada Allah itu jesteru menyembah berhala-berhala dunia. Padahal….

“(Berhala-berhala) itu mati tidak hidup dan berhala-berhala itu tidak mengetahui bilakah penyembah-penyembahnya akan dibangkitkan.” (An-Nahl : 21)


Wahai orang yang mengeluh kerana sukar tidur, yang menangis kerana sakit, yang bersedih kerana sebuah tragedi, dan yang berdukacita kerana suatu musibah, sebutlah namaNya yang kudus!

“…apakah kamu mengetahui ada seorang yang sama dengan Dia (yang patut disembah}? (Maryam : 65)


Semakin banyak anda mengingat Allah, fikiran anda semakin terbuka, hati anda semakin tenteram, jiwa anda semakin bahagia, dan nurani anda semakin damai sentosa. Itu, kerana dalam mengingat Allah terkandung nilai-nilai ketawakkalan kepadaNya, keyakinan penuh kepadaNya, ketergantungan diri hanya kepadaNya, kepasrahan kepadaNya, berbaik sangka kepadaNya, dan pengharap kebahagiaan dariNya. Dia sentiasa dekat ketika si hamba berdoa kepadanya, sentiasa mendengar ketika diminta, dan sentiasa mengabulkan jika dimohon. Rendahkan dan tundukkan diri anda kehadapanNya, lalu sebutlah secara berulang0ulang namaNya yang indah dan penuh berkah itu dengan lidah anda sebagai pengakuan akan keEsaanNya. Sampaikan pujian, doa, permohonan dan permintaan ampunan anda kepadaNya. Dengan itu, nescaya anda – berkat kekuatan dan pertolongan dariNya – akan mendapatkan kebahagiaan, ketenteraman, ketenangn, cahaya penerang dan kegembiraan. Dan …..


“kerana itu Allah memberikan kepada mereka pahala di dunia, dan pahala yang baik di akhirat….(Ali-Imran : 148)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...