Teguhkan Keperibadian Anda



Janganlah mudah menciplak ataupun meniru ciri keperibadian umat lain kerana ia akan menjadi petaka yang tidak mudah redha bagimu.Orang-orang yang lupa dengan dirinya sendiri,suaranya,gerakan tubuhnya,ucapannya,kemampuannya dan keadaannya sendiri kebanyakannya akan meniru-niru budaya bangsa lain.Dan itulah yang di sebut dengan melatah,mengada-ngada,berpura-pura dan kehilangan jati diri.


Sejak dari zaman Nabi Adam Alaihissalam hingga makhluk terakhir ciptaan ALLAH tidak pernah ada dua orang yang sama persis rupanya.Maka mengapa masih ada orang-orang yang memaksa diri untuk menyamakan perilaku dan keperibadiannya dengan bangsa lain?
Anda merupakan sesuatu yang lain daripada yang lain.Tidak ada seorangpun yang menyerupai anda dalam catatan sejarah kehidupan ini.Belum pernah ada seorang pun yang di ciptakan sama dengan anda.Dan tidak akan pernah ada orang yang akan serupa dengan anda di kemudian hari.

Anda sama sekali berbeza dari Zaid bin Amr.Kerana itu,jangan memaksakan diru untuk meniru-niru keperibadian orang lain.
Tetaplah berpijak dan berjalan pada keadaan dan perilaku diri anda sendiri.

ALLAH berfirman ".......Sesungguhnya tiap-tiap satu puak(diantara mereka) telah mengetahui tempat minumnya masing-masing.........."(Al-Baqarah:60)

"Dan bagi tiap-tiap umat ada arah(Qiblat) yang masing-masing menujunya.Oleh itu,berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan........."(Al-Baqarah:148)


Hiduplah sebagaimana anda di ciptakan.Jangan mengubah suara anda dan jangan pula mengubah cara anda berjalan.Tuntunlah diri dengan wahyu Ilahi tetapi juga jangan melupakan keadaan anda dan jangan membunuh kemerdekaan anda sendiri.
Anda memiliki corak dan warna yang tersendiri.Dan kami menginginkan agar anda tetap seperti itu dengan corak dan warna anda sendiri.Ini kerana anda diciptakan oleh ALLAH dengan demikian.Kami mengenal anda dengan seperti itu.

Maka
"Janganlah seorang di antara kalian menjadi orang yang tidak berpendirian" Umat manusia dengan pelbagai macam tabiat dan wataknya seperti alam tumbuhan ada yang manis dan masam dan ada yang panjang mahupun pendek.Dan seperti itulah seharusnya umat manusia.Jika anda seperti pisang,anda tidak perlu mengubah diri anda untuk menjadi jambu sebab harga dan keindahan anda akan tampak seperti pisang. Begitulah,sesungguhnya perbezaan warna kulit,bahasa dan kemampuan kita masing-masing merupakan tanda-tanda kebesaran sang maha pencipta.Kerana itu,jangan sekali-kali mengingkari tanda-tanda kebesaranNYA.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...